Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Karamella

Make-up regler?

Recommended Posts

ze-ze-71

Jeg syntes personligt at 4 klasse er ALT for tidligt, har selv en datter på snart 11år (4 kl) hun må ihvertfald ikke - hun har heldigvis heller ikke lyst/interesse for det!!

Vi har snakket om at i 6 klasse er det ok til fest (ved ikke om det holder) og når de kommer i 7 kl er det vel ok med mascara i skolen. Jeg vil dog aldrig tillade at hun tager afsted i fuld krigsmaling (som som regel er hæsligt lagt på)Så vil jeg forsøge at lære hende lidt om naturlig makeup!!

Vil du lige tilføje at der er 2-3 piger i min datters klasse der bruger forskellige former for makeup - der iblandt foundation....Forfærdeligt!!!:8: :8:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fru_majse

Jeg har ikke teenagebørn endnu, men vil dele min egen oplevelse.

Da jeg begyndte at interessere mig for make-up sendte min mor mig nede i Matas for at få vejledning og for at få nogle ordentlige produkter. Der lærte jeg at lægge make uppen rigtigt og ikke malet på. Jeg syned faktisk det var en rigtig god ting, især når jeg ser på klassebilleder fra den tid. Jeg var ikke alt for smart :) men da ikke så slem som dem der havde sort eyeliner under øjet og pink øjenskygge til brynet!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wenja

Jeg har ingen datter, men jeg har en teenagesøn som har mange pige venner..

Og de har gået med make-up længe (fra 12 års alderen).. Jeg kan egentlig ikke se problemet.. En ting er at de nogen gange får lagt det så det ligner lort.. Men det er jo deres smag og det er en læring..

Og så længe de bruger ordentlige produkter og lærer at rense deres hud, så syntes jeg det er OK.

(De lurede godt nok lidt den gang de gjorde sig klar til fest hos os og jeg bad dem om at støvsuge efter sig.. De havde liiige været lidt friske med glimmeren på badeværelset sidste gang de var her, så jeg havde glimmer i hele huset)

Og det der med at de sender forkerte signaler.. Det er den mest latterlige undskyldning for seksuelle krænkelser der findes.. Det er fuldstændig underordnet om pigebarnet var ned og opslidset til navlen og har make-up på.. Dem hun går i klub/i skole eller andet med ved jo godt hvor gammel hun er, og dem hun møder ellers skal jo ikke gøre noget med mindre hun selv lægger op til det.. Og det gør hun altså ikke ved at bruge mascara og læbestift.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ze-ze-71
Jeg har ingen datter, men jeg har en teenagesøn som har mange pige venner..

Og de har gået med make-up længe (fra 12 års alderen).. Jeg kan egentlig ikke se problemet.. En ting er at de nogen gange får lagt det så det ligner lort.. Men det er jo deres smag og det er en læring..

Og så længe de bruger ordentlige produkter og lærer at rense deres hud, så syntes jeg det er OK.

(De lurede godt nok lidt den gang de gjorde sig klar til fest hos os og jeg bad dem om at støvsuge efter sig.. De havde liiige været lidt friske med glimmeren på badeværelset sidste gang de var her, så jeg havde glimmer i hele huset)

Og det der med at de sender forkerte signaler.. Det er den mest latterlige undskyldning for seksuelle krænkelser der findes.. Det er fuldstændig underordnet om pigebarnet var ned og opslidset til navlen og har make-up på.. Dem hun går i klub/i skole eller andet med ved jo godt hvor gammel hun er, og dem hun møder ellers skal jo ikke gøre noget med mindre hun selv lægger op til det.. Og det gør hun altså ikke ved at bruge mascara og læbestift.

Det har du så fuldstændig ret i...

MEN uanset hvad, så sender det "forkerte" signaler - og pigerne kan risikere at blive tiltalt eller behandlet på en forkert måde...

Noget andet er, at man måske burde ligge lidt større arbejde i at styrke pigerne i, at de er kønne som de er.... De er jo ikke "slidte" og har ujævn hud som kræver lidt reparation:lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karamella
Det har du så fuldstændig ret i...

MEN uanset hvad, så sender det "forkerte" signaler - og pigerne kan risikere at blive tiltalt eller behandlet på en forkert måde...

Noget andet er, at man måske burde ligge lidt større arbejde i at styrke pigerne i, at de er kønne som de er.... De er jo ikke "slidte" og har ujævn hud som kræver lidt reparation:lol:

Det er præcis sådan nogle tanker, vi har gjort os. Det har intet at gøre med, at vi er bange for, at hun skulle blive voldtaget, for det har slet ikke strejfet vores tanker.

Jeg synes, at det er vores ansvar at sørge for, at de "får lov" til at være børn så længe som muligt. Forstået på den måde, at nogle ting må vente, til de er lidt ældre. Hun fik f.eks. lige en invitation til fest på Broen i Århus på sms i går. Det kommer hun altså ikke med til, uanset hvor gerne hun vil det.

Jeg bliver tit overrasket over, hvordan pigerne taler til hinanden i 4. klasse. De kan finde på at kalde hinanden so, luder o.s.v. i den dur. Det er også med til at forsikre mig om, at vi gør det rigtige i, at forholde os kritisk til fester, make-up o.s.v. De skal jo lige være med mentalt, før de må alt muligt. Jeg ved ikke, om det giver mening. Det er lidt svært at forklare.

