Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Erinka

Bange for at køre bil - hvad gør jeg?

Recommended Posts

mgy
Jeg forsøgte også virkelig at være forsigtig, da mange mennesker (vi tager lige genereliseringshatten på :D) betragter det som en menneskeret at køre bil, hvis de har et kørekort og er ædru. Også selvom de er trætte, irritable, usikre osv.

Men jeg tager sgu hatten af for dig! :gogo: Du tager tyren ved hornene, erkender at du har et problem og gør noget ved det. I mine øjne din slags en langt mere sikker bilist end gennemsnittet. Og er det ikke netop det, det hele handler om? Altså sikkerhed... :)

Det vil jeg tilslutte mig. Det prøver jeg også at sige til mig selv, når jeg altså kører. For jeg er i hvert fald ikke uopmærksom.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Mit råd er bliv ved amed at køre bil.

JEg fortryder lidt jeg tog mit kørekort dengang jeg gjorde, men for 5 år siden havde jeg en kæreste med bil og han betalte heldigvis næsten hele kortet ;) Men efter jeg fik kørekortet gik vi fra hinanden og jeg har ikke nogen forældre boende om hjørnet hvor jeg lige kan låne bilen. Så siden 2005 har jeg kørt bil.. tjaa.. 4 gange måske.. Nu er det sådan jeg er PISSE nervøs og takker altid NEJ til at køre.. jeg er så bange for at gøre noget forkert osv. Vi har tit lånt svigerforældrenes bil, men jeg lader kæresten køre.. jeg tør ik og blir nervøs.. især fordi han er bare super god til at køre og har styr på det.... så vil jeg hellere lade ham.. :D

MEn når vi selv skal have bil, skal han køre med mig ud et øde sted hvor jeg lige kan lære bilen at kende osv. og så selv køre tilbage...

Så mit råd.. bliv ved!!!

Jeg fik kørekort omkring 1980 vil jeg tro. I Thisted. Kørte så lidt engang imellem og havde ikke de store problemer med det. Flyttede til Århus, hvor jeg ikke havde bil, men kørte så igen, når jeg var hjemme ved mine forældre. Min far døde i 1991 og min mor solgte bilen et par måneder senere. Så jeg havde ikke kørt bil i lang tid, da jeg købte en brugt omkring 2004. Jeg startede så med at få et par rutinetimer hos en kørelærer. Vi kørte så rundt i Århus, også på nogle af de grimme vej inde i centrum. Jeg fik også lært at køre gennem en rundkørsel, for sådan noget havde vi ikke i Thisted dengang. Det var bestemt godt givet ud, da jeg ellers tvivler på, at jeg nogensinde var kommet derind. Det gav også en slags rygstød a få at vide, at jeg ikke kørte dårligt, og at han da i hvert fald var tryg ved at lade mig køre. Det var jeg så ikke helt endnu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erinka

Det er længe siden, jeg oprettede tråden, men jeg vil nu alligevel komme med en up-date.

Jeg prøvede hypnose-behandling, men det havde ikke den helt store effekt, så jeg gik til min læge og fik konstateret panikangst udløst af længerevarende stress.

Jeg er i behandling med anti-depressiv medicin, som virker rigtig godt på panikangst, og så har jeg holdt ved og har kørt regelmæssigt. Jeg har været ude at køre en del med min far eller mand ved siden af, og det har været en stor hjælp.

Jeg er kommet så langt, at jeg gerne kører på arbejde, selvom det jo er mørkt både når jeg kører hjemmefra og fra arbejde. Og det går fremad med at køre nye steder. Parkering kan virkelig give mig koldsved, men det bliver bedre, og det er jo noget, jeg kan øve mig på. Så alt i alt går det fremad - langsomt men sikkert. Og det bedste er at nervøsiteten er meget meget mindre. Jeg kan sove om natten, og jeg er ikke ude at kaste op eller ryster på hænderne før jeg skal køre.

Så jeg regner med at trappe ud af medicinen til foråret (i samråd med lægen), og så skal jeg ellers bare ud og køre og få noget mere erfaring.

Tak for alle jeres råd og input :)

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Togchefen

Sikkert et dumt spørgsmål (og ved ikke om andre har skrevet eller tænkt det i tråden jeg ikke har læst helt :genert: ) men hvad med at lade manden køre bilen ud på landet og lade dig starte, hvor trafik og belægning ikke er præget af megen trafik og sne/is?

Jeg havde selv en tilsvarende oplevelse efter en ulykke med en motorcykel og det var den optimale løsning for mig, hvorefter jeg begyndte at køre igen... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Laura
hvor er du bare SEJ Erinka, godt gået :banan:

Enig! (så langt er jeg ikke nået!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gorgeous79

Køb et klippekort og brug det flittigt.

Du er til fare for alle os andre i trafikken, når du er bange for at køre. Og personligt har jeg ingen tolerance for kvinder som er bange for, at køre bil. I er simpelthen livsfarlige, når I møffer rundt i Jeres bittesmå biler, som I tror er en lastbil med anhænger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erinka
hvor er du bare SEJ Erinka, godt gået :banan:

Enig! (så langt er jeg ikke nået!)

Tak de damer :kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NCD-76
Det er længe siden, jeg oprettede tråden, men jeg vil nu alligevel komme med en up-date.

Jeg prøvede hypnose-behandling, men det havde ikke den helt store effekt, så jeg gik til min læge og fik konstateret panikangst udløst af længerevarende stress.

Jeg er i behandling med anti-depressiv medicin, som virker rigtig godt på panikangst, og så har jeg holdt ved og har kørt regelmæssigt. Jeg har været ude at køre en del med min far eller mand ved siden af, og det har været en stor hjælp.

Jeg er kommet så langt, at jeg gerne kører på arbejde, selvom det jo er mørkt både når jeg kører hjemmefra og fra arbejde. Og det går fremad med at køre nye steder. Parkering kan virkelig give mig koldsved, men det bliver bedre, og det er jo noget, jeg kan øve mig på. Så alt i alt går det fremad - langsomt men sikkert. Og det bedste er at nervøsiteten er meget meget mindre. Jeg kan sove om natten, og jeg er ikke ude at kaste op eller ryster på hænderne før jeg skal køre.

Så jeg regner med at trappe ud af medicinen til foråret (i samråd med lægen), og så skal jeg ellers bare ud og køre og få noget mere erfaring.

Tak for alle jeres råd og input :)

Hvor er det bare godt gået - du er SEJ :banan::banan:

(Jeg er også bange for, at køre bil :( )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erinka

Endnu en status :)

Jeg er trappet ud af pillerne, og det går godt. Jeg kan stadig blive nervøs når jeg skal køre, især nye steder eller hvis jeg skal parkere. Men jeg kører regelmæssigt og jeg kan mærke at jeg ER blevet meget bedre og har fået mere selvtillid :)

Det er hårdt arbejde, men det er det værd. Det giver jo en fantastisk frihed selv at kunne køre, og det giver da selvtillid at vide at man ikke gav op men kæmpede sig igennem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dolaem
Endnu en status :)

Jeg er trappet ud af pillerne, og det går godt. Jeg kan stadig blive nervøs når jeg skal køre, især nye steder eller hvis jeg skal parkere. Men jeg kører regelmæssigt og jeg kan mærke at jeg ER blevet meget bedre og har fået mere selvtillid :)

Det er hårdt arbejde, men det er det værd. Det giver jo en fantastisk frihed selv at kunne køre, og det giver da selvtillid at vide at man ikke gav op men kæmpede sig igennem.

Du er bare sejere end sej :love::klap::rocker::banan::kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...