Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

ikastpar

Unge og mobiler

Recommended Posts

Fink
:forvirret

Min datter er 14 og hun bestemmer altså ikke selv sengetid på hverdag. Godt nok går hun selv tidligt i seng, men jeg vil ikke accepterer at hun sad oppe til klokken 24,00 på hverdage.

Og mht til mobil tlf, så har vi en regel der hedder ingen mobil ved middagsbordet. Min datter ved at jeg vil tjekke hendes mobil, hvis jeg har en mistanke om modbydelige beskeder eller billeder der sendes rundt af andre. Telefonen er oprettet i mit navn + jeg betaler regningen, så det er mit ansvar at den slag ikke foregår fra min tlf. Det fik hun at vide da hun fik telefonen, men jeg har dog aldrig haft grund til at kigge i hendes telefon og får det forhåbentlig heller ikke.

Et hold af mine venner, havde problemer med at sønnike sms´ede den halve nat og derfor indførte de en regel der gør at klokken 22,30 skal sønnikes tlf i køkkenet til opladning og så får han den igen næste morgen. Og sådan er det bare..

Jeg synes, at det lyder vildt fornuftigt og når mine børn bliver lige så gamle, tror jeg, at vi vil indføre tilsvarende regler. :)

Mobilchat, MSN, arto og lign. kan være farlige medier for børn og unge. Der er rigtigt mange voksne mennesker, der har svært ved at administrere det, så vi kan ikke forvente, at vores børn har styr på det.

Jeg har været vidne til flere alvorlige situationer i forbindelse med diverse chats. Ofte skyldetes det bare en lille ubetænksom sætning og så startede den store mølle.

Der er forbud mod eksempelvis ARTO og MSN på rigtig mange skoler og det er altså ikke for sjov. ;)

Jeg synes ikke, at de ter respektløs at tjekke børns beskeder, hvis man har mistanke om, at de ikke kan styre det. Jeg mener, at det er vores ansvar som forældre. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Is-blomst
Nu er den her tråd postet nede i "teenagebørn" så jeg regner med at barnet er 13 år eller derover, og ja. Så mener jeg klart man er "stor nok" til at råde over egen sengetid.

Og ja, jeg er klar over at børn i den alder har mobiltlf. Hvilket også er dybt godnat.

Der er vi så uenige.

Generelt mener jeg ikke at man kan forvente at en 13-årig selv skal kunne styre sine sengetider.

Men selvfølgelig er der undtagelser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karen69
Og mht til mobil tlf, så har vi en regel der hedder ingen mobil ved middagsbordet. Min datter ved at jeg vil tjekke hendes mobil, hvis jeg har en mistanke om modbydelige beskeder eller billeder der sendes rundt af andre. Telefonen er oprettet i mit navn + jeg betaler regningen, så det er mit ansvar at den slag ikke foregår fra min tlf. Det fik hun at vide da hun fik telefonen, men jeg har dog aldrig haft grund til at kigge i hendes telefon og får det forhåbentlig heller ikke.

Sådanne regler har vi også, ikke bare med mobil/sms'er men også med alt hvad der foregår på deres computere/nettet.

Mobilchat, MSN, arto og lign. kan være farlige medier for børn og unge.

Der er forbud mod eksempelvis ARTO og MSN på rigtig mange skoler og det er altså ikke for sjov. ;)

Jeg synes ikke, at de ter respektløs at tjekke børns beskeder, hvis man har mistanke om, at de ikke kan styre det. Jeg mener, at det er vores ansvar som forældre. :)

Nemlig !!!! - det er ikke for sjov at der konstant advares om de farer der luer om hjørnet - og alt for mange gange (hver gang, man hører om et barn som er kommet i knibe !?!), hører man om forældre der er total uvidende om hvad deres børn har gang i, på både mobilen og via chat - og først når det ER gået galt, så er det som om der vågnes op; men så er det for sent, så HAR de eller ER påvirket af oplevelser man gerne så sine børn være foruden - det være sig oplevelser med diverse ulækre mænd (alle har jo hørt om børn som har følt sig presset til at gøre ting (web-cam) eller ligefrem har mødtes med en klam gut) eller mobning via mobilen/billeder/sms'er (alle har også hørt om den grove mobning der KAN finde sted).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nyx
:forvirret

Min datter er 14 og hun bestemmer altså ikke selv sengetid på hverdag. Godt nok går hun selv tidligt i seng, men jeg vil ikke accepterer at hun sad oppe til klokken 24,00 på hverdage.

