Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

dgd2007

"Ungt"/"gammelt" sprog

Recommended Posts

Sus69Dk
Skjult

"i" bliver ogsaa brugt paa en forkert maade. Jeg laeser mange indlaeg, hvor folk skriver at de f.eks goer et eller andet "i maaneden"......"jeg traener 6 gange i maaneden". Det lyder godt nok forkert i mine oere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Sus69Dk

"i" bliver ogsaa brugt paa en forkert maade. Jeg laeser mange indlaeg, hvor folk skriver at de f.eks goer et eller andet "i maaneden"......"jeg traener 6 gange i maaneden". Det lyder godt nok forkert i mine oere. Jeg har altid sagt "om maaneden", men jeg er selvfoelgelig ogsaa halvgammel. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
"i" bliver ogsaa brugt paa en forkert maade. Jeg laeser mange indlaeg, hvor folk skriver at de f.eks goer et eller andet "i maaneden"......"jeg traener 6 gange i maaneden". Det lyder godt nok forkert i mine oere. Jeg har altid sagt "om maaneden", men jeg er selvfoelgelig ogsaa halvgammel. ;)

Jeg siger også "om måneden", men lige det er vist ikke aldersbetinget, men snarere regionalt (måske jysk at sige "i måneden"...?)

I Jylland har man heller ikke styr på tingene, men styr over dem ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk
Jeg siger også "om måneden", men lige det er vist ikke aldersbetinget, men snarere regionalt (måske jysk at sige "i måneden"...?)

I Jylland har man heller ikke styr på tingene, men styr over dem ;)

Aha, saa blev jeg det klogere.

Takker! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Aha, saa blev jeg det klogere.

Takker! :)

Men faldt lige over en anden tråd, hvor jeg vil sige, at formuleringen er 300% aldersbetinget (og engelsk-inspireret): "Hvornår stopper det [skæg] med at gro?" (When will it stop growing...)

Der vil min generation (midt-50'er) helt klart have sprugt, hvornår det holdt op med at vokse. Det er jo meget skægt, sådan noget.

Et andet lille eksempel fra familien: min datter (i beg. af 20'erne) har haft en del tjener-/bartender-/kioskjobs og der bliver man jo ofte et let offer for snakkesalige typer, der udnytter, at man ikke kan løbe væk, og fortæller en alt muligt.

Hun gjorde så grin med, at hendes hyppigste udtalelse på arbejdet i disse situationer derfor var: "Ja, det er jo det..." :fløjt:

Der kom jeg også til at grine af, at dette på "min-bedstemorsk" hed: "Ja, det er ikke sådan...." - sådan set det modsatte, men det betød nøjagtig det samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en

Der er også en gammel regel om at "starte", det er noget en motor gør. En person "begynder" (fx på et nyt arbejde)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser

Hun gjorde så grin med, at hendes hyppigste udtalelse på arbejdet i disse situationer derfor var: "Ja, det er jo det..." :fløjt:

Der kom jeg også til at grine af, at dette på "min-bedstemorsk" hed: "Ja, det er ikke sådan...." - sådan set det modsatte, men det betød nøjagtig det samme.

Andre gode udtryk, man kan bruge i den situation kunne være:

"Så deeeeet...." og "Jow jow" :)

Og jeg er selv jyde, men har aldrig sagt "i måneden" og så hut jeg visker er der heller ingen i min omgangskreds eller familie der har sagt noget så tossedumt, så tvivler på det er jysk :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Andre gode udtryk, man kan bruge i den situation kunne være:

"Så deeeeet...." og "Jow jow" :)

Og jeg er selv jyde, men har aldrig sagt "i måneden" og så hut jeg visker er der heller ingen i min omgangskreds eller familie der har sagt noget så tossedumt, så tvivler på det er jysk :)

Samme her, men jeg har lagt mærke til at visse debattører gerne vil have lagt sproglige dumheder så langt væk fra deres eget område som muligt :-P

Dobbeltkonfekten HÅBER jeg bliver en af de ting vores børn vil grine af "Møde Ind" "Åbne op" "Spørge Ind" Starte Op" "Bakke Baglæns Tilbage" .....

Og så er jeg jo så gammel at jeg stadig kan huske da folk sagde "Goddag" når de mødtes. Vi blev lidt forvirrede over "hej" stilen i 70erne. Og min Bedstemor BED af mig hvis jeg sagde "Mig og Mor".. Det hedder "Mor og Jeg". :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Samme her, men jeg har lagt mærke til at visse debattører gerne vil have lagt sproglige dumheder så langt væk fra deres eget område som muligt :-P

:lol: Njaaaeeeh... jeg har nu kun hørt jyder sige "i måååndn" - men det er vist også ret udbredt, at et par sprogbevidste eksemplarer af racen totalt benægter, at der findes specielle jyske varianter, som ville blive anset som fejl efter "rigsmålsprincipper" - med henvisning til, at de ikke selv bruger de udtryk.

For et stykke tid siden blev det endda benægtet, at det hovedsaligt var jyder, der siger fx "han tog hjem til hans kone" :genert: Har I to da ikke hørt andre sige det, selv om I ikke selv gør det?

Resten er vi helt enige om... det skurrer i ørerne med alt det ekstra-flom, der skal på for at få det til at lyde mere officielt... ikke bare snakke om noget - men tage en snak omkring det osv. :jule:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
:lol: Njaaaeeeh... jeg har nu kun hørt jyder sige "i måååndn" - men det er vist også ret udbredt, at et par sprogbevidste eksemplarer af racen totalt benægter, at der findes specielle jyske varianter, som ville blive anset som fejl efter "rigsmålsprincipper" - med henvisning til, at de ikke selv bruger de udtryk.

For et stykke tid siden blev det endda benægtet, at det hovedsaligt var jyder, der siger fx "han tog hjem til hans kone" :genert: Har I to da ikke hørt andre sige det, selv om I ikke selv gør det?

Resten er vi helt enige om... det skurrer i ørerne med alt det ekstra-flom, der skal på for at få det til at lyde mere officielt... ikke bare snakke om noget - men tage en snak omkring det osv. :jule:

Der er ski mange jyske varianter men visse mennesker tror at alle øst for Lillebæltsbroen taler ens ;) den variant du nævner lyder som noget ovre fra Århusområdet. Den største sprogbommert i MIT område (vestjyde) er at alt er "en". "En hus" "En År" osv. det kan drive mig til vanvid nogen gange.

"Hans kone" har jeg hørt, men igen ikke lige herude vestpå. En Sønderjyde er jo igen et helt 3. sprog.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...