Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

katinka2470

14 årig og sommerferie

Recommended Posts

egerton
Nå, vi er rendt ind i lidt af et dillemma, eller det har nok været der længe, men nu vil jeg prøve at få det afklaret.

Min søn er 14 år og MEGET pubertets præget. Derudover har vi en datter på 6 år.

De seneste 3 år har vi været på camping i Italien i sommerferien. Sidste år var nærmest en katastrofe, da min søn kedede sig så han var ved at gåop i limningen. Han provokerede, drillede sin søster hele tiden og boykottede vores udflugter. Han fik lov til at blive hjemme i mobilhomen og spille computer de sidste dage, for at undgå problemer på vores ture.

Dillemaet er nu, at han siger at han ikke vil med på sommerferie i år.

Min mor skal bo hos mens vi er på ferie, for at passe hus og kat. Hun siger, at hun ville nyde hvis han bliver hjemme hos hende og min søn siger, at han meget hellere vil blive hjemme hos mormor, end med på sommerferie. Jeg har foreslået ham, at han kan tage en kammerat med, men det er han ikke interesseret i. Det havde han for 4 år siden og de var ved at rive hovederne af hinanden efter 5 dage.

Min tanke var sådan set, at blive hjemme i år, for at undgå problemet, men nu syntes jeg altså også det er synd for min datter som jo eeeeeelsker at være i Italien og allerede er begyndt at spørge om hvornår vi skal påsommerferie.

Hjææææælp, kunne i finde på, at vælge "blive hjemme hos mormor modellen"?

Er det kun mit behov at han er med? Jeg kommer jo til at savne ham og vil syntes det var mærkeligt at han ikke var med. På den anden side, tiltaler det mig nu også at komme afsted.

Håber i vil give et besyv med.

Så lad ham da blive hjemme hos sin bedstemor hvis han gerne vil og hun gerne vil. Det ville vi have gjort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Hvis vi tager den specifikke situation, hvor drengen ikke vil på ferie og hellere vil blive hjemme. Hvis han skal tvinges med, fordi han ikke vil rejse, så bestemmer forældrene da det hele. Det er ikke reel at give et valg på ingen hylder for derefter at tvinge en teenager med argumentet om at der har været et valg. Det er i hvert fald ikke at være en familie med plads til andre end mors ønsker - efter min mening.

Det er masser af valg, når man får medindflydelse på, hvor man gerne vil hen og hvad, man gerne vil lave.

Så mener jeg ikke, det er tvang at tage med på ferie sammen med sin familie. At være sammen med sin familie er i mine øjne aldrig tvang, men en selvfølge.

Mine unger ville fint kunne besøge deres bedsteforældre, selvom de er med os på ferie - så de ville bestemt ikke blive frataget ferie med bedsteforældre, fordi vi forventer, at de tager med på ferie med os.

Iøvrigt, så kan det jo være mor & fars ønske, at børn holder ferie med forældrene, hvis det har nogen betydning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Eller er en stille ferie med mormor det han allerhelst vil?

Hvis jeg husker ret - og jeg skal jo helt tilbage til dengang jeg selv var 14, der er lang vej - så ville jeg være sammen med mine venner! - Det var næsten ligegyldigt hvor vi var og hvad vi lavede, jeg ville bare være der hvor vennerne var.

Det er som sagt mange år siden jeg sidst selv var 14, men det er mit indtryk, at det her med at være sammen med og have kontakt til vennerne er endnu mere vigtigt i dag end det var, da jeg var 14 år.

De unge er vant til at være i kontakt med hinanden næsten 24-7. De er sammen i skolen, sammen efter skoletid, sms'er, facebooker og taler i telefon, når de ikke er sammen. De sover med mobiltelefonen i hånden for hulen.

Så at forestille sig at hive stikket ud i en hel uge og tvunget til udelukkende at være sammen med familien i en hel uge meget langt fra alle vennerne, tror jeg godt kan være næsten angst-provokerende for sådan en ung.

Mit gæt er altså, at det for drengen ikke nødvendigvis handler om, hvor han er, men om han er on-line i samme grad som han er vant til at være OG i stand til at rykke hurtigt ud, når der sker noget.

Personligt var jeg så heldig, at min mor havde et sommerhus i Rørvig, hvor vi kom hvert år. Det havde vi gjort i nogle år, før jeg blev teenager. Desuden lånte hun huset ud til min far og hans nye familie, så jeg var vant til at være der hver sommer ofte i 7 uger af gangen. Pointen er, at jeg havde opbygget en gruppe venner, som også var i sommerhus der hele sommeren (og som boede tæt nok på mit egentlige hjem til at vi kunne ses på andre tidspunkter af året også).

I dag kan jeg med sikkerhed sige, at den eneste grund til at min familie kunne få mig med på fælles ferie var fordi, jeg havde vennerne med mig så at sige. Jeg havde tit en god veninde med i sommerhuset og så havde vi hele denne her omgangskreds, som var i sommerhuse i området. Jeg var næsten ikke sammen med min familie i de ferier. Jeg gik på stranden med vennerne, holdt fester, gik på havnen, gik på diskoteker og spiste sammen med dem. Kom hjem og sov meget meget meget længe og gik på stranden igen med vennerne.

Havde min familie forsøgt at lægge en masse bånd på mig, så havde de ikke haft nogen glad teenager. Det var jo også MIN ferie. Ferie betød at man skulle NYDE livet og gøre alle de ting man havde aller mest lyst til. For mig er det helt i hegnet hvis forældrene forsøger at presse deres ønsker ned over hovedet på børnene.

Så jeg ville uden tvivl lade en 14-årig blive hjemme med mormor. Og så ville jeg glæde mig rigtig meget over muligheden for at give mit yngste barn muligheden for at få mors og fars udelte opmærksomhed. For hvor tit er det lige de yngste børn får den mulighed? De ældste har jo i sagens natur prøvet at have mor og far helt for sig selv. Men de yngste har sjældent den mulighed. Nu er den her, så hvorfor ikke benytte den og dermed skabe en fantastisk ferie for alle parter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Det er masser af valg, når man får medindflydelse på, hvor man gerne vil hen og hvad, man gerne vil lave.

Så mener jeg ikke, det er tvang at tage med på ferie sammen med sin familie. At være sammen med sin familie er i mine øjne aldrig tvang, men en selvfølge.

Mine unger ville fint kunne besøge deres bedsteforældre, selvom de er med os på ferie - så de ville bestemt ikke blive frataget ferie med bedsteforældre, fordi vi forventer, at de tager med på ferie med os.

Iøvrigt, så kan det jo være mor & fars ønske, at børn holder ferie med forældrene, hvis det har nogen betydning.

Det kan godt være, at det ikke et tvang i dine øjne, men du bestemmer jo ikke, hvordan det opleves af dine børn. Det handler jo ikke om at få lov til at være sammen med bedsteforældre. Det handler om ikke at ville med på ferien. Og jeg er helt med på, at du taler om forældrenes ønsker og ikke nødvendigvis børnenes og også at det første er det vigtigeste.:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det kan godt være, at det ikke et tvang i dine øjne, men du bestemmer jo ikke, hvordan det opleves af dine børn. Det handler jo ikke om at få lov til at være sammen med bedsteforældre. Det handler om ikke at ville med på ferien. Og jeg er helt med på, at du taler om forældrenes ønsker og ikke nødvendigvis børnenes og også at det første er det vigtigeste.:)

Så kan jeg vist lige så godt træde i karakter og sige, at jeg ikke mene, at børn skal bestemme alt i en familie. Jeg er så sandelig også imod, at forældre bestemmer og dikterer alt. Jeg tror på, at man kan mødes på vejen.

Men at vi forventer, at vores børn tager med på ferie og aktivt bidrager til en god oplevelse, det kan jeg ikke sætte i forbindelse med det negative ord 'tvang'. Slet ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Men at vi forventer, at vores børn tager med på ferie og aktivt bidrager til en god oplevelse, det kan jeg ikke sætte i forbindelse med det negative ord 'tvang'. Slet ikke.

Det kan jeg så godt - når børnene er blevet så store at de er teenagere og måske gerne vil tilbringe deres ferie sammen med nogle andre.

I tilfældet her i tråden er der så vidt jeg kan forstå endda "kun" tale om en uge. De fleste jeg kender tager 2-3-4 ugers sommerferie. Så kan jeg ikke rigtig se, at det er et problem, at teenageren ikke vil med den uge, man tager til udlandet.

Uanset hvordan man end vender og drejer det, så ER det jo tvang at sige til sin teenager at du skal med til Italien hvad end du vil det eller ej.

Iøvrigt tror jeg det er ret almindeligt at ens teenagere kommer ind i sådan en periode, hvor de ikke vil med familien. Jeg har 3 kollega'er som har haft den problemstilling inde på livet inden for det sidste år, og jeg husker den fra mig selv. Den gode nyhed er så, at mange jo så gerne vil noget fælles familie ferie igen senere i livet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Så kan jeg vist lige så godt træde i karakter og sige, at jeg ikke mene, at børn skal bestemme alt i en familie. Jeg er så sandelig også imod, at forældre bestemmer og dikterer alt. Jeg tror på, at man kan mødes på vejen.

Det kommer jo også helt an på, om de synes, at det er noget for dem. Hvis de elsker at tage på ferie med jer, så bliver det jo heller ikke tvang. Men hvis de hader det, så er det da tvang - om du kan lide det eller ej.

Og jeg synes heller ikke, at børn skal bestemme alt, men det synes jeg heller ikke, at denne 14 årige gør, fordi hans forældre hører på ham, når han har prøvet oplevelsen og hader den og kommer med et fornuftigt og fuldt forsvarligt alternativ.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det kan jeg så godt - når børnene er blevet så store at de er teenagere og måske gerne vil tilbringe deres ferie sammen med nogle andre.

I tilfældet her i tråden er der så vidt jeg kan forstå endda "kun" tale om en uge. De fleste jeg kender tager 2-3-4 ugers sommerferie. Så kan jeg ikke rigtig se, at det er et problem, at teenageren ikke vil med den uge, man tager til udlandet.

Uanset hvordan man end vender og drejer det, så ER det jo tvang at sige til sin teenager at du skal med til Italien hvad end du vil det eller ej.

Iøvrigt tror jeg det er ret almindeligt at ens teenagere kommer ind i sådan en periode, hvor de ikke vil med familien. Jeg har 3 kollega'er som har haft den problemstilling inde på livet inden for det sidste år, og jeg husker den fra mig selv. Den gode nyhed er så, at mange jo så gerne vil noget fælles familie ferie igen senere i livet.

Jeg kan sagtens forstå, at unge mennesker også gerne vil andre ting end tage på ferie med familien.

Men de fleste teenagere har altså temmelig lang ferie, så jeg synes også, at de kan få den mulighed - selvom de tager en uge eller to med deres familie.

Unge mennesker er for mig en selvfølgelig del af en familie, og jeg kan ærlig talt ikke se den her gentagne brug af ordet tvang er særlig rimeligt.

Det er også tvang at tilbringe sin tid indtil man er 18 år i sine forældres hjem, det er tvang at gå i skole . der er så meget, man kan lægge under det underlige begreb 'tvang'.

Jeg kan ikke se, hvorfor man i den grad synes, at det er tvang, at man mener, at ens børn tager med på ferie og får nogle oplevelser og tid med sin familie, når de unge mennesker får indflydelse på, hvad de gerne vil og hvorhen de har lyst til at komme.

Men sådan er vi jo forskellige :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det kommer jo også helt an på, om de synes, at det er noget for dem. Hvis de elsker at tage på ferie med jer, så bliver det jo heller ikke tvang. Men hvis de hader det, så er det da tvang - om du kan lide det eller ej.

Og jeg synes heller ikke, at børn skal bestemme alt, men det synes jeg heller ikke, at denne 14 årige gør, fordi hans forældre hører på ham, når han har prøvet oplevelsen og hader den og kommer med et fornuftigt og fuldt forsvarligt alternativ.

Jeg ville godt nok være ked af det, hvis mine børn ligefrem kommer til at hade at være sammen med os.

Men hvis han 'gad' bidrage til, hvor familien skal hen næste gang, så kunne det jo blive en helt god oplevelse at tage sammen på ferie. Det kan jeg slet ikke forstå ikke er en vinkel på den historie der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Jeg ville godt nok være ked af det, hvis mine børn ligefrem kommer til at hade at være sammen med os.

Men hvis han 'gad' bidrage til, hvor familien skal hen næste gang, så kunne det jo blive en helt god oplevelse at tage sammen på ferie. Det kan jeg slet ikke forstå ikke er en vinkel på den historie der.

Jamen han vil jo ikke med. Det er jo hele pointen. Han vil helst være hjemme.

Jeg tror, at du skal indstille dig på, at den periode sikkert også kommer hjemme hos jer. Tilde vil stadig gerne være sammen med os, men vi er ikke 1. prioritet i rigtig mange sammenhænge og det er helt almindeligt og naturligt på vejen til at blive et voksent menneske. Og så er det altså ikke det samme at hade at tage på ferie med sin familie og så at hade at være sammen med sin familie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...