Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

MalouM83

Naerig - hvad har I vaeret udsat for?

Recommended Posts

Vera

hehe fed tråd!

Jeg hader også når folk vil "spare en fest" - og holder fx kandidatfest for datteren og fødselsdag for moderen sammen. eller barnedåb og bryllup. De forventer stadig 2 gaver jo? Og jeg synes også det er mærkeligt, idet der er forskel på hvordan man fejrer de to ting. fx er bryllup en fest med alkohol, hvorimod barnedåb er stille og roligt, og ikke en fest, men en hyggelig anledning.

Når folk inviterer til fødselsdag på en bar, synes jeg også det er sært. De giver ikke engang en øl, men det forventes at man kommer med gave, eller? Mærkeligt koncept.

Jeg blev også engang inviteret til 30 års fødselsdag. Der var ingen grænser for hvad vi skulle! Først mødes hos fødselaren til en drink, så ud og spise på restaurant, og så videre i byen, og på 4-5 steder. Hun gav drinken hjemme hos hende, og så skulle man ellers betale resten selv!

altså... det synes jeg da ikke man kan! Så er det pludselig en større udskrivning, og man har ikke den fjerneste indflydelse på hvor man skal hen - dét pis gider jeg ikke. og ovenikøbet skulle hun jo også have en gave. nejnejnej. Jeg meldte fra.

Det der med at skulle betale for at spise hos hinanden, forstår jeg heller ikke. Jeg plejer altid at spørge om jeg skal tage noget med, i stedet. Jeg synes fx det er meget fint, at jeg medbringer en flaske vin eller andet at drikke til maden, hvis min veninde gir mad - og omvendt.

Heldigvis omgåes jeg ikke nærrige folk.

edit: haha nu synes jeg at jeg virker nærig, og ikke gider at give folk gaver. Men det er nu ikke sådan det skal forståes. Synes bare det er utroligt at folk forventer en masse, når det er DEM der inviterer. Fx kunne man sige:

Jeg har fødselsdag på lørdag, og det ville være kool om du kom ned på cafe Hesten... så gir jeg en øl!

så er konceptet helt fint.

eller: jeg har fødselsdag på lørdag, og vil gerne holde den sammen med dig. Jeg har tænkt mig at bestille mad herhjem til, og så kan vi senere tage i byen. Jeg gir mad og lidt at drikke, men byturen er desværre for egen regning.

eller: Jeg har fødselsdag på lørdag, så vil gerne se dig kl. 20, til drinks hjemme hos mig. Jeg regner med at vi tager i byen senere på aftenen.

færdig bum - og ingen ville synes det var nærigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Manya

Min far valgte engang at reparere en plasticspand hvor hanken var i stykker...

Jeg havde en veninde i gymnasiet, som i ramme alvor ytrede at det var ærgeligt at det beløb vi havde købt fælles gave for ikke gik op med de fem personer der skulle betale. "det er ærgeligt at den mindste mønt er en 25-øre" mente hun...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MissDivine

Jeg var engang på ferie med en veninde. Hun mente ikke, at hun ville tage på restaurent og spise aftensmad, da hun ikke var så sulten. Hun gik så ned i kiosken og købte et flutes og lidt pålæg og spiste så det. Jeg ville dog selv ud og spise, for jeg ville have noget ordentlig mad og eftersom vi ikke selv kunne lave det på hotellet var det eneste løsning. Hun gad så ikke være alene på hotellet og gik derfor med mig.

Hun bestilte ikke noget mad - for hun havde da spist, men... hun spiste så 2/3 af min mad (hun huggede det bare fra min tallerken) og drak stort set alt den drikkelse jeg havde bestilt. Jeg spurgte pænt om hun ikke synes hun selv skulle have bestilt noget, for jeg blev nød til at bestille en ekstra portion fordi jeg ikke blev mæt overhovedet.

Så blev hun sgu sur på mig og synes det var noget underligt noget at jeg ikke kunne undvære en enkelt promfrit??? Tøsen havde ædt alle mine pomfritter og taget næsten alt kødet, da jeg kom tilbage fra toilettet - hende har jeg ikke længere som ven.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Crushed

Har en god veninde som jeg ofte er ude med og træne osv. Hvis vi f.eks. er på cafe, og det blir 37,50 kr. og jeg lægger ud, så siger jeg til hende at hun bare kan stikke mig 30 kr.. Men hvis hun lægger ud og det bliver 30,50 så kan i bande på at jeg skylder hende 30 kroner og 50 øre!!!

Hun skulle engang hente en pakke for mig, og så gav jeg hende en 50'er oveni som tak for hjælpen, men så sagde hun "hov det blev også 2,75 extra for porto end hvad du sagde".

