Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Erinka

Bange for at køre bil - hvad gør jeg?

Recommended Posts

Erinka

Uh, jeg kvier mig lidt ved at oprette denne her tråd, for jeg føler mig simpelthen så dum......

Men altså, jeg fik kørekort for 3 uger siden, vi har bil og jeg har kørt næsten hver dag efter jeg fik kortet. Men jeg er simpelthen så skide nervøs hver gang jeg skal gøre og som regel også lang tid inden.

Jeg ryster på hænderne, får kvalme, kan ikke sove osv. osv. Det er jo mere end bare almindelig nervøsitet, og det er ved at tage livet af mig, for det fylder rigtig meget. Nu skulle jeg jo netop til at lære det og få noget erfaring, og jeg havde da også forventet lidt nerver men slet ikke noget i denne her stil.

Jeg var også nervøs da jeg tog køretimer og det er egentlig bare eskaleret siden.

Men hvad pokker gør jeg? For jeg vil gerne køre bil uden at få hvad der nærmest minder om et mindre angstanfald over det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
egerton
Uh, jeg kvier mig lidt ved at oprette denne her tråd, for jeg føler mig simpelthen så dum......

Men altså, jeg fik kørekort for 3 uger siden, vi har bil og jeg har kørt næsten hver dag efter jeg fik kortet. Men jeg er simpelthen så skide nervøs hver gang jeg skal gøre og som regel også lang tid inden.

Jeg ryster på hænderne, får kvalme, kan ikke sove osv. osv. Det er jo mere end bare almindelig nervøsitet, og det er ved at tage livet af mig, for det fylder rigtig meget. Nu skulle jeg jo netop til at lære det og få noget erfaring, og jeg havde da også forventet lidt nerver men slet ikke noget i denne her stil.

Jeg var også nervøs da jeg tog køretimer og det er egentlig bare eskaleret siden.

Men hvad pokker gør jeg? For jeg vil gerne køre bil uden at få hvad der nærmest minder om et mindre angstanfald over det!

Mit råd til dig er, bare at blive ved med at køre bil, måske bare små ture, for så bliver det bedre efterhånden. Hvis du giver op, så ender det bare med, du aldrig kommer til at køre bil mere, og det vil da være træls, når du nu har fået kørekort.

Jeg fik selv kørekort i 1975, og allerede dagen efter jeg fik kortet, kørte jeg fra Herning til til Vejstrup på Sydfyn, over til min Farmor.

I alle disse år efter, kørte jeg stort set hver dag.

I 2002, fik jeg en blodprop i hjernen og et hjerteanfald, og da jeg kom nogenlunde til hægterne igen, havde jeg udviklet angst for alting, det var noget med at blodproppen i hjernen, havde rodet godt og grundigt rundt derinde og ødelagt forskelligt. Jeg turde heller ikke køre bil og i ca ½ års tid, kørte jeg med bus, medens min bil stod i garagen og grinede af mig.

Så en dag tog jeg mig sammen, og begyndte at køre små ture, til købmanden, så lidt ind til byen, så lidt ud på besøg, tæt på og så lidt længere og lidt længere, og pludselig en dag, kørte jeg som normalt. Jeg skulle bare igang igen, og idag kører jeg allesteder.

Jeg er ikke så god til at køre når det er mørkt, det vil jeg helst ikke, men jeg kan godt, jeg VIL ikke lade mig begrænse af angsten.

Så det er bare op på hesten og komme igang, så forsvinder nervøsiteten efterhånden. Tro mig.

Det er også mange gange fordel at have kørekort når man søger job, når man får et job, når man får børn og de skal køres alle steder hen og du vil blive ked af det senere, hvis du giver op.

Held og lykke, og tillykke med kørekortet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Syrenprinsessen

Hvis det nærmer sig angst - og det lyder lidt sådan - så ville jeg overveje noget hjælp af en art, fx hypnose. Fordi hvis det ligger ud over almindelig rationel nervøsitet, så er det noget du kan gå og opbygge og gøre værre, hvis du ikke kommer ud af det! Og det skal jo ikke være angstpræget hver gang du skal køre i bil. :kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ferlandita

Sådan har jeg det også :( Fik kørekort for 1 år siden og kørte lidt derefter, men synes ikke det blev bedre så nu kører jeg slet ikke. Jeg bliver simpelthen så nervøs og mit hjerte hamrer - og det starter allerede flere timer inden jeg skal køre. Og sådan havde jeg det også da jeg tog kørekortet, men jeg var en smule mere sikker, fordi kørelæreren var med og jeg vidste hun kunne overtage hvis der skete noget.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
the_miko
Hvis det nærmer sig angst - og det lyder lidt sådan - så ville jeg overveje noget hjælp af en art, fx hypnose. Fordi hvis det ligger ud over almindelig rationel nervøsitet, så er det noget du kan gå og opbygge og gøre værre, hvis du ikke kommer ud af det! Og det skal jo ikke være angstpræget hver gang du skal køre i bil. :kys:

Også mit bud på en mulig løsning.

Prøv evt. ERIK LUNØE - Hypnose & hypnoterapi, information om hypnose og hypnoterapi, hypnose et lille stykke tid før du skal ud og rulle. Den er ikke absolut relevant, men kan måske alligevel anvendes. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erinka
Også mit bud på en mulig løsning.

Prøv evt. ERIK LUNØE - Hypnose & hypnoterapi, information om hypnose og hypnoterapi, hypnose et lille stykke tid før du skal ud og rulle. Den er ikke absolut relevant, men kan måske alligevel anvendes. :)

Tak, det vil jeg kigge (høre) nærmere på.

Jeg tror heller ikke selv at det er nok bare at få erfaring, så nu har jeg sendt en mail til en stresscoach, der også laver hypnoterapi. For det holder ikke - jeg har lige skræmt livet af manden fordi jeg kom til at tude over at skulle køre bil :blush:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erinka

Du har så evigt ret, søde SP :kys:

Sådan har jeg det også :( Fik kørekort for 1 år siden og kørte lidt derefter, men synes ikke det blev bedre så nu kører jeg slet ikke. Jeg bliver simpelthen så nervøs og mit hjerte hamre - og det starter allerede flere timer inden jeg skal køre. Og sådan havde jeg det også da jeg tog kortet, men jeg var en smule mere sikker, fordi kørelæreren var med og jeg vidste hun kunne overtage hvis der skete noget.

Hvor er det trist, at du slet ikke kører mere - det er jo det, jeg meget gerne vil undgå at ende med, for jeg har virkelig glædet mig til at få det kørekort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Syrenprinsessen

Jeg tror man plejer at sige at det er en 'behandlingskrævende fobi' hvis det hæmmer ens hverdagsaktiviteter. Altså hvis man 'bare' er nervøs, så er det ikke en decideret fobi, men hvis man er så nervøs at man ikke kan gøre de ting man gerne vil kunne - hvis du fx hellere tager bussen eller noget andet frem for at køre i situationer hvor det var oplagt at køre, så er det nok en fobi.

Jeg blev klar over at min edderkoppefobi var gået forvidt fordi jeg fx ikke turde have åbne vinduer i mit hus! Det gør jeg så nu :genert: Eller fordi jeg automatisk hoppede en meter baglæns hvis jeg så en edderkop...det galdt også hvis jeg sad på min cykel i høj fart ned af bakke!!! Jeg kunne snildt ha landet foran en lastbil eller andet! Nu ville jeg nok være i stand til at tænke så rationelt at jeg ville standse, daffe edderkoppen væk og cykle videre! Jeg elsker stadig ikke det stads, men jeg går ikke i panik mere! Håber du får løst dit køre-problem snart! :ae:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Goozilla

Det kan godt være, at det følgende kan komme til at lyde lidt hårdt, men det er altså skrevet i den bedste mening.

I bund og grund har du bestået en køreprøve. Du er blevet vurderet af en prøvesagkyndigt, som har fundet, at du har det fornødne håndelag til at bevæge dig sikkert rundt i trafikken i en bil på egen hånd. Det bør du stole på er rigtigt, ellers havde du ikke bestået prøven.

Der er ingen, der siger, at din kørsel skal være perfekt og totalt efter bogen. Den skal bare være sikker.

Hvis det virkelig er sådan, at du har voldsomme problemer med at køre en bil og får noget, der ligner angstanfald, så synes jeg, at du bør holde lidt igen med at køre og få noget hjælp. Det gør ikke situationen mere sikker for dig og dine omgivelser, hvis du ligger og kører rundt med nerverne uden på huden. Ligesom det heller ikke er smart at køre, hvis man er meget irriteret eller overtræt. Så sikkerheden frem for alt og hvis du selv føler, at du ikke er sikker nok i din kørsel, så få styr på din angst med en psykolog, et kørekursus på et teknisk anlæg eller noget helt tredie.

Et kørekursus kan iøvrigt varmt anbefales, da det giver et rigtig godt indblik i, hvad DIN bil rent faktisk kan og hvor stor en margin, du ellers har til ulykken, hvis der skulle opstå farlige situationer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erinka
Det kan godt være, at det følgende kan komme til at lyde lidt hårdt, men det er altså skrevet i den bedste mening.

I bund og grund har du bestået en køreprøve. Du er blevet vurderet af en prøvesagkyndigt, som har fundet, at du har det fornødne håndelag til at bevæge dig sikkert rundt i trafikken i en bil på egen hånd. Det bør du stole på er rigtigt, ellers havde du ikke bestået prøven.

Der er ingen, der siger, at din kørsel skal være perfekt og totalt efter bogen. Den skal bare være sikker.

Hvis det virkelig er sådan, at du har voldsomme problemer med at køre en bil og får noget, der ligner angstanfald, så synes jeg, at du bør holde lidt igen med at køre og få noget hjælp. Det gør ikke situationen mere sikker for dig og dine omgivelser, hvis du ligger og kører rundt med nerverne uden på huden. Ligesom det heller ikke er smart at køre, hvis man er meget irriteret eller overtræt. Så sikkerheden frem for alt og hvis du selv føler, at du ikke er sikker nok i din kørsel, så få styr på din angst med en psykolog, et kørekursus på et teknisk anlæg eller noget helt tredie.

Et kørekursus kan iøvrigt varmt anbefales, da det giver et rigtig godt indblik i, hvad DIN bil rent faktisk kan og hvor stor en margin, du ellers har til ulykken, hvis der skulle opstå farlige situationer.

Jeg synes ikke det lyder hårdt, og rationelt kan jeg da sagtens sige til mig selv, at jeg HAR bestået køreprøven og derfor rent faktisk er i stand til at køre bil.

Men det her er ikke rationelt, det er noget der minder om en fobi, og ja det skal jeg have hjælp til at slippe af med. Derfor har jeg også kontaktet en stresscoach med speciale i hypnoseterapi, hvor jeg har fået en tid i denne uge - og indtil da har jeg ikke tænkt mig at sætte mig bag rattet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...