Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mini-trolden

Arbejde ved siden af skolen efter de 13 år?

Recommended Posts

Splat
Hvorfor skulle det ikke være sundt?

Hvorfor skulle det være sundt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Alt efter hvor klog/dygtig man er, jo mindre/mere tid skal man bruge på lektier.

Nogle er måske 1 time om at lave en stil, mens andre skal bruge 5 timer.

Det er stadig en påstand, som jeg ikke giver så meget for. Fordi man er dygtig i skolen, så er det stadig ikke i orden at være sløset. Det vil jeg i hvert fald ikke lære mit barn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Det er stadig en påstand, som jeg ikke giver så meget for. Fordi man er dygtig i skolen, så er det stadig ikke i orden at være sløset. Det vil jeg i hvert fald ikke lære mit barn.

Nej, men hvis du er dygtig til matematik, grammatik og andre opgaver, hvor der kun er et rigtigt svar, så tager det altså markant kortere tid at lave opgaverne, end når hvert eneste spørgsmål er en lang kamp op ad bakke.

Det gælder også senere - jeg bruger markant kortere tid på at lave mine studieprodukter, der er bedre end andre på mit hold. Der er bare forskel på hvor let den slags ting flyder for folk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ShamanyPurple

Min (næsten) 16 årige søn har haft job i flere år nu. Det startede seriøst sidste sommer. Og nu er han hooked. Han synes det er fedt at tjene sine egne penge og han er meget loyal overfor sin arbejdsplads. Det er sundt for ham, synes jeg.

Han er ikke bogligt stærk, og det har han aldrig været. Men han er så heller ikke dum. Han vil gerne uddanne sig til kok - og så er det jo godt han arbejder i et køkken på en noget eksklusiv café :gogo:

Her en lille artikel om to af hans kolleger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mini-trolden

Jeg har listet 5 grunde til jeg ser det som noget sundt og kunne sikkert finde flere. Så jeg vil bare gerne se nogle grunde til, hvorfor du synes det skulle være usundt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det er da en logik, jeg ikke har hørt før:lol:

Altså jeg har altid haft forholdsvist nemt ved f.eks. dansk, og fået fine karakterer. Men derfor kunne jeg da nemt bruge 7 timer på en dansk stil alligevel, og lære noget, og få noget ud af det.

Jeg ku' også sagtens ha' hevet et 9 tal hjem, på at skrive en på en time, - men den anden måde, er da at foretrække.

Hvorfor i al verden dog det?

Jeg har også altid haft meget nemt ved mine lektier, og jeg sad altså ikke og nussede flere timer over noget som jeg reelt havde lavet færdig på en time.

Matematikafleveringen f.eks., den var jeg gerne færdig med indenfor 1½ time, og så begyndte jeg altså ikke at sidde og regne ekstra opgaver bare for at bruge mere tid på lektierne :stoned:

Og når jeg skrev dansk stil, så brugte jeg den tid det tog før jeg synes jeg var helt tilfreds (og jeg var meget selvkritisk), men har da godt nok aldrig nogensinde brugt 7 timer på en dansk stil. Hvorfor skulle jeg dog det når jeg var fuldt tilfreds efter 3 timer?

I øvrigt så er der jo også den mulighed at barnet arbejder noget af sin sommerferie. Det gjorde jeg selv, plukkede jordbær i 5 sæsoner i træk, og jeg elskede det, dels på grund af pengene, men også fordi man altid faldt i snak med sjove mennesker mens man plukkede.

Og nej, det var ikke alle seks uger, men måske i halvdelen, så jeg holdt OGSÅ sommerferie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Tjah altså, det var sundt for mig, fordi jeg udviklede mig fra en relativt stille og tilbageholdende pige til at være langt mere åben og til at turde sige fra.

Og ja, det kan man sikkert også lære på andre måder, men et job kan i hvert fald være en god ide.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Ej undskyld mig. Jeg var FANME ikke sløset med mine ting da jeg gik i skole, tværtimod. Men jeg brugte da stadig langt mindre tid på mine lektier end de fagligt svagere elever.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mini-trolden
Hvorfor i al verden dog det?

Jeg har også altid haft meget nemt ved mine lektier, og jeg sad altså ikke og nussede flere timer over noget som jeg reelt havde lavet færdig på en time.

Matematikafleveringen f.eks., den var jeg gerne færdig med indenfor 1½ time, og så begyndte jeg altså ikke at sidde og regne ekstra opgaver bare for at bruge mere tid på lektierne :stoned:

Og når jeg skrev dansk stil, så brugte jeg den tid det tog før jeg synes jeg var helt tilfreds (og jeg var meget selvkritisk), men har da godt nok aldrig nogensinde brugt 7 timer på en dansk stil. Hvorfor skulle jeg dog det når jeg var fuldt tilfreds efter 3 timer?

I øvrigt så er der jo også den mulighed at barnet arbejder noget af sin sommerferie. Det gjorde jeg selv, plukkede jordbær i 5 sæsoner i træk, og jeg elskede det, dels på grund af pengene, men også fordi man altid faldt i snak med sjove mennesker mens man plukkede.

Og nej, det var ikke alle seks uger, men måske i halvdelen, så jeg holdt OGSÅ sommerferie.

Ja jeg kunne også brænde en engelsk eller dansk stil af på 1-3 timer og være tilfreds og få en rigtig god karakter for den. Jeg læser meget hurtigt, så den læsning man havde til fagene var jeg hurtigt færdig med, hvis jeg overhovedet gad læse det (latterligt lavt niveau ret ofte) og det hænger ved i dag. Det der med at nusse over tingene i evigheder holder bare ikke altid. Lige nu skriver jeg for eksempel opgave sammen med en nusser. Det betyder at vi andre er ved at være færdige med vores del, men skal sidde og vente på, at hun nusser, før vi kan begynde at rette sammen og vi andre ender med at skrive dobbelt som meget som hende. Det kan man altså ikke bruge til så meget i en presset eksamenssituation. Nogle gange er det måske meget godt, at man bare kan finde ud af at producere noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Ej undskyld mig. Jeg var FANME ikke sløset med mine ting da jeg gik i skole, tværtimod. Men jeg brugte da stadig langt mindre tid på mine lektier end de fagligt svagere elever.

Jeg klarede mig også fint uden at sløse. Jeg forventer, at mine børn passer skolen uden at sløse uanset, hvor de ligger fagligt.

Endelig kan jeg ikke se, hvorfor job og sløseri kan hænge sammen. Jeg så (og ser) unge mennesker sløse med skolen helt uden at have et fritidsjob. For mig hænger de to ting ikke sammen.

At have et fritidsjob er da ikke ensbetydende med, at man lærer, at det er okay at sløse med skolen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...