Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Noir_Desire

Vil du sætte komma i denne sætning? i så fald hvor?

Recommended Posts

Noir_Desire

"I min fritid holder jeg af at bage snobrød og danse tango med min mand Hans Åge."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mikkel.th
"I min fritid holder jeg af at bage snobrød og danse tango med min mand Hans Åge."

Jeg ville sætte komma efter "snobrød"!

Jeg har altid været en spade til tegnsætning!

Min lærer prøvede dog ihærdigt at lære mig det, men det lykkedes bare aldrig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jodok

Nej, det ville jeg ikke. Der er kun et udsagnsled (holder af) og et grundled (jeg) i sætningen, og derfor skal der ikke være noget komma.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Excentrica

Næh, det ville jeg ikke.

Jeg bruger mit eget komma-system, som vist er meget lig det "gamle".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patriciaipomea

Altså vi har altid lært i skolen, at der skal være komma før "at". Så jeg ville skrive:

"I min fritid holder jeg af, at bage snobrød og danske tango med min mand Hans Åge"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Excentrica

Nej, ikke komma foran "at", hvis der kommer en infinitiv (navnemåde) bagefter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Altså vi har altid lært i skolen, at der skal være komma før "at". Så jeg ville skrive:

"I min fritid holder jeg af, at bage snobrød og danske tango med min mand Hans Åge"

Aldrig komma foran at, hvis at står foran et udsagnsord i navnemåde. Hvis det ikke står foran sådan en form, så kan man sætte komma, men det er ikke altid påkrævet.

Men det er en helt fast regel at man aldrig nogensinde må sætte komma foran at i ovennævnte situation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

I min fritid holder jeg af at bage snobrød og danse tango med min mand, Hans Åge.

Kommaet er valgfrit, men skal være der, hvis man bruger det grammatiske komma, som jeg gør. Der skal under ingen omstændigheder komma andre steder - der er nemlig kun ét grundled.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BigJim68

Det har du forhåbentlig ikke lært i skolen. I så fald er det vist tid til at skifte skole - eller blive hjemme ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skjult
I min fritid holder jeg af at bage snobrød og danse tango med min mand, Hans Åge.

Kommaet er valgfrit, men skal være der, hvis man bruger det grammatiske komma, som jeg gør. Der skal under ingen omstændigheder komma andre steder - der er nemlig kun ét grundled.

Netop :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...