Elsker hende alligevel, men det er altså ret sjovt og pudsigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pityt

Da jeg havde boet sammen med min ex i nogle år, havde vi et kæmpe skænderi om 20 kr, som han mente at jeg skyldte ham. Vi havde ikke fælles økonomi, og bevares...jeg havde skam lånt de 20 kr af ham. Men han HAVDE fået dem tilbage (kendte jo idiotens indstilling til penge) og jeg gad bare ikke give mig...igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guess_Q

Jeg er ærligt også træt af samskudsgilder, hvor "værten" ikke lige synes det er tid til natmaden endnu.. klokken 3 om natten.

Det var et nytår, hvor da vi tog hjem ved 2-3 tiden, hverken var blevet severet kransekagen (som jeg havde købt, uden at bede om penge fra de andre) eller den obligatoriske natmad.. mener faktisk heller ikke at vi fik dessert, men det var nok mere fordi at alle var mætte.

Alligevel mener værten hver år at vi skal indkøbe disse ting - selvom han ikke har i sinde at severer det. Og den uskrevne regl i vores omgangskreds er: den der lægger hus til, beholder resterne...

Men jeg vil egentlig gerne lige høre om følgende er nærigt:

Jeg inviterer en større folk (vi er vel 6-7 personer ialt)i sommerhus for en weekend.

Jeg betaler for huset, strøm.

Men... jeg forventer ikke at skulle brødføde alle de folk i en hel weekend.

Den allerførste gang blev bonerne gemt, og derefter regnet ud hvad hver person skulle betale... sådan ca.

Alle rester blev efterfølgende delt over..

Drikkevare var medbragt, men man delte selvfølgelig med de andre.

Andre gang har det mere været en tilfældighed hvem der betalte.. F.eks X betalte for morgenmad den ene morgen.. Næste morgen var det Y.. Chips var medbragt af Z - og aftensmaden var indkøbt af Q, men U havde så også lige taget lidt med der..

Vi regner ikke samme, så alle betaler lige meget, men jeg har op fornemmelsen af det går noglelunde op.. Også med hvad folk egentlig har råd til.

Jeg ved egentlig ikke om det forventes at jeg betaler for det hele.. da det jo er mig der inviterer (dog er de andre indblandet i, hvornår vi skal afsted, og hvorhenne vi skal være)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guess_Q
Ikke umiddelbart - det kommer vel an på hvordan invitationen lyder...

Vi har spurgt nogle gode venner om de vil med på ferie til Italien - men igen af os forventer da at det er os der skal betale det hele.

På samme måde hvis vi spurgte nogle gode venner om de ville med i sommerhus.

Men hvis vi inviterer dem på besøg i sommerhuset - så regner jeg med vi giver det hele :genert:

Ved ikke om det gav mening :gruble:

Det tror jeg..

Vi inviterer som sådan ikke i sommerhus.. men spørg om de har lyst til at tage i sommerhus med os.

Dog betaler jeg for huset, da det er mit forslag.

De ankommer samme med os.. og tager afsted samme med os.

Vi aftaler indbyrdes hvem der skal have hvilken værelser - alt efter hvem der har børn eller hunde med.

Der har aldrig været nogle problemer - så har jeg ikke fået noget afvide.

Men derfor alligevel godt at få afvide om folk generelt synes det er en mærkelig måde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
Det tror jeg..

Vi inviterer som sådan ikke i sommerhus.. men spørg om de har lyst til at tage i sommerhus med os.

Vi aftaler indbyrdes hvem der skal have hvilken værelser - alt efter hvem der har børn eller hunde med.

Men derfor alligevel godt at få afvide om folk generelt synes det er en mærkelig måde.

Hvis det er meldt ud på forhånd er det jo helt fint.

Men hvis man inviterede i sommerhus og pludselig efterfølgende begyndte at indkræve penge ville jeg synes det var underligt.

Jeg synes ikke det er nærigt - folk kan jo sige nej tak hvis ikke de vil hjælpe med betaling til mad.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ArseneLupin
Det tror jeg..

Jeg synes, det er en god måde, og det er flot af dig at betale for sommerhus. :)

Faktisk synes jeg, at det ville rimeligt, hvis de andre lige gav en ekstra god middag en af dagene som tak for at du har arrangeret og betalt sommerhuset.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ArseneLupin

Altså, hvis jeg skal møde op til en fødselsdag, hvor der ikke bliver serveret noget, og jeg selv skal betale for det hele, så er min gave, at jeg møder op og er tilstede, evt kan jeg synge en sang ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites