Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

cecelina

Hvad er dit job og hvad er din løn ?

Recommended Posts

Mavser

Bortset fra det Artem, så synes jeg da du skulle søge ind som lokomotivfører, vi kan altid bruge en god mand ;)

Med hensyn til de sergenter du har kendt, de har så enten haft et sort svendebrev, eller en matematisk studentereksamen - det kan de jo sagtens have haft før de blev hvervet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Hmm kan det ikke også have noget at gøre med at der er en vis risiko i forhold til psykiske problemer efter en påkørsel eller nær påkørsel? Og så vidt jeg ved er der rigtig mange lokofører der på et eller andet tidspunkt i karrieren kommer ud for netop det.

Og ja, så er DJF også gode til at forhandle løn, desværre bare kun når det kommer til jer lokofører og ikke de andre grupper :(

Statistisk set får vi jo alle en påkørsel i karrieren. Jeg mener der er 50-60 påkørsler om året. Hvis vi bare siger 50, og vi er omkring 1500 lokomotivførere, så får vi i snit en påkørsel hver hvert 30. år. Nu er der så nogen der tager mange og andre der aldrig får en.

Jeg har ikke haft en, og 7 - 9 - 13, skal jeg heller aldrig have en! Men jeg har så også kun været lokomotivfører i 5 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Maustique

Hvis der er nogen herinde der mener at andre for "for høj" en løn for et job de da sagtens kunne besidde - jamen så er den jo ikke længere end at de kan søge stillingen?

De fleste stillinger bliver over tid løn-sat efter princippet med udbud og efterspørgsel. Derfor er der nogle stillinger der i kraft af at de kræver en særlig mennesketype, har nogle særlige arbejdsforhold eller generelt bare er hårde ved privatlivet giver nogle relativt høje lønninger i forhold til længden af uddannelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
aksel.maria
Du taler godt for din sag, men jeg har helt ærligt svært ved at tror på at det skulle være et specielt krævede job som retfærdiggør den høje løn.

Har som sagt selv haft vagtholds job i 3 år, hvor der skulle være en tekniker på vagt 24/365 og ud over juleaften som der ikke var nogle der ville have, har det aldrig været et problem at besætte vagterne.

Savner virkelig mit vagtholdsjob, og den frihed det gav med at have fri på alle mulige andre tidspunkter, og virkelig at have fri når man gik hjem fra job, til forskel fra det jeg har i dag, hvor det er svært ikke at tænke videre på problemstillinger i forbindelse med mit arbejde.

Tja hvis du skal sammenligne de to jobs så er min eneste erfaring med begge at min egen far var ved DSB bla som lokofører og han arbejdede efterfølgende som vagt da han gik ned med flaget ved DSB.

Jeg er jo så vokset op med en far med disse skiftende arbejdstider og er nu selv i det, og min oplevelse er da at han ligepludselig havde tid til at komme til alle højtiderne, det havde han bestemt ikke da jeg var barn, nu er det så mig der oftest ikke kan komme med:)

Og personpåkørsler (som min far også har prøvet, det samme har min kæreste der er togfører som mig også været ude for) det er ikke bare lige nemt for alle bare at sluge og gå videre, nu vil jeg ikke gå i detaljer men det er jo ikke "bare" et menneske der dør eller i nogen tilfælde "slipper" med at blive invalideret, det er hårde sager.

Og jo jeg synes at det ansvar der følger med samt arbejdstider alle dage året rundt. Du skal ikke lede længe før du finder en masse om folk der hader DSB og undskyld mig, men oftest forlanger det urimelige af os og hvordan vi skal gøre vores arbejde derude på skinnerne.

Heldigvis har vi en masse fantastiske kunder og det er dem der gør at jeg elsker mit arbejde, men gud hvor har vi også nogle der er ekstremt krævende og til tider i det umulige.

Vi har ikke bare et sted vi kan flygte hen når vi får nok, vi vil altid være at finde i toget, vi har ikke adgang til frisk vand i toget og skal derfor slæbe dette med os rundt. Madpauser er når tiden og kunderne tillader det og der er ikke noget køleskab til maden som vi også skal slæbe med fra tog til tog. Udover det slæber vi rundt på en meget tung taske der bla indeholder alle de bøger vi SKAL have med os.

