Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

katinka2470

14 årig og sommerferie

Recommended Posts

Erinka
Hvis vi har bestemt som forældre, at vi vil udenlands, så modtages bud indenfor denne kategori :)

Men så har børnene da ikke medbestemmelse sådan rigtigt. Så er det jo alligevel jer som forældre, der dikterer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg vil bare sige, at der har været meget stor forskel på, hvad der har været hensigtsmæssig opførsel fra vores side, da Tilde var 11 og da hun var 14 og nu hvor hun er 16. Børn er selvfølgelig forskellige, men man slipper ikke afsted med at bestemme de samme ting overfor en på 16 som en på 11 år. Det er heller ikke meningen. Meningen er jo netop, at de skal løsrive sig og få deres egne meninger. At jeg ikke vil tolere ting og sager er ikke er argument, jeg kan bruge mere.

Man får alt den plads af mig, man har brug for til at løsrive dig og danne egne meninger.

Men man får ikke lov at bestemme alt ting selv - en familie er der også et samspil, man er en del af. Ferie er vi altså fire om at være sammen på og gider man ikke bidrage til de beslutninger, der tages, så må man følge trop med en anstændig opførelse. Det mener jeg uanset, om man er 11, 14 eller 16.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Men så har børnene da ikke medbestemmelse sådan rigtigt. Så er det jo alligevel jer som forældre, der dikterer.

Hvis vi som forældre vil ud at rejse, så mener jeg ikke, at man decideret fratager børnene medbestemmelse ved det oplæg til medbestemmelse, hvor de så kunne tænke sig at komme hen.

Andre gange har de da så fået medbestemmelse, hvor i Danmark, de kunne sig at komme hen.

Dét kan jeg ikke se er diktering.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
katinka2470

Tak allesammen, dejligt at i gider deltage i debatten.

Som "Sistersplat" skriver, så kan jeg også godt sige, at jeg ikke tolerere dit og dat, men det er ligesom om, at det også preller af den model vi har rendende herhjemme :-).

Faktisk har du "Erinka", en meget god pointe, han har jo netop en mening, at han gerne vil være hjemme hos mormor istedet.

Jeg troede også at jeg havde skoene på, for et par år siden, men må nok erkende at selvbestemmelse, hormoner, andres (kammeraternes)

forventninger til ham osv. har overmandet mig. Men sådan skal det nok også være, i en normal teenage udvikling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Is-blomst

Som "Sistersplat" skriver, så kan jeg også godt sige, at jeg ikke tolerere dit og dat, men det er ligesom om, at det også preller af den model vi har rendende herhjemme :-).

Faktisk har du "Erinka", en meget god pointe, han har jo netop en mening, at han gerne vil være hjemme hos mormor istedet.

Jeg troede også at jeg havde skoene på, for et par år siden, men må nok erkende at selvbestemmelse, hormoner, andres (kammeraternes)

forventninger til ham osv. har overmandet mig. Men sådan skal det nok også være, i en normal teenage udvikling.

Nu sætter økonomien gerne grænser for de fleste af os, men har han slet ingen drømme om hvor han kunne tænke sig at rejse hen eller hvad han kunne tænke sig på en ferie.

Er han til vandreture i lapland, kanosejlads i sverige, daseferie ved en pool i spanien, lære at stå på vandski, storbyferie i London, hvide strande i Cuba og byliv i Havanna, Kennedy spacecenter i Orlando?

Eller er en stille ferie med mormor det han allerhelst vil?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Man får alt den plads af mig, man har brug for til at løsrive dig og danne egne meninger.

Men man får ikke lov at bestemme alt ting selv - en familie er der også et samspil, man er en del af. Ferie er vi altså fire om at være sammen på og gider man ikke bidrage til de beslutninger, der tages, så må man følge trop med en anstændig opførelse. Det mener jeg uanset, om man er 11, 14 eller 16.

Samspil er altså andet end at gøre, hvad ens mor siger. Det er ikke kun teenageren, der skal samspille.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat

Jeg har i den grad måtte revidere min måde at opdrage på. Jeg kan sagtens bestemme ting, men det kan jeg kun i kraft af den tillid hun har til mig i forhold til at blive hørt og taget alvorligt. Man skal virkelig vælge sine kampe med omhu med teenagere. Det er klart, at hvis man virkelig mener, at ferien er det vigtigest, så skal man da prøve, om man kan vinde den. Hvis man tager kampen op, så skal man bare sikre sig, at man har givet noget tilbage, så den unge kan se meningen med det. Og så i øvrigt glæde sig over, at de ikke finder sig i hvad som helst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Samspil er altså andet end at gøre, hvad ens mor siger. Det er ikke kun teenageren, der skal samspille.

Næh, hvis det tolkes som om, at vi bestemmer det hele.

Det mener jeg ikke, vi gør ved at forvente, at de tager med på ferie, hvor de faktisk altid er blevet hørt (efter evne), hvad de også gerne vil, når de er ude og hvad de vil lave, når vi er afsted.

Det kan jeg ikke se kun er at gøre, hvad deres mor siger. For mig, der er det at være en del af en familie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Næh, hvis det tolkes som om, at vi bestemmer det hele.

Det mener jeg ikke, vi gør ved at forvente, at de tager med på ferie, hvor de faktisk altid er blevet hørt (efter evne), hvad de også gerne vil, når de er ude og hvad de vil lave, når vi er afsted.

Det kan jeg ikke se kun er at gøre, hvad deres mor siger. For mig, der er det at være en del af en familie.

Hvis vi tager den specifikke situation, hvor drengen ikke vil på ferie og hellere vil blive hjemme. Hvis han skal tvinges med, fordi han ikke vil rejse, så bestemmer forældrene da det hele. Det er ikke reel at give et valg på ingen hylder for derefter at tvinge en teenager med argumentet om at der har været et valg. Det er i hvert fald ikke at være en familie med plads til andre end mors ønsker - efter min mening.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FruSvend

Hvorfor i alverden SKAL i til Italien, hvis resten af familien keder sig der, det er dit ønske , hva med at tal med familien om de har andre ønsker, det er da en egoistisk tankegang, vi skal til italien, og de andre skal bare følge ordre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...