Et hold af mine venner, havde problemer med at sønnike sms´ede den halve nat og derfor indførte de en regel der gør at klokken 22,30 skal sønnikes tlf i køkkenet til opladning og så får han den igen næste morgen. Og sådan er det bare..

Ja, det er dine regler. Jeg kunne fint selv råde over min egen sengetid da jeg var i den alder. Selvfølgelig er der nogle gange hvor man sidder op kl. 01 - men så er man røvtræt i skolen, og så har man lært det.

Men ja, hvis man finder ud af at barnet er for umoden til at have en mobiltlf, så er det en god idé at tage den om natten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erinka
Jeg synes, at det lyder vildt fornuftigt og når mine børn bliver lige så gamle, tror jeg, at vi vil indføre tilsvarende regler. :)

Mobilchat, MSN, arto og lign. kan være farlige medier for børn og unge. Der er rigtigt mange voksne mennesker, der har svært ved at administrere det, så vi kan ikke forvente, at vores børn har styr på det.

Jeg har været vidne til flere alvorlige situationer i forbindelse med diverse chats. Ofte skyldetes det bare en lille ubetænksom sætning og så startede den store mølle.

Jeg synes faktisk I har nogle rigtig pointer - jeg har da i hvert fald skiftet mening med hensyn til om jeg nogen sinde ville kigge i min søns mobil, når han en gang får en. For selvfølgelig kan der være tidspunkter, hvor det kan være nødvendigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gaissi
Ja, det er dine regler. Jeg kunne fint selv råde over min egen sengetid da jeg var i den alder. Selvfølgelig er der nogle gange hvor man sidder op kl. 01 - men så er man røvtræt i skolen, og så har man lært det.

Men ja, hvis man finder ud af at barnet er for umoden til at have en mobiltlf, så er det en god idé at tage den om natten.

Jeg er skam også sikker på at min datter selv kan råde over hendes sengetid, men i sidste ende er det mig der bestemmer. jeg bestemmer også hvornår hun skal være hjemme.

Hun er 14 år og hænger på mig lidt endnu :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nyx
Jeg er skam også sikker på at min datter selv kan råde over hendes sengetid, men i sidste ende er det mig der bestemmer. jeg bestemmer også hvornår hun skal være hjemme.

Hun er 14 år og hænger på mig lidt endnu :)

Ja, selvfølgelig:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arniepieinthesky

Pyha, godt at man ikke er 14 år i dag, hvis i er en repræsentativ forældregruppe.

Forlange at læse i telefonen uden nogen grund og udleveret om aftenen, det er jo galimatias...

En vil endda forbyde chat generelt, det er da skørt...

For at de kan blive voksne bliver i nødt til at slippe tøjlerne, i kan ikke pakke hele verden ind i vat...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lischil

Jeg har to døtre på henholdsvis 12 og 14 år. Ikke at vi nogensinde har haft sengetidsdiskutionen, men hvis de først gik i seng ved midnat når de skulle op i skole ville jeg nu gribe ind.

Mht. at læse i deres mobiler er jeg enig med Fink75, jeg ville ikke holde mig tilbage hvis jeg havde mistanke om, at der foregik noget der ikke skulle foregå. Har faktisk haft et problem med den yngste pga. nogle skænderier over mobil. Der læste jeg hvad der var foregået og det samme gjorde den anden part forældre. Gjorde det selvfølgelig med min datters vidende....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sep31

Her hos os hedder det :

Ingen mobil når man er gået i seng .

Ingen mobil ved maden .

Ingen mobil når der laves lektier.

Han er 14 år og det fungere fint med disse regler .

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...