Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Moxy-lady

Engelske ord/udtryk som bare ikke er helt så gode på dansk

Recommended Posts

Shodan

Ordet fuck... Knep dit og knep dat er bare ikke fryd og gammen for øret...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Moxy-lady

Ej nogle gode eksempler i kommer med!!! Jeg har det lige som Siddalee at jeg nogle gange propper engelske ord og udtryk ind i sætninger, fordi jeg ikke kan finde det helt rigtige ord på dansk (og nej, jeg er ikke udenlandsk, jeg er bare Gitte Stalone :D jeg læser dog mest på engelsk)

wenja, jeg mener som i nedladende. Nedladende er bare sådan lidt "fladt" ift. den engelske udgave synes jeg.

DGD: :klap::klap: :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en

An acquired taste

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
frippet

Ja - jeg blev selv totalt Gitte Stalone efter mit første længere ophold i USA. Jeg kom hjem og sagde 'vej at gå!'

Lyder heller ikke så fedt.

Nu har jeg boet de sidste 9 år i England, men laver ikke den slags fejl mere. Tilgengæld ville jeg have meget svært ved at klare mig i Danmark i mit arbejdsfelt, da hele mit ordforråd dér er på engelsk.

Hvordan siger man 'affiliate marketing' på dansk?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en

Hvordan siger man 'affiliate marketing' på dansk?

Aner det ikke, men gør det noget?

Jeg ved stadig ikke hvad en Key Account Manager er, men den titel bliv er da brugt flittigt. .

Okay nu slog jeg det op på wiki, og de siger "partnerprogram"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
"Head over heels"

DK: "over hals og hoved" eller vel ca. lige så godt og i samme "toneart"... men det kan være, det er gledet ud af sproget?

Jeg synes selv, disse er ret gode:

• elaborate

• prime
    (fx: the prime suspect)

• to brave
    (fx: he braved the waves)

• sinister

Men jeg må også indrømme, at jeg forleden sad og så på debatoversigten og undrede mig i trådnavnene over, hvorfor fx "Wedding" skulle være bedre end "Bryllup" osv... :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Moxy-lady

To shrug. Det bliver brugt meget i engelske bøger: "blablabla" he shrugged. Det betyder (åbenbart) at trække på skuldrene af noget. Synes egentlig ikke at vi har et tilsvarende begreb på dansk :gruble:

Derudover er der også et ord som man-eater. Ved godt at vi nærmest her "adopteret" ordet, men findes der noget tilsvarende på dansk (i mine øjne ihvertfald ikke et med en sådan visuel effekt :D )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jebus

Men det skal lige siges, at engelsk altså også har fordelen af at have ca. 10 gange så mange ord til rådighed ;)

Mener du seriøst, at der findes ti gange så mange engelske ord som danske?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
To shrug. Det bliver brugt meget i engelske bøger: "blablabla" he shrugged. Det betyder (åbenbart) at trække på skuldrene af noget.

Ja, det er meget godt - også: "he shrugged off the remark"... (altså netop træk på skuldrene af den, ignorerede den).

Derudover er der også et ord som man-eater. Ved godt at vi nærmest her "adopteret" ordet, men findes der noget tilsvarende på dansk (i mine øjne ihvertfald ikke et med en sådan visuel effekt :D )

Der foresvæver mig et eller andet udtryk, men jeg kan ikke lige komme på det... :gruble:

Men "off topic", så går det mig lidt på nerverne af og til, når vi overtager den engelske brug af et fælles udtryk. Som fx netop "adopterer" et ord (tidligere gjorde vi det kun med børn), eller "adresserer" et problem (tidligere kun breve), eller "omfavner" en filosofi (tidligere kun mennesker) ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Moxy-lady

Dgd: Det havde jeg faktisk ikke tænkt over; altså det med at adoptere, som brugt ovenover, heller ikke er den oprindelige danske mening. :gruble: egentlig ret interessant synes jeg...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...