Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

musepigen-1

Ville du...

Recommended Posts

Tom2x
Det behøver man vel ikke søskende for at få? :forvirret

Ellers skal jeg eddermarmig til at skynde mig at producere søskende i stor stil. PÅ samlebånd skal det være :D

Omvendt, så er det de færreste steder, hvor man tjekker ind på hotellet som nyfødt & så sørges der for roomservice, rengøring og transport for en i 18 år, hvorefter man installeres i en forældrekøbslejlighed med lommepenge hjemmefra ;)

Masser af steder, der har forældrene rent faktisk en forventning om at man som teenager deltager i familiens opgaver og det kunne f.ex være at passe sine mindre søskende ind i mellem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

jeg kan slet ikke forstå der er så mange issues omkring det at skulle passe sine søskende...

altså jeg kan sagten forstå at i mener det ikke skal gå hen og blive en sur pligt, der forhindrer en i at være sammen med venner og veninder osv.

Men jeg kan ved den sødeste grød ikke se at der skulle være noget i vejen for at en storesøster eller bror passer en yngre søskende nogle timer indimellem ved behov.

For mig handler det om at lære sine børn at tage ansvar for fællesskabet, lige så vel som de skal deltage i rengøring, opvask, madlavning, tøjvask - så forventer jeg også indimellem at kunne bede mit store barn passe yngre søsken/e ved behov...

Det kan nogle gange være nødvendigt, for at skabe den dynamik der er behov for når man er en familie.

dog naturligvis efter alt med måde princippet, og kun såfremt den store føler sig tryg ved at have ansvaret!

Jeg har aldrig haft et problem med at skulle passe mine søstre, om det så var fordi min mor og far skulle til forældremøde, eller jeg tog den yngste med på vejen hjemad. Jeg husker det udlukkende som værende smadder hyggeligt, men også ret fedt at mine forældre havde tilliden til at jeg kunne!

ligeså vel har jeg været helt fjong med at jeg 1 gang om ugen ca. havde ansvaret for aftensmaden, eller skulle handle et par ting med hjem på vej fra skole, skulle vaske en maskine tøj og hænge det op, ordne kattebakken osv.

Hanne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
upss

Ingen kender dine børn bedre end dig og mener du at hun kan (og hun selv har lyst) så ja, det kan hun sagtens.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dem der siger at det kunne aldrig falde dem ind og at det ville de aldrig gøre og at søskende skal ikke skal passe mindre søskende - har aldrig spekuleret på om det rent faktisk er storsøster der SELV har tilbudt det;)

Vi har 4 børn - 2½ år - 5 år - 14 år og 16 år - det er dreng, pige, pige og dreng. den store pige spørger TIT om hun må hente de små i vuggestue og børnehave. Om hun må tage dem med på legepladsen osv. Jeg gik i lang tid og sagde NEJ fordi jeg var af samme opfattelse, hun skulle ikke passe de små - men det var kun til en dag hvor hun fortalte mig at hun rent faktisk blev ked af det når hun fik et nej, at hun ikke følte jeg turde lade hende alene med dem og at hun jo også havde brug for alene tid med dem. Så nu får hun lov - ikke hver gang hun spørger - men ofte:)

Man er også nød til at vise dem at man stoler på dem og føler at de har brug for alene tid, den alene tid er altså lige så meget værd for dem som din alene tid med fx. et barn eller manden er;)

Jo da. Men jeg ville nu alligevel ikke lade storesøster eller bror passe en mindre søskende, bare fordi hun/han gerne ville.

Der er da også det mindste barns behov at varetage. Så som jeg skrev, så ville jeg ikke gøre det, før begge børn ville kunne tilkendegive, at det er et ønske de har:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Faxe
Jo da. Men jeg ville nu alligevel ikke lade storesøster eller bror passe en mindre søskende, bare fordi hun/han gerne ville.

Der er da også det mindste barns behov at varetage. Så som jeg skrev, så ville jeg ikke gøre det, før begge børn ville kunne tilkendegive, at det er et ønske de har:)

Men der er jo igen ingen der siger at storsøster ikke selv har tilbudt at passe den lille. Min søn på 2½ år har da i meget lang tid nydt at være alene med storebror på 16 år - de har da været alene også før Bette direkte kunne sige at det var det han ville - men jeg var da ikke i tvivl om at han nød det når jeg så på hans smil og øjne;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Men der er jo igen ingen der siger at storsøster ikke selv har tilbudt at passe den lille. Min søn på 2½ år har da i meget lang tid nydt at være alene med storebror på 16 år - de har da været alene også før Bette direkte kunne sige at det var det han ville - men jeg var da ikke i tvivl om at han nød det når jeg så på hans smil og øjne;)

Men jeg siger heller ikke, at storesøster ikke selv har tilbudt det.

Jeg siger, at jeg ikke ville lade hende gøre det, før den lille var stor nok til, selv at give udtryk for, at det var det han ville.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x

Jeg siger, at jeg ikke ville lade hende gøre det, før den lille var stor nok til, selv at give udtryk for, at det var det han ville.

Det fatter jeg hat af.

Det vil sige at du ville ikke lade barnet passe, før det selv var gammelt nok til at sige til?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det fatter jeg hat af.

Det vil sige at du ville ikke lade barnet passe, før det selv var gammelt nok til at sige til?

Nej. Det vil sige, at jeg ikke vil lade mit ene barn passe mit andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Faxe

Dvs du ikke får dit barn passet af andre før det er stort nok til at give udtryk for at det er det barnet vil???:forvirret

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dvs du ikke får dit barn passet af andre før det er stort nok til at give udtryk for at det er det barnet vil???:forvirret

Æhm...det tror jeg, at jeg lige har svaret på;) ^

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...