Jeg søger ikke efter sympati vi vælger jo selv vores arbejde og for det meste er jeg glad for mit, ville da MEGET gerne have samme løn som lokoføreren men ellers er jeg ok tilfreds. Men synes bestemt at lønnen skal følge både det ansvar vi har for så mange mennesker og de gener som vi udsættes for ( strålinger fra bla køreledninger, bære på tung vægt, rystelser når vi bevæger os gennem det kørende tog som specielt min arbejdsgruppe gør meget og jo det sætter sine spor på kroppen )

Og jeg tager så hatten af for at lokoførerne er så gode til at forhandle løn og det står jo enhver frit for at søge jobbet, hvis de kan komme ind;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Det har nok også noget at gøre med, at det kræver en speciel type, for at blive lokomotivfører. Og når der ikke er så mange at tage af, så presser det jo også prisen. Da jeg søgte ind var vi 400 ansøgere, hvor af 7 endte på uddannelsen og 5 gennemførte - og det er ikke fordi DSB ikke har søgt efter folk, eller ikke betaler folk under uddannelsen. Da jeg startede fik jeg 22.000 på skolen, de nye nu starter med 25.000 og stiger til 28.500 efter 5 måneder, selvom de i praksis stadigt er under uddannelse.

Så udbud og efterspørgsel har sikkert også en hel del af sige.

Det kræver en speciel type at kunne sidde i 4 timer og 45 minutter og koncentrere sig om at se samtlige signaler, mærker og skilte man passerer undervejs. Det er jo ikke som på landevejen, hvor man bare tøffer afsted på autopiloten. Man møder jo hovedsignaler for hver 3. kilometer, som man skal tage stilling til, samt diverse overkørselssignaler, uordenssignaler, pilemærker, giv-agt skilte af forskellig type, holdesteder uden dækningssignaler, dværg-signaler og så videre ;)

Men i sidste ende er det de fleste nok fejler på kørselsteknikken - tror jeg. Jeg har i hvert fald hørt om en del, der ikke kunne forene sig med at bremselængden var så lang på et tog, og at der var så store forskelle på bremselængderne på forskellige typer tog.

Det føles også bare mærkeligt at lave en fuldbremsning med de gamle blå vogne og diesellokomotiver, og så vide at man skal slippe bremsen ved 60 km/t for at man standser blødt - for det første går der 7-10 sekunder fra man trækker i bremsen til der sker noget, men der går endnu længere tid fra man slipper bremsen til den er løs - det er nok den slags der slår nogle aspiranter ud af kurs - og så det at de måske ikke forstår sammenhængen mellem ATC'en, hovedsignalerne og de fremskudte signaler.

Du må få arrangeret at du kan komme med ud at køre en tur en dag Artem, så kan du se det med egne øjne - ved dog ikke lige hvornår der er åbent hus :)

EDIT: Med at tøffe afsted på autopiloten på landevejen mener jeg at der jo ikke sker noget ved at køre 80 ind i en 70 km zone og bare lade farten løbe af bilen og den slags - prøv du at gøre det med et tog på en ATC-strækning :D Hvis du tøffer over for taxagrønt i en bil sker der sandsynligtvis ingenting - gør du det i et tog (hvis vi da havde noget tilsvarende) så ville du skulle stå skoleret hos chefen og få en permanent anmærkning i dine papirer. Der er bare ikke plads til fejl på banen, hvor der er langt mere elastik på landevejene.

Hvad mener du med at der ikke er så mange at tage af? med 400 ansøgere hvor der kun er brug for 7, så er der jo netop rigeligt at tage af.

Med din beskrivelse, kunne det godt tyde på at det er mere mentalt krævede end jeg havde forestillet mig, med at holde fokus selv om der til tider sker meget lidt.

På den måde minder det en del om det arbejde de operative havde med flyovervågning.

Men det er da altid noget at der lyder til at være mere arbejde i det end man lige skulle tro ;-)

Jeg skal nu ikke være togfører og har lige taget en anden uddannelse, men kan da godt være misundelig over jeres løn og arbejdstid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Tja hvis du skal sammenligne de to jobs så er min eneste erfaring med begge at min egen far var ved DSB bla som lokofører og han arbejdede efterfølgende som vagt da han gik ned med flaget ved DSB.

Jeg er jo så vokset op med en far med disse skiftende arbejdstider og er nu selv i det, og min oplevelse er da at han ligepludselig havde tid til at komme til alle højtiderne, det havde han bestemt ikke da jeg var barn, nu er det så mig der oftest ikke kan komme med:)

Og personpåkørsler (som min far også har prøvet, det samme har min kæreste der er togfører som mig også været ude for) det er ikke bare lige nemt for alle bare at sluge og gå videre, nu vil jeg ikke gå i detaljer men det er jo ikke "bare" et menneske der dør eller i nogen tilfælde "slipper" med at blive invalideret, det er hårde sager.

Og jo jeg synes at det ansvar der følger med samt arbejdstider alle dage året rundt. Du skal ikke lede længe før du finder en masse om folk der hader DSB og undskyld mig, men oftest forlanger det urimelige af os og hvordan vi skal gøre vores arbejde derude på skinnerne.

Heldigvis har vi en masse fantastiske kunder og det er dem der gør at jeg elsker mit arbejde, men gud hvor har vi også nogle der er ekstremt krævende og til tider i det umulige.

Vi har ikke bare et sted vi kan flygte hen når vi får nok, vi vil altid være at finde i toget, vi har ikke adgang til frisk vand i toget og skal derfor slæbe dette med os rundt. Madpauser er når tiden og kunderne tillader det og der er ikke noget køleskab til maden som vi også skal slæbe med fra tog til tog. Udover det slæber vi rundt på en meget tung taske der bla indeholder alle de bøger vi SKAL have med os.

Jeg søger ikke efter sympati vi vælger jo selv vores arbejde og for det meste er jeg glad for mit, ville da MEGET gerne have samme løn som lokoføreren men ellers er jeg ok tilfreds. Men synes bestemt at lønnen skal følge både det ansvar vi har for så mange mennesker og de gener som vi udsættes for ( strålinger fra bla køreledninger, bære på tung vægt, rystelser når vi bevæger os gennem det kørende tog som specielt min arbejdsgruppe gør meget og jo det sætter sine spor på kroppen )

Og jeg tager så hatten af for at lokoførerne er så gode til at forhandle løn og det står jo enhver frit for at søge jobbet, hvis de kan komme ind;)

Det lyder da godt nok umenneskeligt, det kan vist kun gå for langsomt med at få indført førerløse tog. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Hvad mener du med at der ikke er så mange at tage af? med 400 ansøgere hvor der kun er brug for 7, så er der jo netop rigeligt at tage af.

Så misforstod du mig. Af den flok på 400 var der kun 7 der kunne bruges, og af de 7 kun 5 der klarede sig igennem uddannelsen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
En nyuddannet læge starter på 29000 kr. :) Det er f.eks. den løn, en folkeskolelærer har efter 8 års anciennitet...

Jeg synes bestemt ikke, jeg ligger i den høje ende af skalaen - og selvfølgelig skal anciennitet belønnes. Det skal det da i ALLE faggrupper.

Mon ikke du er forudindtaget fordi, der er en større gruppe ufaglærte, hvor du kommer fra? :) Så det har altså ikke noget at gøre med, at de forskellige udlærte faggrupper ikke får så høj en løn i Nordvestjylland, men simpelthen fordi, det ikke er der, "man" bor, hvis man har en højere uddannelse?

Nu er du selv inde på en læge, som er en rimelig hård uddannnelse og som der er mangel på.

Til sammenligning skriver Lokomotivfører at en statsansat lokomotivfører havde en gennemsnitlige begyndelsesløn i 2008 på 30.509 kr.

Hvor det sikkert er 31.000 kr i dag, og altså mere end en læge.

Den logik tror jeg aldrig at jeg fanger, og at de oven i også får en pænt god løn under deres uddannelse.

De fleste jeg kender er nu faglærte, soldater, og folk med kortere videregående uddannelser, og det er meget få af dem som får over 30.000 kr om måneden.

Dog gør nærmest alle dem jeg arbejder sammen med i dag, og hvis jeg selv blev fastansat der ville jeg også få lige omkring de 30.000 med tillæg osv.

Men jeg kan komme med et par eksempler på folk, hvor du nok modsat vil undre dig over at de ikke får mere i løn.

Har en onkel som går på pension til nytår, og som er teknisk serviceleder (pedel) på en folkeskole, med ansvars for rengøringsdamer, og en pedelmedhjælper, og han får 25.000 kr med diverse tillæg.

Et andet eksempel. Flymekaniker i Forsvaret med 5 års anciennitet, han får også 25.000 kr med diverse tillæg.

Uden tillæg har de begge en grundløn omkring de 20.000 kr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Så misforstod du mig. Af den flok på 400 var der kun 7 der kunne bruges, og af de 7 kun 5 der klarede sig igennem uddannelsen :)

Ok men hvad blev alle de andre sorteret fra på?

For inden de søgte havde de vil den rette baggrund med uddannelse osv?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
hvor mange ville man gerne have uddannet, hvis der havde været nok egnede kandidater?

(og kan andre få lov at komme ud og se hvordan det fungerer i toget? jeg er blevet ret nysgerrig)

Jeg ved faktisk ikke hvor mange man vil have. Ved vi lige har fået fem nye til Næstved depot her i juli måned, men tror faktisk vi har dem vi skal have hos os nu. Det varer jo godt nok ikke så længe, før nogle af de store generationer går på pension, så får vi nok brug for massere af hænder.

Du kan da altid spørge om du må kigge ud når toget holder stille, det kan der aldrig ske noget ved ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites