Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Gaissi

Er kræsne børn/ unge psykisk syge

Recommended Posts

Gaissi

Er det ok at være kræsen eller er man psykisk syg på en eller anden måde ?

Rettet lidt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zan-Zari

Jeg kan godt nok ikke se nogen sammenhænge mellem at være kræsen og psykisk syg :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Min bror var ekstrem kræsen som barn og ung.

Det gik faktisk over, da han fik sin første seriøse kæreste og begyndte at spise hos hendes familie af og til, mødes med venner og spise og den slags.

Jeg tror simpelthen, han syntes det var pinligt at skulle have særbehandling eller slet ikke kunne spise med i mange situationer og det animerede ham til at prøve at smage på flere ting. Idag (30 år gammel) er han stadig ikke den mest eksperimenterende, når det kommer til mad, men de færreste ville nok spotte ham som særligt kræsen.

Så længe din datter ikke har fysiske problemer grundet sin kost og ikke selv har et problem, så mener jeg egentlig ikke det behøver at være et problem. Og der er altså stadig en sandsynlighed for, at hun bliver mere varieret i sin mad jo mere voksen hun bliver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
janne28209

Min datter Caroline er også meget kræsen, men helt frisk på toppen.

Jeg tror ikke de 2 ting hænger sammen:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Absolut nej til den sammenhæng.

Højde har heller ikke noget med kræsenhed at gøre, da danske børn får en udemærket kost, selvom de er kræsne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
decibell22

Så burde verden have en overvægt af psykisk syge, for det vrimler med kræsne mennesker.

Altså, hun er lille i højde - men normalvægtig - og er meget selektiv i sin smag, og så er hun pludselig psykisk syg? Undskyld jeg siger det, men hvad i alverden tænker han da på? Er den manglende højde og kræsenheden så symptomer på psykisk sygdom, eller ser han kræsenheden som en sygdom i sig selv, som også bærer skylden for hendes ringe højde? Og hvorfor er det med højden sådan et stort problem for ham? Hvor høj er hun?

Jeg synes, hans konklusioner virker helt hen i vejret. Tager vi det alvorligt for en stund, så ja, ekstrem kræsenhed kan være til stede, hvis personen har en spiseforstyrrelse. Men så længe din datter ellers spiser normale mængder (af det hun nu kan lide :-P ) og virker rask og normalvægtig (og i psykisk balance - så meget det kan lade sig gøre, nu hun er teenager), kan jeg ikke se, hvordan han kan komme frem til det resultat.

Min morbror levede for resten af leverpostejmadder i et halvt år, da han var dreng. De var ved at fortvivle, for han ville ikke spise andet, så det var det eller ingenting. Men han både overlevede og voksede op til at blive et helt normalt menneske. :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
livica

Seriøst?

Nej, der er ingen sammenhæng. Jeg var meget selektiv (:D) som barn, og det har da på intet tidspunkt haft indflydelse på min psykiske tilstand eller omvendt.

Livica

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erinka

Jeg tror bestemt ikke der er nogen sammehæng.

Jeg var enormt kræsen som barn/teenager, men det har ændret sig efter jeg blev voksen - så nu er jeg bare et madøre :blush:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mortiltreogto

min datter har også altid været kræsen... I dag er hun 17 år, og jeg synes det sidste år, at hun er begyndt at smage på rigtig mange ting. Så i dag kan hun spise noget mere varieret end hun har gjort hidtil... Sådan var jeg også selv som barn. I dag er jeg stadig ikke alt spisende, men ser slet ikke det at komme i byen og spise som noget problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink

Altså kræsenhed KAN godt udvikle sig til en spiseforstyrrelse, men det sker sjældent.

Men altså hvor kræsen ER hun? Jeg kender et barn, som kun spiser hvidt brød med pålægschokolade. Intet andet. Han blev fejlernæret og skulle i behandling, fordi de havde stået på i nogle år. Sundhedsplejersken og skolelægen var på banen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...