Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

cecelina

Hvad er dit job og hvad er din løn ?

Recommended Posts

Mavser
Synes det er en pænt høj løn, da der reelt er tale om et chaufførjob, og hvor jeg tvivler på at der er ret mange som kommer over de 30.000 kr.

Når det så oven i er halvoffentlig som de Danske StatsBaner jo er, og hvor man ellers altid hører at man får en dårlig løn i det offentlige, så er jeg virkelig overrasket.

For 5 år siden havde jeg selv et vagtholdsjob med roterende vagter med nat og weekend, hvor de vagter gav ca. 2500 kr ekstra om måneden, hvilket måske vil være 3000 kr i dag.

Så selv om vi trækker 3 fra de 37 synes jeg stadig at det er en overraskende god løn for at føre et futtog.

Ved godt at god løn og lang uddannelse langt fra altid hører sammen, men i langt de fleste tilfælde er der en god grund til det, hvor jeg har meget svært ved at se logikken i dette tilfælde.

Tja, der følger jo et ansvar med, både for materiel og passagerer, det kræver rimeligt grundige tests overhovedet at komme i betragtning som lokomotivfører, og så er det altså bare ikke som at køre på landevejen ;)

Og så har vi en stærk faglig organisation, der kan finde ud at varetage sine medlemmers interesser, når det kommer til overenskomstsforhandlingerne :D

Og det kan godt være at selve lokomotivføreruddannelsen kun er på 10 måneder, men den kræver så også at man enten har et sort svendebrev, eller en matematisk studentereksamen.

Men bortset fra det har du ret, så er det jo "bare" et chauffør job. Vi har så bare 10 til 100 gange flere passagerer end en taxa/bus og materiellet koster 10 til 100 gange mere ... måske vi skulle have 10 til 100 gange mere i løn end andre chauffører? Må vidst lige tage det op med lokalgruppen...

Jeg havde nok forventet en reaktion som din, også derfor jeg i mit første indlæg ikke gad at nævne beløbet - der er altid nogen der får ondt i røven over det ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
apfelsine
Tja, der følger jo et ansvar med, både for materiel og passagerer, det kræver rimeligt grundige tests overhovedet at komme i betragtning som lokomotivfører, og så er det altså bare ikke som at køre på landevejen ;)

Og så har vi en stærk faglig organisation, der kan finde ud at varetage sine medlemmers interesser, når det kommer til overenskomstsforhandlingerne :D

Og det kan godt være at selve lokomotivføreruddannelsen kun er på 10 måneder, men den kræver så også at man enten har et sort svendebrev, eller en matematisk studentereksamen.

Men bortset fra det har du ret, så er det jo "bare" et chauffør job. Vi har så bare 10 til 100 gange flere passagerer end en taxa/bus og materiellet koster 10 til 100 gange mere ... måske vi skulle have 10 til 100 gange mere i løn end andre chauffører? Må vidst lige tage det op med lokalgruppen...

Jeg havde nok forventet en reaktion som din, også derfor jeg i mit første indlæg ikke gad at nævne beløbet - der er altid nogen der får ondt i røven over det ;)

Hmm kan det ikke også have noget at gøre med at der er en vis risiko i forhold til psykiske problemer efter en påkørsel eller nær påkørsel? Og så vidt jeg ved er der rigtig mange lokofører der på et eller andet tidspunkt i karrieren kommer ud for netop det.

Og ja, så er DJF også gode til at forhandle løn, desværre bare kun når det kommer til jer lokofører og ikke de andre grupper :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Hvilken løn, synes du, ville da så være rimelig til en tjenestemand med 20 års anciennitet og aften- og weekendarbejde?

Jeg havde nok forventet en startløn omkring 22-23.000 kr, 20 års anciennitet giver 5.000 kr mere, og vagterne 3.000 kr mere.

Altså i alt omkring 30-31.000 kr.

Generelt er jeg lidt overrasket over hvor høje lønninger mange får i helt normale jobs, som feks. folkeskolelærer og lokomotivfører, hvor i er oppe at betale topskat.

Min undren skyldes måske at jeg kommer fra nordvestjylland, hvor folk generelt ikke får så meget i løn, og hvor mine forældre synes at man få en god løn hvis det er over 25.000 kr, hvor jeg selv mener at det er en god løn hvis det er over 30.000 kr.

Hvis man så er over de 35.000 kr og betaler topskat, er det en meget god løn, og er nærmest noget jeg kun forventer at læger, advokater, chefer osv får.

For 5 år siden da jeg arbejde som vagtholdstekniker på operativt edb-udstyr til flyovervågning, som i sidste ende havde med landets sikkerhed at gøre der fik jeg 25.000 kr om måneden med vagterne som statsansat.

Er svært at sige hvad der er det mest ansvarsfulde job, hvor en sygeplejerske som har ansvaret for syge patienter mener at det vil være hendes osv... Hvorfor det er umuligt at sammenligne jobs på den måde, og hvor ansvar og løn langt fra altid følges ad.

Med krav om anden uddannelse for at blive lokomotivfører, der kan man vist komme ind med lidt af hvert, kender feks. et par sergenter med operativ erfaring med flyovervågning som er blevet det.

Har godt nok også hørt at det gav en bedre løn, men havde ikke regnet med at det var så meget bedre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
-mholle-
Jeg havde nok forventet en startløn omkring 22-23.000 kr, 20 års anciennitet giver 5.000 kr mere, og vagterne 3.000 kr mere.

Altså i alt omkring 30-31.000 kr.

Generelt er jeg lidt overrasket over hvor høje lønninger mange får i helt normale jobs, som feks. folkeskolelærer og lokomotivfører, hvor i er oppe at betale topskat.

Min undren skyldes måske at jeg kommer fra nordvestjylland, hvor folk generelt ikke får så meget i løn, og hvor mine forældre synes at man få en god løn hvis det er over 25.000 kr, hvor jeg selv mener at det er en god løn hvis det er over 30.000 kr.

Hvis man så er over de 35.000 kr og betaler topskat, er det en meget god løn, og er nærmest noget jeg kun forventer at læger, advokater, chefer osv får.

For 5 år siden da jeg arbejde som vagtholdstekniker på operativt edb-udstyr til flyovervågning, som i sidste ende havde med landets sikkerhed at gøre der fik jeg 25.000 kr om måneden med vagterne som statsansat.

Er svært at sige hvad der er det mest ansvarsfulde job, hvor en sygeplejerske som har ansvaret for syge patienter mener at det vil være hendes osv... Hvorfor det er umuligt at sammenligne jobs på den måde, og hvor ansvar og løn langt fra altid følges ad.

Med krav om anden uddannelse for at blive lokomotivfører, der kan man vist komme ind med lidt af hvert, kender feks. et par sergenter med operativ erfaring med flyovervågning som er blevet det.

Har godt nok også hørt at det gav en bedre løn, men havde ikke regnet med at det var så meget bedre.

Så vidt jeg ved kan man i de fleste offentlige jobs forvente en lønstigning på inflationen årligt, inflationen har i gennemsnit været 3% over de sidste 20 år, hvis vi siger man har en startløn på 20.000 giver det en løn i dag på ca 35.000 dertil kommer så tillæg så synes da ikke det virker helt hen i vejret at få 37k inkl tillæg :)

Mht. topskat er det vist i den grad en skrøne, jeg er 26 år og ville uden tvivl betale topskat hvis jeg boede i DK, så jeg tør da slet ikke tænke på hvor mange på mine forældres alder der med deres anciennitet skal betale topskat :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fortunehunter

Jeg tror der er mange fejlagtige myter om hvem der tjener hvad. Dels fordi folks forestillinger ændrer sig langsommere end arbejdsmarkedet, og dels fordi nogle fags identitet gør at de enten bevidst underspiller deres indtjening, eller simpelthen har et forkert billede af hvordan de er stillet i forhold til andre fag.

Se for eksempel denne artikel:

Vi er meget rigere, end vi tror - Politiken.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Så vidt jeg ved kan man i de fleste offentlige jobs forvente en lønstigning på inflationen årligt, inflationen har i gennemsnit været 3% over de sidste 20 år, hvis vi siger man har en startløn på 20.000 giver det en løn i dag på ca 35.000 dertil kommer så tillæg så synes da ikke det virker helt hen i vejret at få 37k inkl tillæg :)

Mht. topskat er det vist i den grad en skrøne, jeg er 26 år og ville uden tvivl betale topskat hvis jeg boede i DK, så jeg tør da slet ikke tænke på hvor mange på mine forældres alder der med deres anciennitet skal betale topskat :)

Grunden til at jeg skriver 5.000 kr for 20 års anciennitet, skyldes at det er omkring forskellen på startløn, og slutløn på langt de fleste lønskalaer i nutidskroner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Jeg tror der er mange fejlagtige myter om hvem der tjener hvad. Dels fordi folks forestillinger ændrer sig langsommere end arbejdsmarkedet, og dels fordi nogle fags identitet gør at de enten bevidst underspiller deres indtjening, eller simpelthen har et forkert billede af hvordan de er stillet i forhold til andre fag.

Se for eksempel denne artikel:

Vi er meget rigere, end vi tror - Politiken.dk

Jeg er nu helt klart klare over at gymnasielærere, ingeniører, sygeplejesker, politibetjente, folkeskolelærer osv... alle sammen hører til blandt de rigeste i samfundet, da de ligger på over 30.000 kr om måneden efter en snes år i faget.

Var bare overrasket over at en lokomotivfører hørte til sammen med dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
aksel.maria
Jeg er nu helt klart klare over at gymnasielærere, ingeniører, sygeplejesker, politibetjente, folkeskolelærer osv... alle sammen hører til blandt de rigeste i samfundet, da de ligger på over 30.000 kr om måneden efter en snes år i faget.

Var bare overrasket over at en lokomotivfører hørte til sammen med dem.

Som lokomotivfører og lign er man da hele tiden under uddannelse og uddannelsen tager da mere end et par måneder:)

Udover det så må man i sin karriere som lokomotivfører påregne minimum en påkørsel ( hvilket ikke er specielt morsomt ). Nu er jeg ikke lokofører men togfører og får ikke en ligeså høj løn som nævnt i dette tilfælde. Men ja der er da en masse tillæg der skal ligges til grundlønnen bla.

Vi har da også en hvis fare i jobbet bla også pga arbejdstiderne og variationen af kunder.

Og nok har feks gymnasie og folkeskolelærere en anden slags uddannelse, men tror ikke på det er mange der arbejder både aften, nat, weekender og helligdage. Bla helligdage er det næsten umuligt at få fri medmindre man har stået som den første klokken bæ og afleveret ansøgning dertil et års tid før og stadigvæk er det svært, man har fri hvis det passer i ens fridagssystem.

Jeg synes det kun er rimeligt at blive betalt også for at være fleksibel som jobbet kræver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Som lokomotivfører og lign er man da hele tiden under uddannelse og uddannelsen tager da mere end et par måneder:)

Udover det så må man i sin karriere som lokomotivfører påregne minimum en påkørsel ( hvilket ikke er specielt morsomt ). Nu er jeg ikke lokofører men togfører og får ikke en ligeså høj løn som nævnt i dette tilfælde. Men ja der er da en masse tillæg der skal ligges til grundlønnen bla.

Vi har da også en hvis fare i jobbet bla også pga arbejdstiderne og variationen af kunder.

Og nok har feks gymnasie og folkeskolelærere en anden slags uddannelse, men tror ikke på det er mange der arbejder både aften, nat, weekender og helligdage. Bla helligdage er det næsten umuligt at få fri medmindre man har stået som den første klokken bæ og afleveret ansøgning dertil et års tid før og stadigvæk er det svært, man har fri hvis det passer i ens fridagssystem.

Jeg synes det kun er rimeligt at blive betalt også for at være fleksibel som jobbet kræver.

Du taler godt for din sag, men jeg har helt ærligt svært ved at tror på at det skulle være et specielt krævede job som retfærdiggør den høje løn.

Har som sagt selv haft vagtholds job i 3 år, hvor der skulle være en tekniker på vagt 24/365 og ud over juleaften som der ikke var nogle der ville have, har det aldrig været et problem at besætte vagterne.

Savner virkelig mit vagtholdsjob, og den frihed det gav med at have fri på alle mulige andre tidspunkter, og virkelig at have fri når man gik hjem fra job, til forskel fra det jeg har i dag, hvor det er svært ikke at tænke videre på problemstillinger i forbindelse med mit arbejde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Du taler godt for din sag, men jeg har helt ærligt svært ved at tror på at det skulle være et specielt krævede job som retfærdiggør den høje løn.

Det har nok også noget at gøre med, at det kræver en speciel type, for at blive lokomotivfører. Og når der ikke er så mange at tage af, så presser det jo også prisen. Da jeg søgte ind var vi 400 ansøgere, hvor af 7 endte på uddannelsen og 5 gennemførte - og det er ikke fordi DSB ikke har søgt efter folk, eller ikke betaler folk under uddannelsen. Da jeg startede fik jeg 22.000 på skolen, de nye nu starter med 25.000 og stiger til 28.500 efter 5 måneder, selvom de i praksis stadigt er under uddannelse.

Så udbud og efterspørgsel har sikkert også en hel del af sige.

Det kræver en speciel type at kunne sidde i 4 timer og 45 minutter og koncentrere sig om at se samtlige signaler, mærker og skilte man passerer undervejs. Det er jo ikke som på landevejen, hvor man bare tøffer afsted på autopiloten. Man møder jo hovedsignaler for hver 3. kilometer, som man skal tage stilling til, samt diverse overkørselssignaler, uordenssignaler, pilemærker, giv-agt skilte af forskellig type, holdesteder uden dækningssignaler, dværg-signaler og så videre ;)

Men i sidste ende er det de fleste nok fejler på kørselsteknikken - tror jeg. Jeg har i hvert fald hørt om en del, der ikke kunne forene sig med at bremselængden var så lang på et tog, og at der var så store forskelle på bremselængderne på forskellige typer tog.

Det føles også bare mærkeligt at lave en fuldbremsning med de gamle blå vogne og diesellokomotiver, og så vide at man skal slippe bremsen ved 60 km/t for at man standser blødt - for det første går der 7-10 sekunder fra man trækker i bremsen til der sker noget, men der går endnu længere tid fra man slipper bremsen til den er løs - det er nok den slags der slår nogle aspiranter ud af kurs - og så det at de måske ikke forstår sammenhængen mellem ATC'en, hovedsignalerne og de fremskudte signaler.

Du må få arrangeret at du kan komme med ud at køre en tur en dag Artem, så kan du se det med egne øjne - ved dog ikke lige hvornår der er åbent hus :)

EDIT: Med at tøffe afsted på autopiloten på landevejen mener jeg at der jo ikke sker noget ved at køre 80 ind i en 70 km zone og bare lade farten løbe af bilen og den slags - prøv du at gøre det med et tog på en ATC-strækning :D Hvis du tøffer over for taxagrønt i en bil sker der sandsynligtvis ingenting - gør du det i et tog (hvis vi da havde noget tilsvarende) så ville du skulle stå skoleret hos chefen og få en permanent anmærkning i dine papirer. Der er bare ikke plads til fejl på banen, hvor der er langt mere elastik på landevejene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites