Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

ikastpar

Unge og mobiler

Recommended Posts

Popfar

Reglen hos os er:

Så få regler som overhovedet muligt, men til gengæld frihed under ansvar afstemt efter modenhed.

Det vil sige, at forventninger der gælder for den 15-årige datters opførsel og ageren er andre end for den 9-årige søn.

Vi kan ikke have en regel der forbyder mobiltelefoner ved middagsbordet, da både min hustru og jeg har stillinger der kræver at vi kan ringes op døgnet rundt. Også mens vi spiser.

Med hensyn til sengetider, så har den 15 årige været selvkørende et par år. Eneste krav er, at hun er til at vække om morgenen og at hun kan følge med i skolen.

Og jeg kunne aldrig, aldrig, aldrig drømme om at tjekke hendes mobiltelefon. Ville simpelthen synes det var SÅ pinligt at skulle konfrontere hende med oplysninger jeg havde tilegnet mig i dølgsmål.

Tillid er nummer et og jeg har fuld tillid til, at hun sagtens kan navigere uden om 'det farlige' på nettet, på telefonen og i de fleste andre steder.

Jeg taler med hende om de risici der måtte være. Det tror jeg langt mere på end på restriktioner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Popfar
Jeg syntes nu godt man alligevel kan forbyde mobiltelefoner ved middagsarbordet - der er jo altså forskel på at have vagt / stå til rådighed, og så sms'e med venner/veninder ...

Min mand havde førhen ofte vagt, og jeg er selvstændig, så vores telefoner er også åbne det meste af tiden - men unødig telefoni hører ikke til ved middagsbordet. Heller ikke en strid strøm af sms'er - og opkald omkring den seneste udvikling på speek, hører bare ikke til ved middagsbordet.

Jeg syntes også der er forskel på børn og voksne, også selvom børnene næsten er voksne.

Jeg er fuldstændig enig i ovenstående, men hvorfor lave regler når man kan appelere til omtanke?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Popfar
Det er måske mere mig, for selvom jeg kan applere til at min datter ikke skriver sms'er imens vi spiser, så kan jeg ikke applere til at hendes venner og veninder ikke gør det samme.... og 4156 sms'er der tikker ind i løbet af aftensmaden driver mig langsomt men sikkert til vanvid... og selvom hun ikke svarer, så skal hun alligevel liiiiiiiiiiiige kigge og se om det nu var "vigtigt" ...

Derfor ingen telefoner ved middagsbordet, så er jeg sikker på jeg har alles fulde opmærksomhed - og slipper for mærklige lyde / vibrationer etc. imens vi spiser :)

Okay - det kan godt se :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Faxe

Vi har ikke rigtig så mange regler omkring mobilerne. Vi vil som de fleste andre ikke have at ungerne har dem med ved bordet.

Min mand og jeg har begge stillinger der kræver at vi står til rådighed 24 timer i døgnet, men vi lægger også telefonen mens vi spiser, så må vi svarer så snart vi er færdige, det har vores medarbejdere fuld forståelse for:)

Vi styre ikke om de taler i telefon efter sengetid, men vi forventer at de selv står op HVER morgen.

Pigen er 15 år og drengen bliver 17 år til feb:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tak297

vi har sammen lavet regler for mobiltlf. sms ved bordet kan jeg ikke sige noget til, for jeg er selv den værste. min tlf er altid tændt, så det er sønnens også. vi har aftalt at når kl er 21(aftale med resten af hans klasse), så må de ikke skrive sammen uden at det er aftalt med forældre. det gælder KUN skoledage. jeg tjekker hans tlf. læser aldrig hans beskeder, men ser HVEM han skriver med, hvis de skriver om aftenen. han skal jo have lov til at kysse kæresten godnat over tlf. jeg forstår godt, at de gerne vil skrive sammen også sent. efter 21 er tlf på lydløs. så hvis han er gået tidligt i seng, genere det ikke nogen, at der kommer beskeder. jeg tror det handler om, at stole lidt på de unge. og at de stoler på jer/os.

jeg vil lige skynde mig at sige, at min søn ikke er så gammel endnu. men vi har en rigtig god dialog omkring televaner

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...