Pjusketøsen

Dekorering af kager

Recommended Posts

Pjusketøsen
Skrevet (redigeret)

Så er det vist på tide med en tråd der kun handler om det herlige emne dekorering af kager :D Der er mange ting til emnet, så derfor deler jeg det op i emner. Det er meget lettere at gå til og så kan jeg altid tilføje i stedet for at have alt i et indlæg:gogo: Men vi er vist en del der er ved at finde interessen for fine kage og allerede lystig er begyndt at vise kager frem :D

Hvis der er nogen der har nogle opskrifter der passer ind, så kom bare med dem. Jo flere opskrifter jo mere variation.

Jeg deler det lidt op i indlæg for at gøre det hele lidt mere overskueligt. Når der kommer noget nyt skal jeg nok tilføje det :D

Første indlæg:Om at komme igang

Andet indlæg: Links og os man kan bestille hos

Tredje indlæg: Opskifter – Kagebunde og ude på kagen

Fjerde indlæg: Opskrifter - fyld

Femte indlæg: Om farver og købefondanter

At komme igang

Det at komme igang med at lave lagkager der er flot pyntede og overtrukne kan være meget uoverskueligt. I starten kan man nøjes med nogle få ting, men man vil hurtigt opdage at kan bruge mange penge på denne hobby :lol:

Her er der nogle ting der er vigtige når man skal igang:

Som helt nybegynder er det:

kagerulle

Fondant, marcipan eller MMF

En kage

evt. nogle udstikkere.

Evt. pastafarver

Når man så kommer lidt mere igang og ikke kun skal lave én kage er det en god idé at have:

- non stick board (så hænger fondanten ikke fast i bordet)

- small rullepind - den jeg bruger hver gang sammen med mit board. (kagerulle kan også bruges)

- metal spatel

- tylosepulver (til hvis man skal lave blomster)

- tyloselim (til at klistre blomsterne fast med)

- marcipankniv

- cakesmoother (for at få fondanten pænt jævn

- maizenamel til når jeg udruller fondanten (tag to engang vaskeklude og læg dem samlet, lidt maizena på og samle med en elastik. Så er det dejligt nemt at dosere)

- udstikkere

Og muligvis til fondantarbejde

- veining tool

- balling tool

- slimping pin til mit blomsterarbejde

Overvejelser før man starter

Når man går i gang er man nød til at have en idé om hvad det færdige resultat skal være. Blomster i fondant skal helst først tørre et til to døgn før de kan anvendes. Desuden skal man være klar over at det kan tage godt med tid at lave det. Det er nok noget af det der har overrasket mig mest. Det er hvor lang tid det tager. Mange creme har bedst af at blive sat i gang dagen før den skal anvendes. Kagen bages og pynten fremstilles. En kage er heller ikke helt billig at fremstille desværre. Det er også noget man skal tænke på. Fx. koster kagebutikkens fondant 30 kr pr ½ kg.

Størrelsen

Det er svært at give en helt sikker beregning på, hvor meget kage der skal bruges. Det afhænger ofte af hvilken type kage, der er tale om samt hvornår den skal spises, f.eks. efter en middag eller ved en reception.

Man siger ofte at der skal bruges mellem 160cm3 og 200cm3. Hvis du går ud fra at der skal bruges 200cm3 vil der som regel være nok uanset type og anledning. Det vil sige at hver gæst får et stykke på 5x5 cm af en kage, der er 8 cm høj. Nu er det jo ikke altid en kage er firkantet, derfor kan det være godt at gå ud fra dette lille skema:

Rund:

10 cm i diameter 3 personer

15 cm i diameter 7 personer

20 cm i diameter 12 personer

23 cm i diameter 16 personer

25 cm i diameter 20 personer

28 cm i diameter 24 personer

30 cm i diameter 28 personer

35 cm i diameter 38 personer

40 cm i diameter 50 personer

Firkantet

10 x 10 cm 4 personer

15 x 15 cm 9 personer

20 x 20 cm 16 personer

25 x 25 cm 25 personer

30 x 30 cm 36 personer

35 x 35 cm 49 personer

40 x 40 cm 64 personer

45 x 45 cm 81 personer

50 x 50 cm 100 personer

Tiden

Der er flere der har spurgt om en tidplan, så her kommer der lige en. Her har jeg så anvendt nougatcreme og appelsin-chokoladecreme

Torsdag:

Lave nougatcreme (smelte nougat i fløde)

Lave appelsin-chokoladecreme (smelte chokolade i fløde)

Bage kagebunde (hvis man ikke har dem i fryseren)

I gang med pynt hvis det er noget der skal tørre

Fredag:

Tage kagebunde op af fryseren om morgenen (hvis man ikke har bagt dem dagen før)

Riste hasselnødder og hakke disse når jeg kommer hjem

Piske cremerne

vende hasselnødder i nougatcremen

samle kagen og stille den på køl

4-5 timer senere lave smørcreme

smørre kagen op og på køl igen

lørdag:

Glatte kagen og på køl

fondant på og pynte kagen

færdig og nyd den :D

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pjusketøsen
Skrevet (redigeret)

Webshops

KageButikken - alt i Kagedekoration, Bageforme og Kagestativer til Fest og Bryllupskager En rigtig god webshop. Kender dog ikke deres fondant. Er den god?

Kvittering - Specialkbmanden Har afsindig mange ting og meget Wilton

Bryllup - Kagedekoration og Bryllupskager

www.sukkerblomst.dk, lækker kagepynt, smukke sukkerblomster, krymmel, kageforme & kogebøger. Hjemmelavet kagepynt

Kagepynt

Spectral Paste Colouring Den webshop som jeg bruger mest. Rigtig god

De Leukste Taarten Shop - Dè winkel voor taartdecoratie benodigdheden Hollands shop

Guides og inspiration

Decorate a Cake, Essential Techniques for Decorating Cookies, Icing, Candy & More from Wilton Wiltons hjemmeside omkring dekorering af kager og teknikker

Kagekonen.com Et rigtig godt sted at hente inspiration

Sugarpaste med Mette Oprettet af Mollie-Vuffer

Sifbeth - kager og kurser i kagepyntning Rigtig flot blog

Kageportalen.dk - Kallaer Lidt blandet, men lige der hvor linket starter er der guide til Kallaer

Kageklovn En kageblog En blog med mange flotte ting

Hvordan man kommer fondant på en rund kage

Hvordan man kommer fondant på en firkantet kage

Hvordan man laver MMF (march mellow fondant)

Helt i kage: Arbejdsbeskrivelse på lynet McQueen Hvordan man laver en kage som en bil

How to make sugar flowers for cake decorations | Food Video « Wonder How To Hvordan man laver roser. Den virker ret simpel og ligetil

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pjusketøsen
Skrevet (redigeret)

A´s mandelbunde

4 store æg

140 g sukker

125 g hvedemel

50 g finthakkede mandler

1 tsk vanillesukker

60 g smeltet afkølet smør

Tænd ovnen på 190 C. Gør en 24 cm rund springform klar. Den smøres med smør. Klip en cirkel af bagepapir, der passer til bunden. Det gør det lettere at få kagen ud uden at ødelægge den. Formen skal ikke drysses med mel. Dejen skal kunne klatre op ad siderne.

Pisk æg og sukker lyst og luftigt. Sukkeret skal være opløst og æggemassen næsten helt hvid. Nå du trækker en ske op af massen, skal der være et synligt spor et lille øjeblik før dejen flyder sammen igen. Melet sigtes sammen med vanilie og evt. andre tørre ingredienser. Det vendes i á 3 omgange. Smørret vendes i med sidste omgang mel.

Fordel dejen i bageformen og bag den straks i ovnen, til den er pænt lysebrun oven på. Det tager ca 25-35 minutter. Bagetiden afhænger meget af ovnen, så hold godt øje. Den skal være lysebrun på toppen og lige akkurat løse sig fra formen.

Lad være med åbn ovndøren de første 20 minutter, så kan dejen falde sammen. Stik i kagen med en strikkepind for at teste om den er færdig. Hvis der ikke sidder dej på strikkepinden, så er kagen færdig og tages ud. Lad den køle af i 10 minutter i formen og løsn den så fra formens sider med en lille paletkniv. Vend den ud på en bagerist og lad den køle helt af. Brug en lang skarp brødkniv til at dele kagen i 3 bunde. Det er nemmest, hvis kagen har ligget i køleskabet i et par timer.

A´s vanillebunde

4 store æg

140 g sukker

140 g hvedemel

1 tsk vanillesukker

60 g smeltet, afkølet smør

Tænd ovnen på 190 C. Gør en 24 cm rund springform klar. Den smøres med smør. Klip en cirkel af bagepapir, der passer til bunden. Det gør det lettere at få kagen ud uden at ødelægge den. Formen skal ikke drysses med mel. Dejen skal kunne klatre op ad siderne.

Pisk æg og sukker lyst og luftigt. Sukkeret skal være opløst og æggemassen næsten helt hvid. Nå du trækker en ske op af massen, skal der være et synligt spor et lille øjeblik før dejen flyder sammen igen. Melet sigtes sammen med vanilie og evt. andre tørre ingredienser. Det vendes i á 3 omgange. Smørret vendes i med sidste omgang mel.

Fordel dejen i bageformen og bag den straks i ovnen, til den er pænt lysebrun oven på. Det tager ca 25-35 minutter. Bagetiden afhænger meget af ovnen, så hold godt øje. Den skal være lysebrun på toppen og lige akkurat løse sig fra formen.

Lad være med åbn ovndøren de første 20 minutter, så kan dejen falde sammen. Stik i kagen med en strikkepind for at teste om den er færdig. Hvis der ikke sidder dej på strikkepinden, så er kagen færdig og tages ud. Lad den køle af i 10 minutter i formen og løsn den så fra formens sider med en lille paletkniv. Vend den ud på en bagerist og lad den køle helt af. Brug en lang skarp brødkniv til at dele kagen i 3 bunde. Det er nemmest, hvis kagen har ligget i køleskabet i et par timer.

A´s chokoladebunde

4 store æg

165 g sukker

120 g hvedemel

30 g kakaopulver

1 tsk vanillesukker

60 g smeltet, afkølet smør

Klassisk lagkagebund Fra kagekonen

6 æg

150 g flormelis

100 g majsstivelse

100 g hvedemel

1½ tsk bagepulver

Skil æggehvider og æggeblommerne hver for sig i hver sin skål. Kom flormelis ned til æggeblommerne. Bland mel, majsstivelse og bagepulver.

Pisk æggehviderne stive i en ren og tør skål. Pisk æggeblommerne med flormelisen til det er hvidt og skummende – gerne 5-6 min med håndmikser.

Melblandingen røres hurtigt i æggeblommemassen. Man kan piske 3 spsk stift-pisket æggehvide med for at gøre blandingen lettere. Herefter vendes æggehviderne forsigtigt i massen.

Kom dejen i en springform med bagepapir i bunden og bag kagen ved 200 C i 15-20 min i en forvarmet ovn. Hold øje med kagen. Hvis den bliver for mørk kan man lægge et stykke stanniol over i resten af bagetiden. Lad kagen køle af på en rist før bagepapiret fjernes. Kagen kan deles i 2-3 bunde.

Bundene kan også bages enkeltvis i 10 min ved 225 C

Klassisk lagkagebund med kakao den foroven, men har selv ændret den

9 æg

200 g flormelis

100 g majsstivelse

100 g hvedemel

75 g kakaopulver

1½ tsk bagepulver

Skil æggehvider og æggeblommerne hver for sig i hver sin skål. Kom flormelis ned til æggeblommerne. Bland mel, majsstivelse, kakao og bagepulver.

Pisk æggehviderne stive i en ren og tør skål. Pisk æggeblommerne med flormelisen til det er hvidt og skummende – gerne 5-6 min med håndmikser.

Melblandingen røres hurtigt i æggeblommemassen. Man kan piske 3 spsk stift-pisket æggehvide med for at gøre blandingen lettere. Herefter vendes æggehviderne forsigtigt i massen.

Kom dejen i en springform med bagepapir i bunden og bag kagen ved 200 C i 15-20 min i en forvarmet ovn. Hold øje med kagen. Hvis den bliver for mørk kan man lægge et stykke stanniol over i resten af bagetiden. Lad kagen køle af på en rist før bagepapiret fjernes. Kagen kan deles i 2-3 bunde.

Bundene kan også bages enkeltvis i 10 min ved 225 C

s.

"Nøddegrød" nøddebund til roulade

100g sukker

200g hasselnødder (eller mandler eller valnødder)

1 stor æggehvide

Marengs

1 spsk katoffelmel

1 spsk sukker

4 store æggehvider

200g sukker

Nøddegrøden laves ved at blende sukker og nødder fint. Derefter spredes de på en bageplade og ristes i ovnen på 170 grader i ca. 15 min. lad det afkøle i ca. 10 min.

Nøddeblandingen blandes sammen med den upiskede æggevide så det blivcer en grød.

Marengsen laves ved at blande katoffelmel og og 1 spsk sukker i en skål. herefter tilsættes æggehvider som piskes stive under løbende tilsætning af sukkeret.

Til sidst vendes nøddgrøden sammen med marengsen forsigtigt og kun til det er en ensartet masse, ikke længere.

Herefter smøres massen ud på en bageplade og bages ca. 15-17 minutter ved 170 grader til den får lidt farve.

Bunde: fra BettyBoop

Chokolade:

16 pers:

300 g smør/margarine

300 g sukker

5 æg

1 dl mælk

300 g mel

100 g kakao

2 tsk. Bagepulver

1) Rør fedtstof og sukker let og luftigt. Tilsæt æggene et ad gangen, og rør massen godt sammen mellem hvert æg. Tilsæt derefter mælken. Bland mel, bagepulver og kakao sammen, og rør det hele i dejen.

2) Kom dejen i en bradepande ca. 40x40 cm, bageform eller springform. Forvarm ovnen til 180 grader (varmluft 170 grader)

3) Bag kagen i ca 1 time, og lad den køle af i formen.

4) Når kagen skal deles tager du en kniv og markerer hele vejen rundt. For at dele lagene helt tager du noget sytråd og trækker gennem lagenen (brug markeringerne som rettesnor)

For at få hvide bunde, undlad kakaoen.

synes det bliver til nogle gode faste (og luftige) bunde..

Ananas-kokoskage:

ca. 20 personer

4 æg

500 g. sukker

250 g. revne gulerødder

400 gram blendede ananasstykker

200 g. kokosmel

300 g. smeltet smør

500 g. hvedemel

3 tsk. bagepulver

3 tsk vaniliesukker

Pisk æg og sukker grundigt til en luftig masse.

Vend gulerødder, ananansmos og kokosmel godt rundt i dejen.

Pisk smørret i,

Tilsæt hvedemel, bagepulver, og vaniliesukker lidt efter lidt. Beklæd en bradepande med bagepapir.

Fordel dejen jævnt i bradepanden. Bag kagen i 30-40 min. ved 175 grader.

Denne opskrift passer til bradepander op til 35 x 45 cm.

Jo mindre bradepanden er i forhold til dette mål, desto mere skal bagetiden forlænge

MMF (march mellow fontant):

1 pose hvide marshmellows (dem jeg bruger hedder noget med Rockey og fås i Netto og Føtex)

2 spsk. vand

1 spsk. olie

500-600 g. flormelis (evt. lidt mere, hvis det er nødvendigt)

Marshmellows, vand og olie smeltes i microovnen i ca. 1 minut. (Hvis mmf´en skal farves så skal farven i nu). Den smeltede masse røres med flormelisen, men hold lidt tilbage, for massen må hellere være lidt klistret end for tør. Når massen er en "dej" der kan æltes som en alm. bolledej, er den klar til at komme i køleskabet og hvile. Lad den hvile 1-2 timer.

Når du skal rulle mmf´en ud, bruger du en alm. kagerulle eller rullepind og bruger Marizena majsstivelse som du ville have brugt mel til en alm. bolledej. Men brug kun lidt, da mmf´en suger en del af det ind og kan blive for tør. Sker dette, kan du smørre dine hænder ind i noget olie, og så ælte mmf´en igennem igen.

Hjemmelavet fondant

ca 400 g. flormelis

2-3 spsk. past. æggehvide

2 spsk flydende glukose

som blandes meget meget godt ( i røremaskinen), så æltes det sammen, til det har fondant-konsistens. (Bruger nogen gange lidt majsstivelse, hvis det bliver for klistret)

Marcipan til udrulning opskrift fra en konditor

Når det er til kage overtræk: 1 kg. ren marcipan, 1 dl æggehvider og flormelis til det er hvidt og man kan rulle det ud. (han bruger 1 pk. flormelis til alm. konfekt og til kransekage, så der skal mere til)

Royal Ising

40 gr. Æggehvide

300 gr. Flormelis

1tsk citron saft ( må godt være fra flaske )

Æggehvide og flormelis piskes sammen og bagefter citronsaften.

Brug derefter pastafarve hvis du vil have farve på glasuren.

Glasuren er stiv nok når du tager en ske ned i glasuren og på igen og glasuren så står selv og kun spidsen bøjer...

Fransk smørcreme:

60 g sukker

3/4 dl vand

3 pasteuriserede æggeblommer

150-200 g usaltet smør

vaniliesukker, rom eller en form for likør

Kog sukker og vand til en jævn lage eller til den trækker tråde. Pisk æggeblommerne sammen og hæld den varme sukkerlage i dem i en fin stråle under konstant piskning. Lad bladingen køle helt af.

Tilsæt smørret - som skal have stuetemperatur - lidt ad gangen under kraftig piskning.

Chokolade smørcreme

4 stk Pasteuriseret Æggeblommer.

60 g Flormelis.

100 g Blødt smør.

100 g Smeltet chokolade

Sådan gør du:

Æggeblommerne røres godt med

flormelis. Smør og den smeltede

chokolade blandes i massen.

Det kan laves på forhånd og lægges i fryseren. Eller man kan lægge kagen sammen og komme det hele i fryseren, så har man altid en kage "klar" til pyntning, skal kun tø op.

Kræver ikke at komme på køl som en kage med fløde.

UCF (Ultimativ Chokolate frosting)

9 dl flormelis

2,5 dl kakao

180 g blødt smør

1,25 dl lun mælk

3 tsk vanillesukker

Det hele kommes i en skål og piskes til en luftig creme.

Det er en kæmpe portion så den kan med fordel gøres mindre.

Italien Merinque Butter Cream (IMBC)

108 ml vand

477 g sukker

9 pasteuriserede æggehvider

612 g smør

3 tsk vanilleextrakt

Vand og sukker bringes i kog. Dannes der sukkerkrystaller på grydens kant, fjernes disse ved at pensle med koldt vand. Efter ca. 5 minutters kogning startes piskning af æggehviderne. Efter ca. 2 minutters piskning er hviderne stive og sukkersiruppen har dermed kogt i ialt 7 minutter. Det er meget vigtigt at sukkersirup og de piskede æggehvider er færdige samtidig.

Under piskning ved høj hastighed (skift fra piskeris til røre-ris) tilsættes sukkersiruppen til æggehviderne. Det er bedst at tilsætte siruppen, så den løber ned langs skålen. Der piskes ved høj hastighed til skålen føles kold (det tager mindst 10 minutter).

Når skålen føles kold tilsættes smørret i terninger. Der piskes videre indtil smørcremen samles. Skulle den gryne / skille undervejs, pisk da blot videre. Den skal nok samle sig igen. Når cremen er samlet tilsættes vanillen eller en anden smags-variant.

Alternative smagsvarianter:

2-4 spsk Likør / spiritus

60-85 g let afkølet mørk chokolade

2 spsk pulverkaffe opløst i 2 spsk vand

60 ml hindbær puré

60 ml lemoncurd

Orange olie eller lime olie

Nutella smørcreme

100 gram nutella

100 gram flormelis

100 gram smør

Det hele blandes godt

Frosting 1:

200 g philadelphia eller lign

100 g smør

160 g flormelis

Lidt citronsaft (pas på, ikke for meget, da det kan gøre det meget flydende)

Jeg plejer at bruge blødt smør, og så hælde det i en sprøjtepose og stille sprøjtepose i køleskabet ca 1 time inden jeg skal pynte. Den bliver helt perfekt.

