Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Viksi40

Jeg er sur på min søn.....

Recommended Posts

Gæst
Det er så netop det han IKKE gør.. Han har ikke et eller andet gen indbygget, der siger at når vi er nogen steder, så hjælper man hinanden...

Eks. så hvis vi har været nede og handle, og har to tunge poser der skal bæres ud til bilen, ja så kan han da ikke tage den ene, for han har jo mobilen i den ene hånd og sin pung i den anden!!!!! Og det er ikke overdrevet... Hvis han er hos os, så er der heller ingen hjælp at hente, for han har lige en vigtig tlf.samtale, lige når der skal bæres ud fra bordet, eller et eller andet spændende i tv, når opvasken skal klares... Hans far har også store problemer med at få ham til at hjælpe, selvom han er mere konsekvent end jeg...

Jeg har aldrig sagt/skrevet, at han skal være barnepige.. Med at se efter de små mener jeg, at hvis vi er ved poolen f.eks., og min mand og jeg gerne vil have en svømmetur samtidig, så blir min søn eller datter hos de små mens vi svømmer 5-10 min. Eller at de blir udenfor en butik med de små mens vi kigger derind et øjeblik, hvorefter de så kan gå derind og i den dur...

Syns ikke det er urimeligt, men det er det måske?

For mig at se er det ris til egen røv - det kan godt være det er hårdt sagt, men det er jo jeres opdragelse, der har slået fejl, hvis han aldrig hjælper til...

Det er opdragelse og næppe en del af teenage-kulturen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Viksi40
Altså, nu har i jo valgt, at tage til Sunny Beach, som er et fest+druksted for unge og ikke et familiested, så jeg kan da godt forstå, at han bliver forvirret. Men det lader jo så til, at han har accepteret ikke at skulle i byen... (Bare til sammenligning rejste min 16 årige lillesøster alene derned med en veninde, men hun er jo også yngst af 3 ;)..)

Når I så beder ham "hjælpe til" med de små+bagage osv. ser han det måske som noget andet, end det du gør. Han frygter nok, at han skal passe børn, mens I tager ud og hygger jer. -Hvilket på ingen måde ville være okay. Det du "forventer" af ham, synes jeg også virker meget naturligt, -altså han står jo ikke og glor, mens hans mor slæber på to børn og tre kufferter vel?? Så det burde du jo ikke skulle nævne.

Hvis du ser det fra hans side, frygter han jo nok, at hans drømmeferie, med lækre tøser og kolde drinks (det ER jo sunny beach) bliver til en kedelig familie-ting, hvor han slæber rundt på 2 små børn... Han er altså 17 år, og tænker på andre ting end kvali-tid med familie! Sådan er det bare. Jeres tanker og ønsker er forskellige, hvilket jeg tror du må acceptere. -og så må du tage stilling til, om ferien skal være perfekt for dig (hvilket nok vil ende ud i en masse skænderier) eller for ham (som vil indebærer, at du sluger nogle kameler). Selvfølgelig ment på den måde, at I må kunne finde et kompromis, hvor I begge bliver glade og tilfredse, men du skal huske på, at du er den voksne, men at du jo også må tilgodese hans ønsker/tanker....

Ja selvfølgelig vil jeg tilgodese hans ønsker, og det har jeg jo gjort lige fra starten med henblik på tid og sted for ferien.. Han skal, som jeg tidligere har svaret, IKKE være barnepige, blot hjælpe lidt til med at se efter dem...

Han har en sød kæreste, som desværre ikke kunne komme med, og jeg er da ret sikker på, at han gerne vil beholde hende som kæreste, så det med lækre damer skulle da ikke være et problem..

Mht at drikke, så har han alt for tit drukket sig stjernestiv (hvilket jeg først har fået at vide bagefter, da hans far ikke er særlig meddelsom), og har en gang været ba bu ba bu på sygehuset til udpumpning, så derfor er jeg ikke intereresseret i at have ham rendende rundt på discotek dernede alene...

Har derfor tilgodeset hans behov ved at min mand (som ikke er hans far, og som er en del år yngre end jeg) tager med på disco...

Og jeg er ikke så godt inde i hvad der er in for de unge i dag, så det med Sunny Beach var jeg ikke klar over... Har bare hørt at der skulle være godt og billigt at holde ferie i Bulgarien...

Fortryder faktisk nu at vi valgte det... :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg ville da bare lade være med at tage hans kuffert - mon ikke kan tager den frem for at være på ferie en uge uden tøj osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Viksi40
Hvorfor i himlens navn skal din store søn hjælpe med at passe de to små, det er dig og ikke ham der har fået børn, det er måske derfor du så gerne vil ha ham med, så kan de store agere barnepige og i kan gøre som i vil, men en stor og fornuftig ung mand må ikke gå alene på diskotek, men skal have sin far med. Ville du have haft din mor med i den alder hvis det var dig.

Da vores søn var 17 år rejste han 14 dage alene til Mallorca, det er et spørgsmål om tillid.

Problemet er, at han ikke er særlig fornuftig! Og som tidligere nævnt, så skal han ikke agere barnepige og pakæsel, men selv det at få ham til at slæbe sine egne ting kan være et problem af og til! Og igen, det er ikke hans far, det er hans papfar, som er 30 år, og nok egner sig bedre til disco end jeg gør...

Og ja, jeg har selv valgt at få børn, og hvis du kan sige dig fri for, at du nogensinde skulle hjælpe din mor med et eller andet f.eks. dine små søskende, da du var 17, så har du fået en helt anden opdragelse end jeg, og jeg beklager da mit synspunkt så...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Viksi40
For mig at se er det ris til egen røv - det kan godt være det er hårdt sagt, men det er jo jeres opdragelse, der har slået fejl, hvis han aldrig hjælper til...

Det er opdragelse og næppe en del af teenage-kulturen...

Da vi boede sammen, hans far og jeg, gik det ganske godt med at få ham til at hjælpe. Men de sidste par år er der gået alt for meget fest og farver i det, og hans far har svært ved at styre ham. Han er jordens dejligste dreng, når der ikke bliver stillet krav til ham, og vi har nogle gode snakke og timer sammen, men beder man ham om at hjælpe, så har han altid en undskyldning parat...

Og det er trist, at det er blevet sådan, men det er som at slå i en dyne indimellem.. Kommer ikke rigtig nogen vegne, desværre...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk
Jeg ville da bare lade være med at tage hans kuffert - mon ikke kan tager den frem for at være på ferie en uge uden tøj osv.

Enig. Nogle gange kan man lave store problemer ud af meget små ting. Jeg er selv ret god til det :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Viksi40

Jeg har skam heller ikke tænkt mig at slæbe hans kuffert... Men han er temmelig distræt indimellem, og glemmer tit sine ting, så han skal nok mindes om det mange gange... :rulle:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Viksi40

Nu får jeg nok endnu mere på puklen, men kan da se, at holdningen herinde er, at en ung mand på 16, snart 17, nærmest skal have lov at gøre som han har lyst på en familieferie.

Tænker lidt hvad holdningen havde været, hvis spørgsmålet havde lydt:

Min søn på knap 17 skal på ferie til Sunny Beach, og har fortalt, at han skal ud og drikke hver aften, selvom han ikke altid kan styre det, ville det være ok for din teen??

Bare lige en tanke herfra, tænk lige over svaret hvis det var din datter...... :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg har skam heller ikke tænkt mig at slæbe hans kuffert... Men han er temmelig distræt indimellem, og glemmer tit sine ting, så han skal nok mindes om det mange gange... :rulle:

Han lærer det jo nok hvis I bare stopper... Mon ikke han husker lidt mere, når han har oplevet at glemme iPod'en, mobilen eller kufferten et par gange og selv må erstatte det?

Han er ved at blive voksen, og det er at gøre ham en bjørnetjeneste (i ordets gamle betydning) at blive ved med at "hjælpe" ham på den måde...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Nu får jeg nok endnu mere på puklen, men kan da se, at holdningen herinde er, at en ung mand på 16, snart 17, nærmest skal have lov at gøre som han har lyst på en familieferie.

Tænker lidt hvad holdningen havde været, hvis spørgsmålet havde lydt:

Min søn på knap 17 skal på ferie til Sunny Beach, og har fortalt, at han skal ud og drikke hver aften, selvom han ikke altid kan styre det, ville det være ok for din teen??

Bare lige en tanke herfra, tænk lige over svaret hvis det var din datter...... :gruble:

Ikke så længe han ikke kan styre det nej...

Men tag da ansvar for jeres søn, og prøv at påvirke ham inden det er for sent og han bare vælger at flytte hjemmefra...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...