Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

wannaberichandfamous

? om pergotime og æl-test

Recommended Posts

wannaberichandfamous

Er lige startet i behandling med perlutex og pergotime pga. "svag" PCO (har hørt at der ikke er forskellige "grader" af PCO, men det var hvad lægen sagde...) og i den forbindelse er der lige dukket et par spørgsmål op - okay, en masse spørgsmål, men nøjes lige med to her :)

1. Skal tage to pergotime om dagen i 5 dage. Kan man tage en om aftenen og en om morgenen, eller er det vigtigt at begge to tages samtidigt?

2. Har før behandlingen ikke kunne bruge æl-test pga. for højt LH (mener jeg, den gav i hvert fald positivt ligemeget hvornår jeg testede). Kan jeg det nu, når jeg er startet på pergotime. Eller med andre ord: Vil pergotime regulere mit LH?

Jeg kunne selvfølgelig ringe til gyn. og spørge, men han har kun åbent onsdag og torsdag, så jeg prøver lige her først :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tabula

Du kunne også vælge at måle morgentemperatur, det plejer at være en god indikator for æl.

Skal du også tage æl-sprøjte? For skal du det kan du ikke bruge æl-test

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tina_1000

Pergotime kan du tage morgen og aften, eller du kan tage begge på en gang.

Jeg får tre stk. om dagen (har også PCO), og plejer at tage dem om aftenen lige før aftensmaden, så undgår jeg nemlig bivirkningerne (lige udover at svede om natten :blush: )

Er faktisk ikke klar over, om du kan "regne" med ÆL testene, da jeg aldrig har prøvet sådan en, før jeg kom i hormonbehandling.

De tests, som jeg har taget i denne periode, har "kun" været positive i den uge, hvor jeg havde ægløsning - lægen kunne se ved scanning på 13. dagen at det ville komme inden for et par dage...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hyp-hyp
Skjult

Jeg tager morgentemp. men når temp. stiger har der vel allerede været ægløsning, og er det så ikke for sent?

Jeg skal ikke have æl-sprøjte, eller scannes, min gyn. ville bruge min morgentemp. for at se om jeg have ægløsning efter den her omgang pergotime. Så jeg skulle tage pillerne og ringe til ham når jeg fik mens. eller hvis den udeblev i mere end 40 dage (gav det overhovedet mening?)

Er det "normalt" eller plejer man at blive tilbudt scanning/æl-sprøjte/andet?

Jeg troede ellers jeg havde ret meget check på det her inden jeg gik igang med forløbet, men hold da op hvor spørgsmålene vælter ind, især når man sammenligner ens egen behandling/forløb med andres...

Del dette indlæg

Link til indlæg
wannaberichandfamous

Jeg tager morgentemp. men når temp. stiger har der vel allerede været ægløsning, og er det så ikke for sent?

Jeg skal ikke have æl-sprøjte, eller scannes, min gyn. ville bruge min morgentemp. for at se om jeg have ægløsning efter den her omgang pergotime. Så jeg skulle tage pillerne og ringe til ham når jeg fik mens. eller hvis den udeblev i mere end 40 dage (gav det overhovedet mening?)

Er det "normalt" eller plejer man at blive tilbudt scanning/æl-sprøjte/andet?

Jeg troede ellers jeg havde ret meget check på det her inden jeg gik igang med forløbet, men hold da op hvor spørgsmålene vælter ind, især når man sammenligner ens egen behandling/forløb med andres...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tabula

Jeg er kun blevet behandlet på offentlig klinik (OUH) og har også PCOS.

I det private og hos gyn er der stor forskel.

Mht hvornår I skal gå til den, så er det vel bare hele tiden :slem: eller hver anden dag et par dage efter du er stoppet med pergoime og til temperaturen er steget - så burde I være godt dækket ind.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wannaberichandfamous

Hehe, der bliver skam også gået til den :P

Men jeg stoppede med pergotime for 12 dage siden, og min temp. er på det nærmeste styrtdykket - eller i hvert fald ikke steget. Så jeg tvivler på at de pergotime har virket, selvom jeg har haft en del mere niven og murren det sidste stykke tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tabula

så er det da muligt at du ikke har fået æl, eller du kan være en af de få der ikke får tp-stigning af æl.

så må du snart igang med g-teste, for at se om der kommer to streger, mens eller ingenting. det lyder frustrerende synes jeg godt nok.

held og lykke :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.