Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Gaissi

Er kræsne børn/ unge psykisk syge

Recommended Posts

mand.en
- og havde jeg været hende, så er jeg ret sikker på, at jeg i min teenage-overilede-tankegangsmode kunne finde på at gå direkte i trodsalderen og nægte at spise noget som helst, havde mine forældre forsøgt sig med en lignende overreaktion.

Lige præcis. Der er ingen grund til hysteri.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Stilika
Skjult

Det har jeg da godt nok alligevel aldrig hørt...

Det er vist noget /man/ har fundet på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
zimmerman1

Der er med stor sandsynlighed tale om at pigen har sygdomen Selective Eating Disorder (SED) som bør anses på samme måde somde kendte spiseforstyrrelser. Jeg lider desværre selv af denne sygdom som kan være hård psykisk (for mig ihvertfald) Det store problem er at det er en meget sjælden lidelse som end ikke Landsforeningen for spiseforstyrelser kunne hjælpe med i mit tilfælde - de kendte simpelthen ikke til lidelsen - som andre herinde så rigtigt har poineteret er det nærmest umuligt at finde noget på dansk om dette emne. Jeg har heldigvis fundet info på engelsk og det viser sig der faktisk har kørt en TV serie om emnet derovre.

Det skuffer mig at se at 90% af dem der skriver indlæg herinde ikke fanger at det en en psykisk sygdom og at pigen sikkert bare er "lige lovlig kræsen"....

til Gassi: Fik du nogensinde ringet til lægen og hvad sagde/har vedkomne gjort ved din datters lidelse efterfølgende?? (I mit eget tilfælde har jeg desværre ikke kunne få meget hjælp da hverken lægen eller landsforeningen for spiseforstyelser kender noget til fænomenet :-(

relevante links:

Fussy Eaters • Index page

Selective eating disorder - Wikipedia, the free encyclopedia

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Miibes

Det lyder som en beskrivelse af mig som teenager. Især det med ikke at blande ting på tallerkenen sammen. Og så kunne jeg heller ikke lide flødeskum, mayonaise etc.

Idag er jeg et madøre uden lige, men jeg bryder mig stadig ikke meget om at sovsen blandes med ærterne ;).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
frklotus
Skjult

altså hvordan haaar din datter det? Er hun selv plaget af sin kræsenhed? er det et problem for hende i hendes hverdag? er hun meget fokuseret på mad, eller er det bare helt naturligt for hende at kune spise visse ting og hvordan har hun det ellers.

For hvis hun er plaget af det, eller ellers udviser tegn på at være uligevægtig, så kan det jo bestet være noget psykistk. Hvis ikke så er hun sikker bare kræsen - ligesom jeg selv var det til en gang i starten af 20'erne.

Jeg er nu knap 30 og bryder mig heller ikke om at spise gryderetter, hvor jeg ikke kan se hvad der er hvad i. Jeg synes det er udelikat på alle måde. Jeg kan ikke spise grød og drikke smoothies, da konsistensen tricke min bræk-reflesk (jeg har forsøgt men det kommer altså op igen)

Jeg er ellers alt ædende, så længe det ikke er kogt sammen eller blendet til ukendelighed. Jeg synes ikke jeg er psykisk syg eller specielt uligevægtigt, men jeg har heller ikke den store trang til at putte ting i munden jeg ved kommer retur inden for et par min.

*tussen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Downbytheriver

Der er nogen der ser "psykisk sygdom" alle vegne. Jeg kender et barn der engang nægtede at spise kartofler, om de så var mosede. Så var det pasta han ikke ville have, så det tredje. Sådan ér det bare, og voksne kan have det ligeså.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Gaissi: din datter er ikke sygeligt kræsen. Hun er bare selektiv og det er altså ingen skam.

Jeg er ret velfungerende i hovedet (i modsætning til, hvad folk måske tror :lol:), men kræsen - og det er ikke psykisk betinget. Det er fordi jeg synes, det jeg ikke kan lide smager vildt dårligt (og jeg kan også dissekere en frikadelle med ekstrem præcision for at fiske løgstykker ud :badr:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Det er helt okay at være kræsen.

Det er meget grundlæggende at man selv kan bestemme hvad man propper i gabet eller ej. Også selv om det er små børn.

Men der er altså nogle der er så ultra kræsne at de burde prøve at arbejde lidt med det. Hvis de kun spiser hvidt toastbrød og ketchup eller noget i den stil.

Men det er meget normalt ikke at kunne lide stegt lever og rosenkål. ;)

... nå det her er en gammel tråd. Det havde jeg ikke lige fanget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
camilla.something
Der er med stor sandsynlighed tale om at pigen har sygdomen Selective Eating Disorder (SED) som bør anses på samme måde somde kendte spiseforstyrrelser. Jeg lider desværre selv af denne sygdom som kan være hård psykisk (for mig ihvertfald) Det store problem er at det er en meget sjælden lidelse som end ikke Landsforeningen for spiseforstyrelser kunne hjælpe med i mit tilfælde - de kendte simpelthen ikke til lidelsen - som andre herinde så rigtigt har poineteret er det nærmest umuligt at finde noget på dansk om dette emne. Jeg har heldigvis fundet info på engelsk og det viser sig der faktisk har kørt en TV serie om emnet derovre.

Det skuffer mig at se at 90% af dem der skriver indlæg herinde ikke fanger at det en en psykisk sygdom og at pigen sikkert bare er "lige lovlig kræsen"....

til Gassi: Fik du nogensinde ringet til lægen og hvad sagde/har vedkomne gjort ved din datters lidelse efterfølgende?? (I mit eget tilfælde har jeg desværre ikke kunne få meget hjælp da hverken lægen eller landsforeningen for spiseforstyelser kender noget til fænomenet :-(

relevante links:

Fussy Eaters • Index page

Selective eating disorder - Wikipedia, the free encyclopedia

Men hvad får dig til at mene, at her er tale om mere end kræsenhed i dette tilfælde? Hvad i alverden er problemet i, at man ikke spiser dressinger? Det er da kun sundt at lade være med. Mht, sammenblandet mad, så er det jo helt normalt for børn. Nu har jeg ikke fået med, hvor gammel pigen er, men måske er hun bare lidt barnlig på det punkt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...