Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

katinka2470

14 årig og sommerferie

Recommended Posts

Karen69
Jeg prøver bare at sige, at det måske ikke er så nemt som bare at stille sig op og erklære at: "Du har haft din mulighed for at vælge, og du ville ikke have indflydelse. Nu er du kommet med her til Italien, og jeg forventer, at du deltager aktivt og at du ikke melder dig ud af det sociale og hyggelige, som vi skal have sammen."

Den slags kan man da ikke gennemtrumfe bare ved at bede folk om at det?

Nu er jeg godt nok ikke Rakel og jeg har heller ikke haft et barn som ikke ville med på ferie ... også selvom jeg faktisk ikke engang indrager dem i planlægningen :fløjt:

men

det kan man altså godt sige, OG også forvente at det bliver taget til efterretning ... i hvert fald hjemme hos os. Og det sker endda, ikke ofte eller tit; men det sker ind imellem i andre forbindelser at vi, som forældre, smider "vi bestemmer - du følge" kortet; som der ikke kan nedlægges veto imod - og det oplever vi IKKE som et "problem". Vi oplever heller ikke at konsekvensen er mugne unger der bare er på tværs .. i hvert fald ikke ret længe - og de 5 minutter må de godt mugne uden at hører mere til det.

eller også har vi bare "nemme" børn ... eller mærkelige børn :gruble::D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Nu er jeg godt nok ikke Rakel og jeg har heller ikke haft et barn som ikke ville med på ferie ... også selvom jeg faktisk ikke engang indrager dem i planlægningen :fløjt:

men

det kan man altså godt sige, OG også forvente at det bliver taget til efterretning ... i hvert fald hjemme hos os. Og det sker endda, ikke ofte eller tit; men det sker ind imellem i andre forbindelser at vi, som forældre, smider "vi bestemmer - du følge" kortet; som der ikke kan nedlægges veto imod - og det oplever vi IKKE som et "problem". Vi oplever heller ikke at konsekvensen er mugne unger der bare er på tværs .. i hvert fald ikke ret længe - og de 5 minutter må de godt mugne uden at hører mere til det.

eller også har vi bare "nemme" børn ... eller mærkelige børn :gruble::D

Det kommer vel an på hvor meget teenageren mener det? Det er absolut heller ikke sådan, at vi ikke kan bestemme ting her. Det gør vi og hun retter sig stort set også efter det, men det handler måske om at vælge, hvor man som forældre nedlægger sin veto?

Dog vil jeg sige, at Tilde kan mugge MEGET og LÆNGE, men det er heldigvis mindre, end det har været. Det må være fedt at have teenagere, der ikke mugger. Jeg er ret store forhåbninger til, at mine drenge ikke vil gøre det. :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Det kommer vel an på hvor meget teenageren mener det? Det er absolut heller ikke sådan, at vi ikke kan bestemme ting her. Det gør vi og hun retter sig stort set også efter det, men det handler måske om at vælge, hvor man som forældre nedlægger sin veto?

Om de er 13½ eller 3½ - vælg kampene med omhu :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mutha_ucka

synes I skulle tage afsted med den 6 årige og hygge jer og lade jeres søn blive hjemme hos mormor. det er da en win-win situation.

der er da ikke noget værre end at tage på ferie med folk som ikke har lyst :lol:

men hvis i kan finde et andet feriemål hvor han har lyst til at tage med ville det da være fint.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gaissi
RakelA, jeg tror heller ikke, at du er ude efter trådstarter, men at diskussionen udviklede sig så du kunne misforstås.

Men jeg har bare stadig ikke forstået dig. Muligvis kan du ikke skære det mere ud i pap for mig, men hele den der ting med, at det vil ikke blive tolereret i din familie, at man melder sig ud af det familiefællesskab, som en ferie er. Hvordan vil du forhindre det, hvis det skete for dig? Hvad nu hvis din teen bare ikke ville med, uagtet at du fristede med spændende rejsemål og aktiviteter? Så siger du, at "barnet" bare ville blive tvunget til at tage med, og du ville ikke finde dig i surmuleri og passivitet. Igen, hvordan vil du undgå det/ændre det? Man kan jo ikke fratage folk deres følelser, og hvis det her unge menneske nu virkelig er såret og skuffet over ikke at være blevet lyttet til i fht. ønsket om at blive hjemme.

Jeg prøver bare at sige, at det måske ikke er så nemt som bare at stille sig op og erklære at: "Du har haft din mulighed for at vælge, og du ville ikke have indflydelse. Nu er du kommet med her til Italien, og jeg forventer, at du deltager aktivt og at du ikke melder dig ud af det sociale og hyggelige, som vi skal have sammen."

Den slags kan man da ikke gennemtrumfe bare ved at bede folk om at det?

Jeg vil gerne prøve :) Min datter bliver 15 her til sommer og hun ville IKKE få lov til at blive hjemme. Det komme slet ikke på tale. Hvis hun ikke vil deltage aktivt i ferieplanlægningen, må hun affinde sig med at lillebror og jeg bestemmer. Og hun skal med. Bare ærgeligt. Hvis hun så beslutter sig for at sidde og være sur en hel uge, så bliver det satme en lang uge for hende, men det ændrer ikke på min opfattelse. 1 uge ud af 6 uger mener jeg bestemt godt at man kan kræve at de unge mennesker gør noget at de måske ikke synes er himmelfalden spændende. Jeg synes egentlig heller ikke der er pokkers morsomt at drøne hende frem og tilbage fra selvforsvar og job, men jeg gør det uden at brokke mig. Sådan er livet, selv om man er teen kan man ikke få verden til at dreje rundt om en og man kan altså ikke bestemme alt i mit hus.

Her må vi alle "ofrer" os lidt for familien.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mutha_ucka
Jeg vil gerne prøve :) Min datter bliver 15 her til sommer og hun ville IKKE få lov til at blive hjemme. Det komme slet ikke på tale. Hvis hun ikke vil deltage aktivt i ferieplanlægningen, må hun affinde sig med at lillebror og jeg bestemmer. Og hun skal med. Bare ærgeligt. Hvis hun så beslutter sig for at sidde og være sur en hel uge, så bliver det satme en lang uge for hende, men det ændrer ikke på min opfattelse. 1 uge ud af 6 uger mener jeg bestemt godt at man kan kræve at de unge mennesker gør noget at de måske ikke synes er himmelfalden spændende. Jeg synes egentlig heller ikke der er pokkers morsomt at drøne hende frem og tilbage fra selvforsvar og job, men jeg gør det uden at brokke mig. Sådan er livet, selv om man er teen kan man ikke få verden til at dreje rundt om en og man kan altså ikke bestemme alt i mit hus.

Her må vi alle "ofrer" os lidt for familien.

hvorfor er det lige at du vil tvinge din datter til at feriere?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Jeg synes egentlig heller ikke der er pokkers morsomt at drøne hende frem og tilbage fra selvforsvar og job, men jeg gør det uden at brokke mig.

Næsten uden at brokke dig ;) lad dog være - hun er da gammel nok, til at tage ansvar for sig selv & hvad hun skal.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gaissi
Næsten uden at brokke dig ;) lad dog være - hun er da gammel nok, til at tage ansvar for sig selv & hvad hun skal.

Det er heldigvis kun mig, der bestemmer om hun er gammel nok til at gå gennem byen alene i mørke :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gaissi
hvorfor er det lige at du vil tvinge din datter til at feriere?

Fordi jeg vil have at vi er sammen. Og jeg synes ikke at det er urimelig tvang :)

Heldigvis har jeg slet ikke problemet, men hvis det opstod ville det blive løst med min model :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Det er heldigvis kun mig, der bestemmer om hun er gammel nok til at gå gennem byen alene i mørke :-D

Præsis, det er din beslutning og derfor er der heller ikke noget at brokke sig over :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...