Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

missSospechosa

"Incline" på løbebåndet

Recommended Posts

missSospechosa

Har lige et par spørgsmål omkring incline-funktionen på løbebånd - jeg går ud fra det er den funktion der simulerer "op-ad-bakke-løb" eller noget i den stil..

Dengang da jeg i tidernes morgen snakkede med en instruktør sagde han at det var en god idé at sætte incline-funktionen på ihverfald 4,5 (nu ved jeg så ikke om der er forskel på de forskellige løbebånd i det ganske land, men jeg træner i fitness world, så det er de løbebånd der er dér jeg snakker om :)) for at det sku gi noget.

Nu blev jeg så aldrig helt gode venner med løbebåndet dengang, men det med incline på 4,5 har så åbenbart sat sig fast :lol:

For nu er jeg for en uges tid siden begyndt på iforms begynderløbeprogram, og der har jeg så også automatisk sat inclinefunktionen til 4,5, både når jeg går og når jeg løber.

Idag glemte jeg det så - og jeg synes det var 10 gange nemmere at løbe idag end det har været de andre dage - altså på den måde at det var mindre hårdt i benene (blev sgu stadig forpustet :lol:)

På den anden side skal det jo ikke være "alt" for let - jeg skulle jo gerne svede og komme i bedre form og det der, så mit spørgsmål er egentlig om I andre ikke kunne fortælle lidt om hvordan i bruger den funktion ift hvor rutinerede løbere I er, og evt give mig et råd med på vejen om hvor meget I synes jeg skal bruge incline-funktionen når jeg er totalt løbenovice.. :D

Og hvis der var nogen der i det hele taget kunne forklare mig hvordan faen det egentlig er de kan simulere op ad bakke på et fuldstændig lige løbebånd, så ku jeg egentlig godt tænke mig forklaringen, da jeg tit har spekuleret over hvordan det egentlig fungerer! :stoned:

Nå, det blev en længere smøre, men håber nogen vil svare :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gummitraeet

Øhm - jamen, den tilter da op ik? Jeg træner i fitnessworld, og når man ændrer på gradienten, så løfter den øverste del af løbebåndet sig, mens den bagerste del bliver stående. Og så går man op af bakke. Ved ikke om det er det du mener?

Jeg bruger det KUN når jeg går - ville dø hvis jeg skulle løbe op af bakke. Men hvis jeg vil træne, men samtidig gå, er det er god funktion, for det er hårdere end bare at gå.

Men det er helt sikkert en fin træning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
missSospechosa
Øhm - jamen, den tilter da op ik? Jeg træner i fitnessworld, og når man ændrer på gradienten, så løfter den øverste del af løbebåndet sig, mens den bagerste del bliver stående. Og så går man op af bakke. Ved ikke om det er det du mener?

Jeg bruger det KUN når jeg går - ville dø hvis jeg skulle løbe op af bakke. Men hvis jeg vil træne, men samtidig gå, er det er god funktion, for det er hårdere end bare at gå.

Men det er helt sikkert en fin træning.

Altså... hvis den tilter, så er det altså meget meget lidt! Jeg kan i så fald næsten ikke se det med det blotte øje! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gummitraeet
Altså... hvis den tilter, så er det altså meget meget lidt! Jeg kan i så fald næsten ikke se det med det blotte øje! :D

Ok - så tror jeg ikke vi snakker om det samme - jeg snakker om "gradient" og den kan man føle når man ændrer på! Ved ikke hvad det andet er - men nu er jeg da nysgerrig og vil tjekke næste gang jeg er nede og træne:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
missSospechosa
Ok - så tror jeg ikke vi snakker om det samme - jeg snakker om "gradient" og den kan man føle når man ændrer på! Ved ikke hvad det andet er - men nu er jeg da nysgerrig og vil tjekke næste gang jeg er nede og træne:D

Okay nej, det er nok ikke det samme vi mener så! :D men det er da også meget muligt at det ikke er præcis de samme maskiner, selvom det er den samme kæde..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
princessP

altså incline-knappen laver en stigning. man burde kunne se at hele forenden af båndet hæves, hvis man står ved siden af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gandi82

Ja mig bekendt er incline og gradient det samme. Altså en stigning, hvor det forreste af løbebåndet hæves.

Og stiller du den på 4,5 er det hældningen i %.

Så hvis du ikke kan se eller mærke at løbebåndet hæves, så kan det måske være fordi det ikke virker?

Umiddelbart vil jeg heller ikke tro at en nybegynder kan løbe ret længe, eller ret hurtigt ved en stigning på 4,5%, derudover har jeg læst flere steder at det slet ikke anbefales nybegyndere at bruge incline funktionen, da det især er hårdt for knæene at løbe med en stigning.

Kan du ikke spørge en træner i dit center om lige netop "dit" løbebånd? De må jo kunne se om det virker eller ej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Charl0tte

Incline er det samme som gradient. Der står incline på løbebåndet hvor jeg træner og hvis du øger den, får du hældning på løbebåndet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
missSospechosa

Ja okay hvis det er 4,5% så er det nok derfor jeg ikke synes jeg kan se det! :lol: Løber uden mine briller, så detaljerne, de smutter altså!

Jeg er begyndt at løbe uden incline nu, er ikke interesseret i at få en skade inden jeg overhovedet kommer ordentligt igang..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.