Lupine spurgte til produkterne. Vi har ikke tænkt os at gå ud og købe en masse forskellige produkter til hende, når hun ikke er ældre, men alle de skadelige stoffer i make-up er også en del af grunden til, at vi siger nej til make-up. Hun må ikke bruge parfume, for det ser vi absolut ingen grund til. Hun lugter jo ikke af sved endnu, men det generer hende heller ikke, at hun ikke må det. Hun havde nogle parfumer på et tidspunkt, men dem bad vi hende om at smide ud, for hele overetagen stank af parfume.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ze-ze-71

Jeg håber og tror på at det der tjener vores børn bedst, er at forsøge at sætte rimelige grænser for dem - de behøver ikke at forhaste sig med alt!! For ganske rigtigt, tiden som børn får de ikke igen - det der følger efter varer jo ved i mange år....

Og hvis man henholder sig lidt til undersøgelser, så viser det jo også at de børn der ikke får "frit slag" er dem, det ikke går så "galt for"

Så jeg syntes I gør det helt rigtige, selvom man er både dum og uforstående i barnet øjne;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karamella
Jeg håber og tror på at det der tjener vores børn bedst, er at forsøge at sætte rimelige grænser for dem - de behøver ikke at forhaste sig med alt!! For ganske rigtigt, tiden som børn får de ikke igen - det der følger efter varer jo ved i mange år....

Og hvis man henholder sig lidt til undersøgelser, så viser det jo også at de børn der ikke får "frit slag" er dem, det ikke går så "galt for"

Så jeg syntes I gør det helt rigtige, selvom man er både dum og uforstående i barnet øjne;)

Hendes bedste veninde har stort set frit slag, og hun virker altså ikek som en pige, der hviler i sig selv. Hun er 11 og har farvet hår et utal af gange, går med make-up hver dag, må være ude til meget sent, og skal selv gå hjem o.s.v. Hun må se alle film, f.eks. Saw filmene. Der sætter vi også grænser, for der er jo en grund til aldersbegrænsningerne på film. De ville holde gyseraften en dag oppe hos hende, men der sagde vi nej. Hun måtte godt komme til filmaften deroppe, men ikke gyserfilm, fordi det jo kunne være saw eller lignende. Hendes veninde havde en dag en film, der hedder H2O med herned. Den fik de heller ikke lov at se.

Jeg synes egentlig, at hun tager de her regler meget pænt, for vi har da endnu ikke haft en konflikt ud af det. Hun får også altid en forklaring, hvis vi siger nej til noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ze-ze-71
Hendes bedste veninde har stort set frit slag, og hun virker altså ikek som en pige, der hviler i sig selv. Hun er 11 og har farvet hår et utal af gange, går med make-up hver dag, må være ude til meget sent, og skal selv gå hjem o.s.v. Hun må se alle film, f.eks. Saw filmene. Der sætter vi også grænser, for der er jo en grund til aldersbegrænsningerne på film. De ville holde gyseraften en dag oppe hos hende, men der sagde vi nej. Hun måtte godt komme til filmaften deroppe, men ikke gyserfilm, fordi det jo kunne være saw eller lignende. Hendes veninde havde en dag en film, der hedder H2O med herned. Den fik de heller ikke lov at se.

Jeg synes egentlig, at hun tager de her regler meget pænt, for vi har da endnu ikke haft en konflikt ud af det. Hun får også altid en forklaring, hvis vi siger nej til noget.

ja - det er ikke nemt når det er sådan hos bedste veninden:( men det er da skønt at jeres pige godt kan forstå hvorfor I sætter de grænser som I gør (hvilket ikke lyder som urimelige..) Tænk at få lov at se sådan nogle film !!! (jeg tør ikke engang se dem)

Vores datter forstår heldigvis godt de regler vi sætter - hendes veninder har også stort set samme regler, men der er nogen i klassen der også får lov til alt... og sjovt nok, er det også dem der bagtaler, laver intriger og som bestemt IKKE hviler i sig selv!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LiverpoolFC

ellers kan man vel også give dine børn lov til at bruge make up trinvis .. sådan at man måske de første par år kun bruger mascara og så når de bliver ældre så kan de tilføje andre ting? .

jeg var nok en af de første der i min klasse fik lov til at gå med make-up men er da en af dem idag der bruger mindst. Gik kun med mascara og så kom eyelineren lidt senere og den dag i dag (okay er kun 17 så det nu ikke så mange år siden)går jeg stadig kun med de to ting.

I sidste ende synes jeg faktisk ikke mine erfaringer siger mig at det gør noget hvornår pigerne får lov til at gå med make-up fordi når de bliver ældre så udvikler alt det med make-uppen sig alligevel og dem som måske i 12 årsalderen ikke fik lov til at have make-up på de begynder så der når de er 14/15 år og så bruger de bare rigtig meget make-up :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EverMark

jeg har en datter på 12 der har brugt makeup det sidste halve års tid. Og så længe hun lægger en naturlig makeup når hun skal i skole, så genere det mig ikke. Til gengæld så er knald rød læbestift og kraftig øjeskygge rundt om hele øjet kun noget der bliver eksperimenteret med i weekenden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...