Frosting 2:

50 g flødeost

2 spsk. væske (mælk eller måske noget smagsstof som limesaft eller sådan noget)

Korn af ½ stang vanilje

500 g flormelis

Det hele blandes god sammen og sprøjtes ud

Mud cake:

Kagen er nem at lave, bare husk at holde ovndøren lukket de første 50 min. opskriften er fra en af mine ynglingsbøger "The Essential Guide to Cake Decorating" men du får den her:

Tænd ovnen på 160 grader og smør bageformen og for den med bagepapir.

Smør, chokolade, vand og kaffe kommes i en gryde og smeltes ved lav varme.

Mel, selv-hævende mel, kakao og natron sigtes sammen i en skål. Tilsæt sukker og bland det hele godt.

Æg, olie og kærnemælk røres/piskes sammen med en gaffel.

Bland ægge/kærnemælks-massen og chokolade/smør-massen med resten. Brug en stor ske eller dejskraber.

Kom dejen i bageformen og bag den som nævnt.

Kagen bliver bedst, hvis den får lov at hvile et par dage i køleskabet. Husk at pakke den godt ind, så den ikke tager smag fra andre madvarer.

Det kan være rigtig svært at finde selv-hævende mel i Danmark, så jeg bruger en opskrift fra Nigella Lawson: 215g mel, 2½ tsk. bagepulver og 3/4 tsk. fint salt.

post-1088-13939964926153_thumb.jpg

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pjusketøsen
Skrevet (redigeret)

Chokoladeganache

Opskriften her passer ca. til et lag i en kage på 24 cm.

Anvend:

1/2 L Piskefløde

til enten:

250 gram Lys chokolade

200 gram Mørk chokolade

150 gram Hvid chokolade, samt skal af en økologisk limefrugt (kan undlades)

Hak chokoladen og kom den i en skål. Bring fløden i kog og hæld den straks over den hakkede chokolade. Lad det stå ca. 5 min til chokoladen er smeltet. Rør i fløden til det emulgere til en ensartet masse. Tildæk skålen med husholdningsfilm, så det går ned ad siderne i skålen og rører overfladen. Dette gøres for at undgå kondens, som ødelægger ganachen. Dæk den ikke til med et låg. Stilles på køl til næste dag.

Chokoladen vil stivne og falde til bunds i skålen, når den har været i køleskabet (hvid chokolade flyder oven på). Det er derfor vigtigt, at man starter på lav hastighed, når man starter med at piske ganachen op og bruger risene til at løsne chokoladen stille og roligt. Når du kan mærke/se at al chokolade fra bunden /overfladen er væk kan du øge hastigheden. Ganachen er færdig, når den har en let og lækker cremet konsistens, der minder om mayonnaise. Men vær opmærksom på, at det går stærkt og hvis ganachen bliver overpisket skiller den og den er sjældent til at redde.

Tobleronecreme (laves dagen før den skal bruges)

300 gr toblrerone

½ l piskefløde

Smelt chokoladen sammen med fløden over vandbad. Varm godt igennem. Stil på køl til næste dag. Pisk igennem til den stivner og brug den

Kan også laves med alt mulig andre chokolader. Fx skilpadder, orangechokolade osv.

Skilpaddecreme (laves dagen før den skal bruges)

150-200 gr Skilpadde

½ l piskefløde

Smelt chokoladen sammen med fløden over vandbad. Varm godt igennem. Stil på køl til næste dag. Pisk igennem til den stivner og brug den

Hvid chokoladecreme med daim (laves dagen før den skal bruges)

300 gr hvid chokolade

½ l piskefløde

2 tsk vaniliesukker

8 daim bars

Smelt chokoladen sammen med fløden over vandbad. Varm godt igennem. Stil på køl til næste dag. Pisk igennem til den stivner sammen med vaniliesukker. Hak daim og kom i cremen. Den er super super lækker

Nougatcreme med hasselnøder (laves dagen før den skal bruges)

500 gr nougat

½ l piskefløde

100 gr hasselnødder (eller to gode håndfulde)

Smelt nougatten sammen med fløden over vandbad. Varm godt igennem. Stil på køl til næste dag. Pisk igennem til den stivner. Rist og hak hasselnøder og kom i cremen.

Smørcreme

1 pk smør (gerne usaltet)

2 past. æggeblommer

1 pk flormelis

Smørret piskes i min. 10 min førend at æggene tilsættes. Pisk længe igen og tilsæt flormelis. Pisk længe og brug med det samme. Jo længere de pisked jo bedre bliver det.

Bærmousse

½ liter fløde

en pose frosne hindbær, jordbær eller andet

lidt sukker

og 5 blade husblas

Hindbærrene kommer jeg sukker på og koger op (det skal man for at mindste risikoen for bakterier) så moser jeg dem lige en gang. Den udblødte husblas kommer jeg så i den varme hindbær pure. Lader den køle godt og så vender jeg den i den stiftpiskede flødeskum og så i kagen

bærmousse 2

* 4 dl piskefløde

* 140 gram sukker

* 300 gram hindbær eller jordbær eller andre bær

* 1 tsk citronsaft

* 6 blade husblas

Kom husblasen i kold vand

Purer hindbær og sukker.

Smelt husblasen i citronsaften. Brug et varm vandbad. Rør den smeltede husblas i hindbærpuréen. Kom først en tredjedel af flødeskummen i og vend det i. Når det hele er vendt, i så vend resten af flødeskummen i. Stres, stres, stres. Det skal gå hurtigt fra man hælder husblasen over indtil alt flødeskummen er vendt i. For den begynder at stivne med det samme. Men man skal samtidig være forsigtig ikke at piske luften ud af flødeskummet.

Bærmousse 3

En pose frosne hindbær eller andre bær

60 gram sukker

2 spsk. vaniliesukker eller en flækket stang vanilie afh. at hvor intens vanilie smag man vil ha

Bringes forsigtigt i kog og småkoger i 10 min. under omrøring. Her kan man så vælge at si kernerne fra eller lade dem være.

Jævn med 2 spsk. kartoffelmel med lidt vand i og stil på køl.

Når det er koldt kan røres det op i flødeskum.

Chokolade-flødeskum

½ l fløde

4 spsk flormelis

2 spsk kakao

Pisk fløden til flødeskum (ikke alt for stift), tilsæt flormelis og kakao og smag til. Simpel, men super lækker :klap:

Kahlua mousse

200 gram mørk chokolade smeltes i vandbad og blandes når det er varmt med

2 past. æggeblommer

1 dl. kahlua.

Blandingen sættes på køl. Det bliver en tyk klisteret masse - men det skal det. Når det er kølet af blandes det i

4 dl. meget stift pisket flødeskum.

Der er til 2 lag i alm. springform kage. Det smager kraftigt så man skal ikke have for tykt et lag.

Lemon curd mousse lavede den på slump efter hvad jeg nu troede var det bedste

2 dl. lemon curd blandes med

2 spsk lemon saft - mere eller mindre efter smag - og

½ dl. youghurt natural og

4 dl. stift prisket flødeskum

Der er til 2 lag i alm. springform kage.

Champagne mousse

8 blade husblas

4 pasteuriserede æg

250 g sukker

½ dl limesaft

1½ dl champagne eller anden mousserende vin.

OBS: ingredienserne skal være stue-tempereret, da husblassen ellers kan risikere at “trevleâ€.

Læg husblas i blød i koldt vand i ca. 5 minutter.

Pisk æg og sukker luftigt, hæld limesaft og champagne i under forsigtig omrøring. Klem vandet ud af husblassen og hæld ½ dl kogende vand over og rør til den er opløst. Husblas udrøres forsigtigt i massen. Lad Moussen stivne i køleskab.

Hyldeblomst mousse

8 stk gelatineplader

4 pasteuriserede æg

250 g sukker

3 dl koncentreret hyldeblomst saft

-Tilbered gelatine/husblas som anvist på pakken

-Pisk æg og sukker meget stift.

-Opblød gelatine/husblas i hyldeblomst saften og pisk det ved lav hastighed sammen med æg- og sukker blandingen.

-Sættes på køl nogle timer eller natten over.

-Pisk ½ l fløde meget stift.

-Pisk hyldeblomst moussen.

Bland begge dele sammen og pisk til moussen er helt opløst og du har en cremet konsistens.

Smager fantastisk sammen med friske jordbær!

Rabarber mousse

5oo gr rabarber eller 250 gr rabarber og 250 gr jordbær.

1 1/4 – 1 1/2 dl sukker

2 spsk citronsaft

1 spsk vand

1 vanillie stang (flækket)

-Rens og skær rabarber i små stykker

-Koges med sukker, citron, vand og vanillie stang til de er møre. Smag til om den skal have lidt mere sukker.

-Fjern vanillie stangen og blend kompotten. (Kan undlades)

-Køles helt af inden brug

-Vendes med 1/2 L flødeskum

Jule mousse

1/4 liter fløde

17 nelliker

1/8 tsk hel kardemomme

1/4 tsk stødt kanel

30 gram usmuttede groft hakkede mandler

-Koges godt igennem og sies. Afkøles helt

3 dl siet appelsinsaft (jeg pressede ca 5 appelsiner)

1 ½ dl sukker

- Koges ind til halvdelen er tilbage

4 blade husblas

- Udblødes i vand og smeltes i den varme appelsinsirup. Afkøl til det er lunkent.

Fløden piskes stiv og to teskefulde røres i appelsinsiruppen, og appelsinsiruppen vendes derefter i fløden. Lad stivne delvist i køleskab.

2 dl fløde piskes hårdt og vendes i flødemassen. Stilles i køleskab til det er helt stift.

Hvis man er en af dem, der ikke kan nære sig for at smage inden man vender den sidste fløde/æggehvide i, kan jeg fortælle at smagen bliver meget kraftigere efterhånden som moussen begynder at sætte sig og bliver helt kold.

Lime mousse

4 dl piskefløde

2 dl creme fraiche

2 dl yoghurt naturel

1½ dl sukker

2 tsk revet limeskal

1 dl limesaft (ca 4 llime-frugter)

4 blade husblas

Pisk fløden til blød flødeskum. Pisk creme fraiche, yoghurt og sukker ved lav hastighed til alt sukkeret er opløst.

Læg husblassen i blød i 5 min, dræn dem og smelt dem i limesaften i en gryde ved svag varme.

Rør saften hurtigt sammen med yoghurt-blandingen og vend massen med flødeskummet.

Sæt på køl til det stivner.

Kiwi mousse

8 kiwifrugter

1 dl vand

1 1/2 dl sukker

4 blade husblas

1/2 l piskefløde

1. skræl kiwierne og skær dem i skiver. Kog kiwi skiverne i vand og sukker i 4-5 min. Kom blandingen i en foodprocessor og miks til det er en jævn masse.

2. udblød husblasen i koldt vand i 10 min. Smelt husblasen i det vand der følger med husblasen. Rør lidt kiwiblanding i husblasen, og mix det i resten af kiwi massen.

3. Pisk fløden til skum og vend kiwimassen i. Stilles koldt i 4 timer.

- denne mousse er rigtig lækker men meget kraftig og tydelig i smagen. Jeg synes personligt ikke den kan gå til hvad som helst – men har selv med fordel brugt den med en kraftig chokoladekage og chokoladecreme, sødmen i ovenstående spiller godt sammen med kiwi-smagen.

Mangomousse

150 g mango (blendes)

1spsk sukker

2 bl. husblas

1/4 piskefløde

Husblas kommes i rigeligt vand. Mango blendes med sukker. Fløden piskes meget stiv. Husblas smeltes ca 10 sekunder i mikroovnen og piskes i mangoen. Flødeskummet vendes i og det blandes godt rundt. Kommes i kagen og moussen er stiv efter et døgn eller to.

Denne mængde passer til et lag i en alm. stor lagkage.

Man kan komme anden slags frugt i.

Mandelcreme:

1 L mælk

200 g finstødte mandler

10 æggeblommer

125 g melis

40 g mel

40 g pudder

Blåbær creme a la Blomsterberg

250 g blåbær

1 alm vaniliestang (eller ½ polynesisk vaniliestang)

125 g sukker

Saften af ½ citron

Alle ingredienserne koges uden låg ca. 15 minutter og afkøles fuldstændigt i køleskab - minimum 2 timer.

½ liter piskefløde

150 g. god hvid chokolade

4 blade husblas

Husblassen lægges i blød i en ½ liter vand i en ½ time. Hak chokoladen fint. Piskefløden varmes op til den næsten koger (ca. 80 grader). Halvdelen af den godt varme fløde hældes over alt chokoladen, rør godt til chokoladen smelter og massen er blank. Tilsæt mere og mere varm fløde. Husblassen vrides for vand og kommes direkte op i den lune chokolade-fløde. Tildæk cremen med husholdningsfilm, så det dækker overfalden af chokoladen og opad siderne. Cremen afkøles fuldstændigt i køleskab - minimum 3 timer eller til næste dag.

Den iskolde , stive "hvide" creme piskes let luftig med en håndmikser. Tilsæt slutteligt den iskolde blåbær sylt og lad den piske med. Cremen har en god konsistens og kan anvendes direkte i kagen med det samme.

Mokkacreme

3 blade husblas

½ l. piskefløde

50 hele gode kaffebønner

150g finthakket flødechokolade

læg husblassen i blød i mindst 15 min.

Piskefløden og kaffebønnerne koges op. Lad stå 5 min, si bønnerne fra og hæld herefter fløden over den hakkede chokolade.

tilsæt derefter den udblødte husblas og rør godt. Stil koldt min 2 timer eller gerne til næste dag.

Når cremen har sat sig piskes den op med en elpisker før den skal bruges. herefter smøres den ud på nøddebunden og denne rulles stramt. Pak den ind i film og frys herefter mindst 2 timer eller gerne til næste dag. (kan holde sig mindst en uge i fryseren).

Skær rouladen i skrå stykker og anret den med hindbærcoulis og flot chokoladepynt.

Bountyfyld

2 bl husblas

3 æggehvidder

85 g. sukker (ca. en dl.)

½ tsk vaniliesukker

1 dl. piskefløde

60 g. kokosmel

Pisk æggehviderne stive, tilsæt sukkeret lidt af gangen og pisk godt igennem

Pisk fløden stiv og smelt husblassen

Bland æggehvideskum, flødeskum, vaniliesukker og kokosmel - bland husblas i til sidst.

Lad gerne stå natten over

Ananasmousse

1 dåse ananas

1/4 liter piskefløde

1-2 spsk sukker (efter smag - ik nødvendigt)

7blade husblads.

Læg husblads i blød i koldt vand i 5min.

Hæld ananas inkl. saft i en blender og blend godt sammen. Pisk derefter fløden stiv.

Når husblads har lagt i vand i 5min, drænes det for vand og smeltes i micro-ovn eller over vandbad. Derefter tilsættes husblads til ananasmassen og det røres godt sammen. Ananas og flødeskum blandes nu sammen, og det stilles på køl i 4-6 timer. (til det er stift)

Mascarponecreme

250 g mascarponeost

4 past. æggeblommer

4 past æggehvider

200 g flormelis

½-1 vaniliestang

Æggeblommer piskes med halvdelen af sukkeret plus vanilje til de er hvide. Hviderne piskes mens resten af sukkeret tilsættes til det bliver til marengs. Til slut venders det hele sammen med osten.

Marcipanmousse

250 g marcipan (gerne Summerbird 75 %)

6 dl sødmælk

6 blade husblads

5 dl piskefløde (pisket let)

Pluk marcipanen i små stykker og bland den med sødmælk i en røremaskine eller i en stor skål, til blandingen er homogen. Blød husblassen ud i rigeligt koldt vand. Tag den op og knug alt vandet ud.

Varm marcipan og sødmælk op i en kasserolle. Hæld en smule af marcipan-blandingen over i en anden kasserolle og smelt husblassen heri over svag varme. Tilsæt resten af marcipanblandingen og vend til sidst den letpiskede fløde i.

Hæld moussen i glas eller skåle. Dæk til og stil i køleskab i 4-5 timer eller natten over. Server moussen med friske hindbær og hindbærkompot eller en kompot lavet på stikkelsbær eller hyben – alt efter sæson. Server gerne en karameltuile til.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pjusketøsen
Skrevet (redigeret)

Købefondanter:

Til den dovne, eller den der bare ikke gider, er der købefondanter. Der findes flere markedet, men jeg har indtil videre prøvet to:

Kagebutikkens fondant:

En meget blød fondant der smager og dufter godt. Hvis man skal lave blomster skal der tylosepulver i når den er så blød. Men ellers er den meget nem at arbejde med :gogo: Den er ikke så gummiagtig i det som den fra panduro. Den kan sagtens blandes med marcipan i forholdet 50/50. Hvis man går efter andre forhold skal der helst være mere fondant end marcipan.

Panduro:

En lidt hårdere fondant der er super nem at arbejde med. Dog har den ulempen at den lugter ret kunstigt og ikke smager godt. Øv øv når den er så nem at arbejde med. Den har en gummiagtig konsistens

Farver:

Ude på markedet er der rigtig mange farver fra mange producenter. Jeg har selv to pastafarver fra forskellige producenter og en pulverfarve fra en producent. Farverne er ikke egnede til det samme.

Pastafarver:

Pastafarverne er super god til indfarvning af fondanter. Det farver super godt og der skal kun bruges lidt. Farverne kan laves meget intense. Jeg har indtil videre gode erfaringer med Wilton og kagebutikkens pastafarver. Farverne fra sugarflair er også meget gode. For at lave intens sort og rød kræves der rigtig meget pastafarve. Det er en meget god idé at indfarve fondanten dagen i forvejen. Dermed kan farven bedst nå at sætte sig.

Man kan også male med pastafarver. Både som de også, men også opløst i vodka eller anden smagsneutral spiritus med mange procenter.

Pulverfarver:

Der er mange forskellige pulverfarver ude på markedet. Lige fra normale farver til guld/sølv farver, perlemors farver, neon farver og holographic farver. Jeg har 10 stk fra sugarflair og de er gode at arbejde med. Dog skal der bruges henholdsvis meget hvis man skal bruge dem til at indfarve fondant. Så der er de ikke så gode. Jeg har også to med perlemorseffekt uden navn på. Hvis man kommer dem i fondanten så får den et flot skær. Man kan også pensle på for en mere kraftig effekt. Hvis man vil male med farverne og ønsker at farve skal være kraftige, så opløs farven i en dråbe vodka eller lignende. Alt efter hvor meget vodka der er, er farven kraftigere eller svagere. Lige som vandfarver ;)

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pussikat82

Fedt initiativ :gogo: vil helt sikkert vende tilbage til den her tråd. Må lige overveje, om jeg har noget, jeg kan bidrage med :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pjusketøsen

Jeg mangler en god guide til roser som er uden alle mulige udstikkere og ting. Dvs en simpel måde at lave roser på

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pjusketøsen

Wuhuuuu :klap: Så har jeg idag fået min pakke fra kagebutikken :D Har haft bestilt 10 pulverfarver, udstikkere og fondant. Så nu er jeg meget spændt på at se hvordan den fondant er. Jeg er også super spændt at komme til at arbejde med pulverfarverne. Dog skal jeg snart have købt flere pulverfarver. Glemte at købe gule, orange, lilla og lidt flere grønne farver. Meen man kan jo heller ikke få alt på én gang. Dog tror jeg at mit næste køb hedder pastafarver :gruble:

Farver jeg købte var:

Black pulverfarve

Burgundy pulverfarve

Dusky Pink pulverfarve

Moss Green pulverfarve

Navy Blue pulverfarve

Petal Blue pulverfarve

Rose pulverfarve

Spring Green pulverfarve

Chocolate pulverfarve

Red pulverfarve

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FjolleFisk

det med roserne: tag en plastik lomme som er åben i siden. de lidt stive gør det lidt nemmere. ellers kan fryseposer og andet også bruges. og så en lille kugle marcipan og så gnid den til den er rund.

sådan lærte jeg det ihvertfald engang på slagteriskolen i roskilde.

ud over det får man da helt lyst til at bage kage bare for at lave dem flotte af den her tråd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ge_Lica
Så nu er jeg meget spændt på at se hvordan den fondant er.

Jeg vil anbefale dig at komme en smule tylosepulver i for det blir meeeget blødt og "strenget".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind