Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

musepigen-1

Ville du...

Recommended Posts

makker457
Vi hjælpes ad af den simpelte grund at vi er 6 mennesker og hvis en eller 2 af os bare sidder på numsen hele tiden ja så er der nogle der knokler rundt. Det er ikke sådan at vi siger "du skal lige gøre dit og dat" - vi siger - "vil du være sød at hjælpe mig med at gøre....." men ofte er det faktisk dem der spørger - "skal jeg ikke lige...."

Det fungere bedst for os, men vi er jo også en stor familie.:)

det er jo også sådan det er her.. vi er så en mindre end jer, 3 børn og to voksene. syntes også vores børn er søde til at hjælpe til her hjemme, ikke af pligt men som en naturlig ting:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
musepigen-1

Hos os er det lidt forskelligt vedr. pligter.

Nogen ting SKAL man selvom man ikke giiiiider. (Man får ikke penge for det og man bliver ikke spurgt om man har lyst, man skal gøre det fordi man er en del af en familie, hvor man hjælper hinanden.)

Nogen ting hjælper man til med af lyst.

Og nogen ting bliver man spurgt om man vil hjælpe til med og få penge for. (Nogen lidt større ting)

Sådan er det lidt forskelligt...

Jeg synes pligter (eller hvad man nu skal kalde det) er en god ting - hvordan lærer man ellers at der er nogen man er nødt til at gøre, selvom man ikke lige gider den dag... f.eks. at gå på arbejde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Faxe
det er jo også sådan det er her.. vi er så en mindre end jer, 3 børn og to voksene. syntes også vores børn er søde til at hjælpe til her hjemme, ikke af pligt men som en naturlig ting:)

Nogle gange er jeg da også nød til at bede dem om en ekstra ting, for at det kan fungere, men så er jeg da også villig til at gøre noget for dem - fx. du støvsuger og vasker gulv og jeg betaler den t-shirt du bare brænder efter at få;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
makker457
Nogle gange er jeg da også nød til at bede dem om en ekstra ting, for at det kan fungere, men så er jeg da også villig til at gøre noget for dem - fx. du støvsuger og vasker gulv og jeg betaler den t-shirt du bare brænder efter at få;)

min pige på 4 år elsker at støvsuge og ligge tøj sammen,-må jeg hjælpe med tøjet mor.. JA da:D :lol: HADER at ligge tøj sammen, der er en del tøj efter 5 mennesker;) og hun er så stolt hvis jeg spørg om hun vil støvsuge, det er ikke så grundigt som hvis jeg gør det- men bedre end slet ikke:)og så syntes hun det er rigtig sjovt at få lov til det... endnu-måske kommer der en dag hvor jeg bliver nød til at lokke med en bluse hun bare ALTID har ønsket sig;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Faxe
min pige på 4 år elsker at støvsuge og ligge tøj sammen,-må jeg hjælpe med tøjet mor.. JA da:D :lol: HADER at ligge tøj sammen, der er en del tøj efter 5 mennesker;) og hun er så stolt hvis jeg spørg om hun vil støvsuge, det er ikke så grundigt som hvis jeg gør det- men bedre end slet ikke:)og så syntes hun det er rigtig sjovt at få lov til det... endnu-måske kommer der en dag hvor jeg bliver nød til at lokke med en bluse hun bare ALTID har ønsket sig;)

Årh hvor hygge, nu er mine også en del mere fordelt - de er 2½ år, 5 år, 14 år og 16 år - så det kommer nok lidt mere naturligt at de store nogle gange skal spises af;)

De store laver da også nogle flere ting end de små, men der er så også mange flere ting de kan lave uden hjælp - det er da nogle gange også det nemmeste for os - men vi opdrager de små til også at hjælpe de store - så de store ikke føler de hænger på tingene eller hænger på de små - derfor bliver de små også kun passet af de store hvis de store udtrykker ønske om en alene dag med dem:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lupine_79
Jeg har givet forklaringer og argumenter. Og nej, der kan ikke rokkes ved det, for jeg synes det er en skide dårlig idé.

Og at den store har skide meget lyst, er ikke tilnærmelsesvist noget argument for mig. For den stores lyst, betyder ikke mere end den lilles.

Præcis som den lille når h*n bliver større, ikke vil kunne få den store til at blive hjemme en aften, fordi h*n måtte ha' lyst til det.

Men jeg er helt med på, at du ikke forstår det, - heldigvis har jeg ikke satset penge på det.

Det er godt nok en avanceret holdning. Du må hjertens gerne have den, men den giver ikke meget mening rent logisk.

Hvem siger, at den lille ikke også har lige så meget lyst til at blive passet? Hvis han/hun ikke kan tale, kan det jo være, at det spjætter med arme og ben for at få lov til at komme hen til sin ældre bror og søster.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lupine_79
Jeg syntes lige jeg vil indskyde her - og du ved at have den holdning kan ødelægge noget værdifuldt mellem 2 søskende - fordi storsøster er ikk "god nok" til at passe lillebror men bedsteforældrene er

Jeg er meget enig i den holdning. I det hele taget synes jeg, at sådanne principfaste teorier kan være med til at ødelægge en hel del.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Hvad er det den mindre søskende skal give udtryk for i denne sammenhæng?, jeg kan som mange andre heller ikke direkte se den store forskel på, om det er bedstemor el. en søskende der passer den lille, uanset

om vedkommende kan give udtryk for om han vil eller ej...

Hvad er forskellen på bedstemor og så en større søskende ??, bare siden bedstemor må godt passe den lille inden han kan give udtryk for om det er OK, men en søskende må ikke - det er da helt ude i hampen...

Og må jeg spørge noget andet, hvis det du siger der om at udtrykke sin lyst skal holde vand, så vil det altså sige, at du bli´r hjemme fra en fest whatever hvis dit barn når han kan udtrykke sig siger, at han ikke vil passes ?? - uanset hvem der passer ham...

Og svar nu ærligt, og undgå bortforklaringer....

I have the right to remain silent. Anything I say can and will be used against me in a court of law...Eller hva'?:lol:

Der er milevid forskel for mig, om det er en søskende eller en bedstemor.

Bedstemor er voksen, bedstemor er ikke mit barn, bedstemor er ikke mit ansvar.

Og ja, hvis ikke jeg vil kunne tilbyde mit eksempelvis 5årige barn en pasningsmulighed, et sted han er tryg og gerne vil være, så ville jeg godt kunne aflyse en fest. - Præcist som jeg allerede har gjort med ham nu, fordi jeg har vurderet, at han ikke var klar til at blive passet. Deri ligger ingen forskel for mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg syntes lige jeg vil indskyde her - og du ved at have den holdning kan ødelægge noget værdifuldt mellem 2 søskende - fordi storsøster er ikk "god nok" til at passe lillebror men bedsteforældrene er

Men hvis jeg så indskyder, at du ved at ha' din holdning kan gøre det samme, vil det så gøre den store forskel for dig? Nok næppe. Vi har jo hver vores holdning, fordi det er noget vi har tænkt over, og har vurderet, at det er det, der virker bedst, for vores familier hver især.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det er godt nok en avanceret holdning. Du må hjertens gerne have den, men den giver ikke meget mening rent logisk.

Hvem siger, at den lille ikke også har lige så meget lyst til at blive passet? Hvis han/hun ikke kan tale, kan det jo være, at det spjætter med arme og ben for at få lov til at komme hen til sin ældre bror og søster.

Det er der ikke nogen der siger?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.