Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

just_hopeless

Modermærke kræft

Recommended Posts

just_hopeless

EDIT; OPDATERING!

Den 20. april bliver jeg indkaldt telefonisk af Mama Plastik Kirugisk afdeling i Aalborg, til at møde op dagen efter, tirsdag den 21. april. Jeg bliver bedt om at tage en pårørende med.

Den 21. april får jeg at vide at jeg højst sandsyneligt har modermærkekræft (MMK) og at de vil indlægge mig dagen efter, onsdag den 22. april og opererer mig torsdag den 23. april.

Den 23. april får jeg fjernet mit modermærke på højre lår + en sikkerhedsafstand på min. 2 cm, i alt en diameter op til 5 cm.

De fjerner desuden 2 skildvagter fra lysken i højre side.

Vi vil få svar en uge efter...

Svaret trækker ud, og der går 8 dage inden svaret foreligger..

Fredag den 1. marts får vi at vide at det helt sikkert er MMK, og at der er spredning til 1 skildvagt.

Jeg får nu ny operationstid..

Tirsdag den 5. maj bliver jeg indlagt (officielt - jeg møder først op onsdag morgen kl 6.30)

Onsdag den 6. maj bliver jeg opereret igen, og får fjernet 8 lymfekirtler i højre lyske..

De lukker såret med clips (som senere viser sig at jeg ikke kan tåle)

Der kommer igen til at gå en uges tid inden svaret kommer..

Torsdag den 14. maj har jeg tid til svar.. Svaret er dog ikke klar og vi tager hjem igen..

Fredag den 15. maj (min afdøde mors fødselsdag - kan umuligt være en dårlig dag!) får vi svar, der er ikke yderligere spredning af MMK.. :rocker:

Nu følger et besværligt forløb med at hele op og jeg er D.D. stadig ikke helet (den 2. juni), desuden følger ne kamp med kommunen om de sygedagpenge som jeg er berretiget til..

Det er nu blevet en kamp med systemet om ret til behandling og retten til at være/blive rask..

Der er etiske spørgsmål indblandet, fortieninger, modstand mod yderligere undersøgelser for at afgøre om jeg nu også er helt sygdomsfri..

Rask kan jeg alligevel først blive erklæret om 5 år..

Mere opdatering kommer snart..

Jeg fik i april fjernet et modermærke hos lægen i lokalbedøvelse.. Lægen sendte det for en sikkerheds skyld ind til undersøgelse..

Jeg skulle så ringe ind og få svaret, men har ikke fået det gjort..

Nu er jeg så lige blevet ringet op af mama-plastik afdelingen, de vil gerne have jeg kommer imorgen kl 14.. Hun bad mig tage en pårørende med.. Da jeg spurgte ind til hvorfor og hvordan, sagde hun bare at svaret var utvetydeligt (??) og at jeg skulle ind og snakke med lægen..

Jeg havde egentlig en anden aftale der, så spurgte om de måske havde en dagen efter, hvilket hun svarede negativt til, de havde først en om nogle uger, og de ville helst se mig i morgen..

Så er det jeg tænker, HVIS det VAR modermærke kræft, så ville de nok ikke fortælle mere end de gjorde i tlf'en...

Og hvis det IKKE var modermærke kræft, ville de så ikke berolige mig, og ikke gå højt op i om jeg havde en pårørende med..??

Jeg er virkelig forvirret nu, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal reagere, jeg havde sådan set bildt mig selv ind at der ikke var noget med det modermærke, men nu er jeg lidt nervøs..

Så jeg søger svar fra andre der har oplevet det samme.. Fik i dårlig besked eller blev i "bare" tjekket for en sikkerheds skyld..??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344

Hvis svaret har være tvetydigt (for det er vel det der menes og ikke utvetydigt?) så er det vel fordi de mener der er en risiko for at modermærket har været malignt. Det kan være de gerne vil fjerne noget mere hud rundt om for en sikkerhedskyld, det kan også være at de gerne vil tjekke dig lidt grundigere.

Men det er da godt nok en ubehagelig opringning at få.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
just_hopeless
Hvis svaret har være tvetydigt (for det er vel det der menes og ikke utvetydigt?) så er det vel fordi de mener der er en risiko for at modermærket har været malignt. Det kan være de gerne vil fjerne noget mere hud rundt om for en sikkerhedskyld, det kan også være at de gerne vil tjekke dig lidt grundigere.

Men det er da godt nok en ubehagelig opringning at få.

Mange tak for svar sissi.. Og ja du har nok ret, de sagde nok tvetydligt.. Jeg er nok bare lidt rundt på gulvet.. :genert:

Jeg fik et nr jeg kunne ringe på, vagtnummer tror jeg hun sagde, som jeg altid kunne træffe hende på hvis jeg havde spørgsmål inden imorgen..

Jeg er lidt mere rolig nu, jeg håber på de bare vil tjekke op, eller fjerne mere for en sikkerheds skyld, og at det ikke bare er en "dom" jeg skal have.. Jeg var bange for at de kun indkaldte hvis man var sikker på der var noget galt.. Ved ikke hvorfor jeg har den ide..

Jaaa, det er ubehageligt, for jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal være vildt bange (hvilket jeg nok allerede er, men jeg tør bare ikke accepterer den følelse) eller om jeg skal tænke lidt a la "det går nok - de tjekker bare"..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344

Jeg kan sagtens forstå dig - der er ikke noget at sige til at du bliver meget nervøs. Men uanset hvor meget du spekulere på nuværende tidspunkt bliver du ikke klogere.

Det bedste du kan gøre er at være sammen med nogle mennesker - venner eller familie - som kan hjælpe til med at adsprede dine tanker.

Det er lettere sagt end gjort, men hvis du sætter dig alene hen i sofaen, så vil du bare tænke og tænke og du får ikke andet ud af det end at du får det endnu dårligere.

Og så rigtig meget held og lykke i morgen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
just_hopeless
Jeg kan sagtens forstå dig - der er ikke noget at sige til at du bliver meget nervøs. Men uanset hvor meget du spekulere på nuværende tidspunkt bliver du ikke klogere.

Det bedste du kan gøre er at være sammen med nogle mennesker - venner eller familie - som kan hjælpe til med at adsprede dine tanker.

Det er lettere sagt end gjort, men hvis du sætter dig alene hen i sofaen, så vil du bare tænke og tænke og du får ikke andet ud af det end at du får det endnu dårligere.

Og så rigtig meget held og lykke i morgen :)

Min kæreste er på platform, og er selvfølgelig ude og kommer først hjem om en uge.. Så jeg er alene med datter.. Familie har jeg ikke rigtig noget af, men har fået et tilbud fra den veninde der også tager med imorgen.. Vi tager til stranden, køber en is og går en tur mens ungerne fanger krebs/søstjerner/whatever..

Tusind mange tak.. :kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
just_hopeless

Puuh, jeg har det altså lidt skidt lige nu.. Jeg er bgyndt at blive rigtig meget nervøs og kan mærke en kvalme på vej og en dundrende hovedpine.. :trist:

Jeg blev ringet op af min læge kl. 8 imorges..

Hun ville fortælle mig at hun havde henvist mig til den afdeling med det samme hun modtog svaret på prøven, hun modtog faktisk svaret imorges og henviste mig med det samme til afdelingen.. De har jo så virkelig været oppe på dupperne for de ringede få timer senere til mig.. :8:

Lægen fortalte mig også at de havde fundet atypiske celler (kan det passe det hedder sådan?)..

Nu har jeg så lige tjekket mit ben hvor modermærket sad, og jeg har 3 mere af samme slags, bare i mindre udgave.. Ellers har jeg bare alle de spredte modermærker som er dukket op i årernes løb, som alle har..

Øj, jeg har det altså skidt.. :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Haras1983
:ae:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344

Hvordan er det gået i dag?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
alitter

Har tænkt på dig. Hvordan er det mon gået?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
just_hopeless

Tak for jeres indlæg og tanker..

Det er nok ikke gået så godt.. Jeg bliver indlagt imorgen og opereret torsdag og måske udskrevet fredag..

De sagde mine celler så helt forkerte ud, og at der ikke var nogle tvivl om at min egen læge slet ikke havde fået det hele med..

Nu er spørgsmålet så om det har spredt sig, og hvor meget.. Eftersom jeg har gået med det modermærke i 2 år, tja så ved jeg ikke..

De fjerner resten af modermærket samt 3 andre (et af dem er nye) og så fjerner de en lymfekirtel i lysken..

Jeg ved ikke rigtigt, jeg er forvirret for jeg føler helt og aldeles tom.... Måske er det gået så hurtigt at jeg slet ikke har forstået noget endnu..

Hvorom alting er, så kommer min kæreste hjem i aften, han fik en helikopter hjem.. Jeg og min veninde startede simpelthen fra en ende af, fik arrangeret at min datter kunne komme hjem til en veninde imorgen, at hendes far kunne have hende en dag før tid, og at jeg i tilfælde af at min kæreste ikke kunne komme hjem, kunne komme ud på sygehuset imorgen og hjem igen om eftermiddagen og så derud igen torsdag morgen..

Nu hvor alle de praktiske ting er ordnet, så aner jeg ikke hvad jeg skal gribe eller gøre i.. Tom er vist bare det rigtige ord..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites