Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Viksi40

Jeg er sur på min søn.....

Recommended Posts

Rapfisk

Jeg tror, din søn har opfattet din melding som, at han skulle være barnepige og pakæsel. Ikke, fordi det er dét, du har sagt, men det har han formodentlig hørt. Teenagere har en tendens til at blæse tingene op. Især, hvis man sætter sig ned med dem og taler om situationer ude i fremtiden.

De er meget mere konkrete, så de vil nemt komme til at tænke, at "hvis hun er nødt til at tale med mig om det her længe i forvejen, må det virkelig være noget stort".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Two_cherries

Jeg tror, at din søn og dig er gået helt forbi hinanden i den samtale - men sagt med ærlighed, så forstår jeg faktisk godt han bliver sur og irriteret :) Selvfølgelig er det normalt man hjælper hinanden som en familie, men som du udlagde det her, så fik jeg også tanken om, at han skulle babysitte indimellem :) Selvom du skriver det skal han ikke - men det forekommer mig bare underligt, at det ligefrem er nødvendigt at bede ham om at tage et par kufferter og lade ham kigge efter ungerne i 5 minutter.

Jeg synes, at det er pisseærgerligt, at I skal have disse konflikter inden I skal afsted, men knægten er 17 år - det eneste han tænker på er fest, farver, sprut, patter og lækre damer :) Så er en familietur nok ikke det fedeste i verden - jeg som pige har selv været der :D

Men ved du hvad - jeg tror, I får en fabelagtig familietur sammen, når I først er kommet afsted. Hvis I bare tilgodeser hinanden og laver ting, som interesserer alle - udflugt hver dag til en eller anden seværdighed er nok ikke lige øverst på listen, når man har teenagebørn! :) Jeg synes heller ikke, at du kan forlange, at de absolut skal være med til alle ting. :) Istedet for at du planlægger det hele og siger sådan er det, ville det så ikke være en ide at lade den 14 og 17 årige få en dag hver, hvor I laver, det de allerhelst vil sammen, som familie?

Men jeg håber, I løser konflikten inden og får en supergod rejse :gogo: Jeg tror blot, det kræver en samtale mellem dig og ham, hvor der redegøres, for hvad det er du virkelig mener :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
friis-mette

husk også at der sker meget hormonelt i den alder...det er ikke fordi teenagere vågner op en morgen og tænker, nu vil jeg sgu være en stor egoist..man er bare enormt selvcentreret i den alder, og rænker mest på egne behov...kan huske det selv...og det har ikke altid noget med opdragelse at gøre...har selv en datter på 14 som altid har hjulpet til hjemme, men nu skal hun nødes lidt mere til det...ikke fordi hun er egoist, men hendes egen behov og hendes egen verden fylder bare så meget..

tror du skal sørge for at give ham nogle privilegier fordi han er den store...ta f.eks på en shoppetur, eller bananbåd tur, eller få et par drinks sammen, bare ham og dig...så føler han at han også har nogle gode ting ved at være den store...og ikke 'bare' det der i hans verden, er forpligtelser og forstyrrende elementer i de små.

hvis du er glad og positiv og gøre noget sammen med ham , så hanfår følelsen af at du virkelig nyder at ha ham med, så kan han heller ikke nænne at sige nej, hvis du lige spørger om han vil kigge efter ungerne 5 minutter mens du bader...

god ferie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gæst
Er lidt ked af, at dette har udviklet sig til en debat om, at jeg/vi ikke har opdraget min søn særlig godt...

Jeg ville egentlig bare gerne vide, hvordan jeg takler den konflikt der er opstået, og ikke så meget om hvordan jeg skal/skulle have opdraget ham..

Syns altid jeg har fået nogle gode og brugbare, og ikke mindst objektive svar herinde, men jeg har nok bare været heldig, indtil nu! Er faktisk lidt ked af, at jeg spurgte om hjælp, for det er ikke særlig sjovt, at få stukket i hovedet, at man nok er en dårlig mor...

Jeg vil prøve at forklare min søn, at han selvfølgelig skal have en sjov ferie, men at det ikke skal være på bekostning af os andre, da vi jo er 6, der skal afsted, og jeg vil forsøge at bruge de brugbare og objektive svar, jeg trods alt har fået. Tak for dem...

Jeg synes, du skal tage de råd til dig, som du kan bruge, og så glemme resten lidt.

Når man formulerer sig på skrift bliver det nemt meget sort/hvidt for læseren - vi har jo ikke alle oplysninger, kun de skrevne, og jeg tror, at man nemt kan komme til at sætte tingene lidt på spidsen, når man sidder og skriver sit indlæg.

Du ved bedre - det gør vi ikke. Så lad dig ikke skræmme fra at starte tråde en anden gang.

Ha' en god ferie :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg kan slet ikke se hvorfor dine store børn skal hjælpe til med de små? I er to voksne og to små børn og to teenagere. Hvorfor i alverden er det så de stores opgave at se efter de små? :forvirret

Mon din søn tror at han skal lege barnepige fordi du har snakket om at tage sådan en med og droppet det igen pga. merudgiften? Så tror han måske at du har tænkt "8000,- for en barnepige? Fandeme nej, jeg har jo store børn som kan sættes til bleskift og leg mens vi voksne slikker sol i haven"? Det er da ikke umuligt at han har fået den opfattelse.

I øvrigt synes jeg "at hjælpe med at se efter de små" er en RET bred beskrivelse for en 16-årig når det kommer til hvad der forventes af ham. Måske tror han ovenstående, og så kan helt ærligt godt forstå hans modvilje.

Mht. at hjælpe med bagage osv, så må jeg indrømme at jeg tænker "ris til egen røv".. Han har jo åbenbart lært at det godt kan betale sig at være doven, for det bliver bare gjort af nogle andre.

Tag en snak med din søn om hvad I forventer af ham og hvad han forventer af jer på den ferie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bambi@

I må sætte Jer ned og tage en fornuftig snak om tingene een gang til... hvor I respekterer hinanden hvor I er. Han vil højst sansynlig gerne behandles og forstås som den "voksne" han selv mener han er, det er så DIN opgave at fortælle ham, at når man er voksen viser man ansvar overfor familien og hjælper til, når det er nødvendigt.. DU må så begynde at acceptere, at din søn allerede BØR kende rigtigt og forkert, have mere tillid (som en anden sagde) til , at det du indtil nu har indprentet ham, hænger ved. Een gang på diskotek og sammen med papfar.. ville nok være noget, hans venner ville dø af grin over. Det bør DU forstå. Jeg ved godt, du gør det ansvarsfulde ved at give ham barnepige og kraftigt minimere hans muligheder for at opleve nattelivet, eller andre ting han har lyst til .. og det er som sådan godt nok, da det viser du holder af ham og ikke ønsker noget skal gå galt for ham. Men han synes sikkert, du ikke stoler nok på ham. At du behandler ham som et pattebarn.

De ting, I egentlig tænker, bør vendes. Hvis og når han får lov til at komme ud i nattelivet, så tal da tingene igennem, lav nogle tænkte situationer .. nogle hvad-nu-hvis .. scenarier, aftaler, what ever it takes.

Han skal for sin del så fatte, at man først er voksen når man gemmen handling viser, man er moden og ansvarsbevidst og hjælpen er en fin måde at starte. Forbud og bebrejdelse af tidligere partner (far) duer SLET ikke. Banker du hans far i hovedet overfor sønnike, vil han miste respekt for dig - faktisk uanset hvordan han og hans fars forhold ellers er. Skal der læsses af grundet et stort røvhul, vælger man jævnaldrene venner/bekendte til det - ikke børnene uanset alder .. (siger du heller ikke du gør, men jeg tror det sker tit.. når man har et horn i siden på een der ikke lever op til sit ansvar).

Spørgsmålet er egentlig ikke helt, hvorvidt han kan lette røven og hjælpe.. de teenagere genkender jeg skam også.. men nærmere om han er i stand til at bruge sin fornuft når det er påkrævet.. om han har fået bedre styr på alkoholen .. om udpumpningen overhovedet gav nogen aha-oplevelse? og om du ... hvis det viser sig, at han kan og vil gøre en helhjertet indsats for fællesskabet.... er i stand til at stole lidt mere på hans evner? det er ting I bør snakke om, synes jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bette-fis

Hejsa

Jeg ville lige dele mine umiddelbare tanker med dig:)

For det første synes jeg altså slet SLET ikke at det ville være så frygteligt synd hvis en 17 årig skulle passe sine små søskende en enkelt aften på turen... Kan se jeg er helt alene om at synes det. Men jeg ville da spørge pænt og ikke bare tage for givet at han gad. Men at putte ungerne og han så kigger efter dem, mens i får et glas vin i byen det synes jeg ville være okay, og så kunne i jo aftale at sådan gjorde i en aften og en anden aftale passede i selv de små mens han gik ud:)

Men at forvente at han skal tage del i det almindelige til dagligt ville jeg nok ikke gøre. Jeg ville spørge eller sige, at jeg håbede han kunne være behjælpelig med nogle få ting på ferien ift de små. Han er jo et almindeligt menneske man taler lige værdigt til og ikke bare beordrer til alverdens ting.

Han er 17 år, og myndig om et år:O

Jeg er helt målløs over du kan bestemme sådan over ham stadig:S

Det var min mor ALDRIG sluppet afsted med med mig. Hvis min mor havde nægtet mig at gå ud på egen hånd, I DK eller udlandet, så havde hun vist fået svar på tiltale:genert: Lidt hystella er man vel som teenager:genert:

Synes det er helt vildt at du sådan kan sætte regler for at voksent menneske og at han vælger og acceptere dette. Jeg var aldrig taget med hvis min mor havde stillet det scenarie an, hverken nu eller dengang....

Hvad hvis han var 1 år ældre? Ville du så sige til en voksen og myndig person, at han ingen steder måtte gå for det ville du bestemme?! Han måtte kun være sammen med dig!!! Er imponeret over din søns gode opdragelse, at han lytter til den slags, jeg er da helt imponeret over en voksen mand sådan parerer ordre:D

Men kan godt se at du "køber" dig nogle rettigheder ved at betale hans rejse. Men de rettigheder kunne jo så være at i feks. laver 1 ting om dagen sammen. Men at binde ham på hænder og fødder og sige hvor han må være hvornår det synes jeg på ingen måder der er rimeligt, med et voksent menneske. Kunne du sige det samme til din mand?

Og ja, det er helt ligegyldigt om man er i Danmark, udlandet, om man er pige, eller dreng...

Så du kan nok se, mine meninger er helt anderledes end de andre der er luftet, så kan du jo se om du kan bruge dem eller lade være:)

Håber i får en super dejlig tur sammen BEGGE to, og BEGGE to får plejet jeres forskellige interesser uden at begrænse hinanden:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
friis-mette

hej Viksi40

Syntes bestemt ikke du er en dårlig mor...håber heller ikke mit indlæg længere oppe kan tolkes sådan..

jeg syntes det er flot du tager 4 børn med på ferie..og med hensyn til om de store skal passe de små og alt det andet, så er det jo kun dig der ved hvordan det foregår hjemme hos jer og ikke alle andre...en teenager kan være svær nok, og det må være endnu sværrere når det er en der ikke bor hos dig til daglig...

nyd jeres ferie i fulde drag...nyd hinanden, og glæd dig over at du er en god mor med en dejlig familie...vi kan alle have små problemer med det ene og det andet, ellers var vi ikke mennesker men maskiner (-., det gør os jo ikke til dårlige forælre..

hilsen Mette

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Filla
Er lidt ked af, at dette har udviklet sig til en debat om, at jeg/vi ikke har opdraget min søn særlig godt...

Jeg ville egentlig bare gerne vide, hvordan jeg takler den konflikt der er opstået, og ikke så meget om hvordan jeg skal/skulle have opdraget ham..

Syns altid jeg har fået nogle gode og brugbare, og ikke mindst objektive svar herinde, men jeg har nok bare været heldig, indtil nu! Er faktisk lidt ked af, at jeg spurgte om hjælp, for det er ikke særlig sjovt, at få stukket i hovedet, at man nok er en dårlig mor...

Jeg vil prøve at forklare min søn, at han selvfølgelig skal have en sjov ferie, men at det ikke skal være på bekostning af os andre, da vi jo er 6, der skal afsted, og jeg vil forsøge at bruge de brugbare og objektive svar, jeg trods alt har fået. Tak for dem...

Nu synes jeg godt nok du lægger for meget i de svar du har fået. INGEN har da kaldt dig en dårlig mor, og jeg synes heller ikke det fremgår af nogle af de svar du har fået.

En enkelt har antydet, at det måske er opdragelsen det er galt med, når din søn er så selvcentreret som du beskriver. Der kan man jo så enten være enig eller uenig. Jeg synes nu, det er et meget generelt teen-problem, at verden ikke går længere end til skærmen på Nokiaen ;).

Du spørger til, hvordan du skal håndtere den situation du står I. -og mange forsøger at hjælpe dig og din søn. Det kan da godt være, at svarene ikke helt er som du ønskede dem, men forhåbentlig kan de hjælpe dig alligevel...

Med ønsker om en god ferie

Cafilla

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Filla

-og så synes jeg forøvrigt at Bambis indlæg er GENIALT!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...