Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

dgd2007

"Ungt"/"gammelt" sprog

Recommended Posts

dgd2007

Sproget ændrer sig selvfølgelig en lille smule hele tiden - og som regel hører man altid de lidt ældre undre sig over, at hvorfor de unge ikke kalder tingene det, de altid har heddet :-P

Så sent som forleden sad jeg og konstaterede, at jeg stadig ikke har vænnet mig til, at debattørerne her i stor stil siger: "fortsætte med at..." og "stoppe med at..."

- og tænkte, at ja, de er jo vokset op med amerikanske serier som deres reservemor (continue doing something og stop doing something). Men det har da alle dage heddet "blive ved med at..." og "holde op med at..."

Så kom jeg til at tænke på min egen bedstemor - og de af hendes udtryk, som jeg smilede lidt af... fx "en iskage", "en cikel", "flink i skolen" osv.

Men det kunne da være skægt at høre, hvordan det er nu. Hvad går vi gamle og siger, som næste generation trækker på smilebåndet af? Nogen eksempler?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
puzzypower

at være tovholdere på et projekt

Syreteste en løsning

Det tror jeg, vores børn vil grine af!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skraldespand

Min mormor kalder stadigvæk flødeboller for negerboller!

Har fortalt hende, at det ikke just er politisk korrekt længere, men hun siger det stadigvæk og har bestemt ikke opfattelsen af at hun mener noget ondt med det :)

Men jeg lurede godt nok lidt, da jeg hørte hende sig det første gang!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jebus

Har fortalt hende, at det ikke just er politisk korrekt længere, men hun siger det stadigvæk og har bestemt ikke opfattelsen af at hun mener noget ondt med det :)

Så kan hun jo kalde dem "boller af anden etnisk oprindelse" :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Men jeg lurede godt nok lidt, da jeg hørte hende sig det første gang!

Jamen det hed skam da rigtigt - det hed endda også næsten lige så tit et "negerkys" :kys::lol:

Min søn havde i øvrigt lært i skolen, at folk over 50 skulle man give lov til at sige "negre" - for de mente ikke noget ondt med det ;) Men han blev alligevel lidt chokeret, da han hørte, at der dengang ikke var noget, der hed "aboriginer" - det hed helt officielt og lovformeligt en "autralneger" :cool:

Vi var nødt til at bevise det med et leksikon fra 1979-80. Til gengæld var det nedladende at sige "spanioler" eller "polak" (med tryk på første stavelse). Det har jeg jo lagt mærke til, at de siger jævnligt - i sportsudsendelser i hvert fald.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Strangeformoflife

Men netop POlak og spaniOler, er stadig vildt politisk ukorrekt....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en

Det værste unge udtryk jeg kender er "tænde af"

Det skærer bare forfærdeligt i mine ører.

Man kan tænde noget, men man kan ikke tænde af, på, i, med, under, over. Det er vås.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Så kan hun jo kalde dem "boller af anden etnisk oprindelse" :D

end hvad?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SvendSved
end hvad?

End negerboller :)

Jeg siger nu stadigvæk oftest negerboller! Jeg siger også "sort svin" om Hot 'N Sweet!

Jeg synes, det er voldomt grimt, at ord som "nederen" bliver brugt så meget - eller i det hele taget brugt.

Det værste unge udtryk jeg kender er "tænde af"

Det skærer bare forfærdeligt i mine ører.

Man kan tænde noget, men man kan ikke tænde af, på, i, med, under, over. Det er vås.

Kan man så heller ikke tænde på sin kæreste? :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Men netop POlak og spaniOler, er stadig vildt politisk ukorrekt....

Nå okay - det er så bare sportskommentatorerne, der ikke ved det :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...