Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

cecelina

Hvad er dit job og hvad er din løn ?

Recommended Posts

Mavser
Ok men hvad blev alle de andre sorteret fra på?

For inden de søgte havde de vil den rette baggrund med uddannelse osv?

Jeg ved det ikke - nogle blev sorteret fra allerede på deres ansøgning, andre faldt fra til optagelsesprøverne og andre igen til samtalerne, mere præcis skal jeg ikke kunne sige det - jeg er bare glad for at jeg kom igennem, for det er verdens fedeste job! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
aksel.maria
Jeg ved det ikke - nogle blev sorteret fra allerede på deres ansøgning, andre faldt fra til optagelsesprøverne og andre igen til samtalerne, mere præcis skal jeg ikke kunne sige det - jeg er bare glad for at jeg kom igennem, for det er verdens fedeste job! :)

Ja da jeg i sin tid søgte som togfører skulle jeg først vurderes på ansøgning, derefter på optagelsessamtalen gik man videre på den skulle man til optagelsesprøverne, det varede en hel dag og bestod bla hos os i hvor mange regnestykker ud af 20 vi kunne løse på 2 minutter, huskeprøver, skriveprøver ( for bla at se om vores skrift kunne læses under stress, at kunne regne toges ankomsttidspunkter ud ved at få fart og startsted at vide, den obligatoriske med alle de spørgsmål man ikke aner hvad de kigger efter :lol: osv

Bestod vi disse skulle vi videre til en samtale igen og derefter vurderede de om vi gik videre, til den optagelsesprøve jeg var til var vi nogle og tyve deltagere og vi var 3 der gik videre, og af os er vi alle 3 her stadig 10 år efter:-P, men der er nogle stykker fra det hold vi startede på der enten faldt hurtigt fra da de prøvede at køre og fandt ud af hvordan det er at have et arbejde med disse arbejdstider og så faldt der nogle fra lige da uddannelsen sluttede:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Togchefen

Mavser, I har også en rigtig stærk fagforening.

Uanset hvilke argumenter man smider på bordet, så kræver det en stærk forhandler for at få de ting og lønvilkår, som der ønskes. Som tidligere stationsbestyrer fik jeg ikke tilnærmelsesvis så meget i løn og jeg vil også mene, at man som stationsbestyrer og med en 2 årig uddannelse i rygsækken, burde kunne forvente mere end 23.000 kr. + tillæg for skævearbejdstider.

Og lige til afslutning. Jeg tog ikke jobbet for lønnen og jeg forlod ikke jobbet pga lønnen ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
musch03

Nyuddannet pædagog ( Januar 2010) arbejder på en specialskole på 35 timer. Får 22.500 kr i løn om mdr. Jeg ville gerne have haft et højere tillæg, da arbejdet er særlig udsat med uadreagerende elever. Det ligger pt. på 400 kr om mdr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mor2005
Men jeg kan komme med et par eksempler på folk, hvor du nok modsat vil undre dig over at de ikke får mere i løn.

Har en onkel som går på pension til nytår, og som er teknisk serviceleder (pedel) på en folkeskole, med ansvars for rengøringsdamer, og en pedelmedhjælper, og han får 25.000 kr med diverse tillæg.

Et andet eksempel. Flymekaniker i Forsvaret med 5 års anciennitet, han får også 25.000 kr med diverse tillæg.

Uden tillæg har de begge en grundløn omkring de 20.000 kr.

Ja, men nu er pedel jo heller ikke en uddannelse som tager SÅ lang tid :deer:

Og den flymekaniker kunne inden krisen ha' søgt et andet sted. Så han ikke følte sig skampulet!

Min far er lokofører og ligger over de 37.000 kr. Han har været i faget i 25 år. Det er meget muligt, at uddannelsen kun tager 10 måneder, men du kommer altså ikke ind på dine blå øjne. Bare testen i sig selv er der mange der dumper på.

De har et kæmpe ansvar. Hvis der sker en fejl, så bliver (blev) de selv sendt ud og skulle forsøge, at få toget igang. Tænk lige på hvor mange "kunder" der er i butikken som de kan sørge for kommer godt fra A til B. Laver læge en fejl, så KAN det koste et menneskeliv - en lokofører kan få mange hundrede menneskeliv på samvittigheden.

Bortset fra det, så skal de også op til SR. Det er jo ikke fordi de bliver fritaget, når de 10 måneder er gået og de kan kalde sig lokofører.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Ja, men nu er pedel jo heller ikke en uddannelse som tager SÅ lang tid :deer:

Og den flymekaniker kunne inden krisen ha' søgt et andet sted. Så han ikke følte sig skampulet!

Min far er lokofører og ligger over de 37.000 kr. Han har været i faget i 25 år. Det er meget muligt, at uddannelsen kun tager 10 måneder, men du kommer altså ikke ind på dine blå øjne. Bare testen i sig selv er der mange der dumper på.

De har et kæmpe ansvar. Hvis der sker en fejl, så bliver (blev) de selv sendt ud og skulle forsøge, at få toget igang. Tænk lige på hvor mange "kunder" der er i butikken som de kan sørge for kommer godt fra A til B. Laver læge en fejl, så KAN det koste et menneskeliv - en lokofører kan få mange hundrede menneskeliv på samvittigheden.

Bortset fra det, så skal de også op til SR. Det er jo ikke fordi de bliver fritaget, når de 10 måneder er gået og de kan kalde sig lokofører.

Ok så du synes sammenligningen med en pedel er dårlig, mens den for mig ligger meget nærliggende.

For at blive pedel, skal man have en faglig uddannelse, lige som en lokofører som din far, og for at bestride jobbet skal man have flere kursus i feks. varmestyringen, og hvad der ellers kan være relevandt som feks. personaleledelse.

Efterfølgende er det begge jobs med en del ansvar men på forskellige måder, og har fattet at i generelt vil sammenligne en lokomotivføres job med en pilot. Hvor jeg modsat ikke er enig i den sammenligning, men lad det nu ligge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mor2005
Ok så du synes sammenligningen med en pedel er dårlig, mens den for mig ligger meget nærliggende.

For at blive pedel, skal man have en faglig uddannelse, lige som en lokofører som din far, og for at bestride jobbet skal man have flere kursus i feks. varmestyringen, og hvad der ellers kan være relevandt som feks. personaleledelse.

Efterfølgende er det begge jobs med en del ansvar men på forskellige måder, og har fattet at i generelt vil sammenligne en lokomotivføres job med en pilot. Hvor jeg modsat ikke er enig i den sammenligning, men lad det nu ligge.

Så en lokofører har ikke ansvar for en hulens masse mennesker? Sat på spidsen så skal en pedel sørge for varmt vand. I de fleste tilfælde vil det være en håndværker som ikke gider det hårde slid længere som vælger et pedeljob. Jeg kan ikke lige komme på, hvad der kan være liv eller død i deres arbejde. Enlighten me please!

Her står der så, at man ikke behøver nogen special uddannelse som peden: Pedel

Måske du tænker på en Ejendomsserviceteknikker?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Så en lokofører har ikke ansvar for en hulens masse mennesker? Sat på spidsen så skal en pedel sørge for varmt vand. I de fleste tilfælde vil det være en håndværker som ikke gider det hårde slid længere som vælger et pedeljob. Jeg kan ikke lige komme på, hvad der kan være liv eller død i deres arbejde. Enlighten me please!

Her står der så, at man ikke behøver nogen special uddannelse som peden: Pedel

Måske du tænker på en Ejendomsserviceteknikker?

Nu skrev jeg ansvar på forskellige måder, hvor den ene er med personnaleansvar som teknisk serviceleder, og den anden med ansvaret for de mennesker man kører rundt med.

Men nej det kræver ikke en bestemt uddannelse, men de fleste har en håndværker uddannelse som baggrund, lige som lokoførene.

Jeg har bare svært ved at se det ansvar er noget unikt, hvad med en tekniker i tivoli som skider højt på sikkerheden, en buschauffør som tit kører rundt med lige så mange folk som der er i et tog, eller en lastbilchauffør som også kan forurette meget skade med sine 40 tons.

En af grundende til at jeg tidligere nævnte flymekanikeren var at det også kan gå grueligt galt hvis han er sløset med sit job.

Det er sikkert meget forskelligt hvor meget elektronisk styring og hjælpemidler der er ved de forskellige typer af tog, men der findes føreløse tog, og hvis man ville kunne man lave det samme over alt.

Så et eller andet sted er det svært at forhold sig til at det job skulle være så vigtig og ansvarsfuldt, når man tør overlade det til automatik.

Til forskel fra fly, skibe osv, som reelt også kunne fremføres med automatik hvis man ville, men der føler man åbenbart at det er et så stort ansvar at der skal være et menneske til forskel fra tog.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
aksel.maria
Nu skrev jeg ansvar på forskellige måder, hvor den ene er med personnaleansvar som teknisk serviceleder, og den anden med ansvaret for de mennesker man kører rundt med.

Men nej det kræver ikke en bestemt uddannelse, men de fleste har en håndværker uddannelse som baggrund, lige som lokoførene.

Jeg har bare svært ved at se det ansvar er noget unikt, hvad med en tekniker i tivoli som skider højt på sikkerheden, en buschauffør som tit kører rundt med lige så mange folk som der er i et tog, eller en lastbilchauffør som også kan forurette meget skade med sine 40 tons.

En af grundende til at jeg tidligere nævnte flymekanikeren var at det også kan gå grueligt galt hvis han er sløset med sit job.

Det er sikkert meget forskelligt hvor meget elektronisk styring og hjælpemidler der er ved de forskellige typer af tog, men der findes føreløse tog, og hvis man ville kunne man lave det samme over alt.

Så et eller andet sted er det svært at forhold sig til at det job skulle være så vigtig og ansvarsfuldt, når man tør overlade det til automatik.

Til forskel fra fly, skibe osv, som reelt også kunne fremføres med automatik hvis man ville, men der føler man åbenbart at det er et så stort ansvar at der skal være et menneske til forskel fra tog.

Så du mener at vi sagtens sådan uden videre kunne få førerløse tog i hele Danmark? Og i denne udtalelse har du taget højde for at hele skinnenettet samt alle perroner skal laves om OG vi skal skifte ALLE tog ud. Ja metroen virker i København men det kan slet ikke sammenlignes med at køre over hele Danmark, der skal lidt mere til.

Og netop da vi har så mange forskellige materieltyper, perronlængder, hastighedsnedsættelser diverse steder afhængig af de skinner der ligger. At bremse et tog er ikke bare at bremse et tog.

Du sammenligner med en buschauffør der kører rundt med lige så mange passagerer som et tog. Nu tager jeg dt tog der nok kan køre med det mindste antal passagerer IC3, det kan have ca 138 siddenpassagerer hvis man kun kører med et sæt ( oftest kører man med op til 5, og alt afhængig af hvor mange sæt der er så ændrer bremselængden sig) der kan være mindst ligeså mange stående, tror det er svært at presse ind i en bus.

En lastbilschauffør? Der vil jeg bare henvise til ulykken oppe i Nordsjælland, tog vs lastbil, udover at lokoførereleven mistede livet så tabte lastbilen vist ellers den kamp. Vi kommer altså med en del vægt og går det galt så er det jo ekstremt. Derfor er vi også nødt til at have en masse sikkerhed inde over og opdateres løbende om dette.

Flymekanikeren har helt klart ansvaret for en masse mennesker hvis han sløser med sit job og det kan få fatale konsekvenser. Jeg havde så indtrykket af at de fik en ok løn men jeg kan tage fejl:)

En tivolitekniker der skider højt på sikkerheden? Synes ikke man skal belønnes for at skide højt på sikkerhed, det håber jeg godt nok ikke er tilfældet.

Nu vi snakker uddannelse så handler det jo nok mere om at vi snakker om uddannelser som vi kan sætte en fast tid på eller vi alle har kendskab til. Men der er jo også den interne uddannelse og den der sker løbende. Bla er der den jeg vil kalde selvstuderende for vi skal kunne vores sikkerhed og jeg skal da personligt snart op i en prøve igen.

Lægeattesterne skal være i orden og opdateres løbende, forhøjet blodtryk eller andre skavanker og du bliver grounded på stedet.

Vi skal uddannes i nye tog hver gang vi får nogle af disse, vi er et firma der er i udvikling hele tiden og mange ting ændres.

Jeg vil ikke negligere andre personalegrupper jeg mener vi alle er vigtige og skal have løn derefter.

Som sagt får jeg jo ikke selv ligeså meget som en lokofører selvom jeg har kendskab til de fleste af deres jobbeskrivelser. Det står mig også frit for at søge arbejdet som lokofører men jeg gider ikke sidde derude på pinden, jeg er mere et selskabsmennske og kan lide at have min gang aktivt blandt passagererne:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser

For at kunne køre førerløst, skal det jo være på lukkede baner, så man ikke risikerer kontakt med omverdnen - så det ville være en milliardinvestering i ny infrastruktur, signalsystemer, materiel og så videre - og det kommer da uden tvivl en gang i fremtiden.

Med hensyn til piloterne, nu er der jo meget stor forskel på flytyper, men så vidt jeg kunne se i et program på Discovery (jep, der har jeg uanede mængder viden fra - Discovery og så Wikipedia. De kan ikke tage fejl - eller nowet) så er der da flere af de nye fly der letter, flyver og lander på autopilot, hvor piloten bare er med for at tage sig af uregelmæssigheder, hvis nogen skulle opstå. Og det er da ikke længe siden, sidste uge tror jeg, at man i nyhederne kunne læse at nogle talibanere var blevet skudt af et ubemandet flyvende objekt (UFO hehe) så det er da slet ikke så langt ude at sammenligne sig med piloter. Største forskel er vel at vi ikke dør af at løbe tør for brændstof, tilgengæld risikerer vi at en tosset lastbilchauffør ikke kan finde ud af at overholde sin vigepligt.

Og lige med hensyn til flymekanikeren - tror du ikke at lønnen for det arbejde er specielt lavt i forsvaret? Jeg ville forvente at en flymekaniker tjente mere i det private - tilgengæld synes jeg at lønnen lyder meget rammende for en pedel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites