Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Viksi40

Jeg er sur på min søn.....

Recommended Posts

Viksi40

Jeg går og er lidt sur på min teenage-søn (han er næsten 17), for første gang i flere år.... :sur:

Han har boet hos sin far de sidste 3 år, men vi bor i samme by, så vi ses tit, og har normalt et godt forhold til hinanden....

Nu er sagen den, at vi gerne ville ud at rejse, og vi ville have alle mine 4 børn med (har 2 med min eks, og to med min nuværende).. Vi havde en plan om, at vi ville finde en rejse i slutningen af august, og fordi det er billigere der, ville vi have en barnepige med til at kigge efter de to små indimellem, så vi også kunne få lidt tid med de to store alene.

Men min søn skal starte i 10. klasse efter sommerferien, og det ville ikke være så smart, hvis han skulle have fri en uge der, for det er en helt ny klasse, og de skal jo lige lære hinanden at kende mm.

Så vi kiggede efter rejser i juli i stedet...

Han har et fritidsarbejde, og skulle arbejde meget i uge 29 og 30, og ville helst ikke bede om fri der, så derfor skulle det helst være inden..

Han ville også vældig gerne til Bulgarien, Sunny Beach, og det havde vi ikke noget imod, så derfor er rejsen nu bestilt, og vi rejser uge 28.

Barnepige blev det ikke til, da det ville give en merudgift på 8000 kr....

Min søn gik så og forestillede sig, at han skal ud i det bulgarske natteliv og fyre den af hver aften/nat, og her kom så det første sammenstød, for det skal han så absolut ikke... Jeg lukker ikke min knap 17-årige søn alene ud på discotek i et fremmed land, og det sagde jeg til ham. Vi lavede så en aftale om, at han måske kunne komme afsted en enkelt gang, hvis min mand tog med, og ellers har vi da planer om, at tage ud og se noget underholdning, synge karaoke eller lign. allesammen i løbet af ugen.... Denne diskussion endte så i fred og fordragelighed...

Nu har jeg så sagt til både ham og min store datter på snart 14, at de skal hjælpe lidt til med de to små (de ikke passe dem alene) samt være med til at slæbe kufferter, klapvogne o.l.

Det har så udløst endnu en konflikt, for min store søn mener ikke, at vi kan tillade os at stille nogen krav til ham, da vi jo har inviteret ham med på ferie!!!!!

Er temmelig paf over denne udmelding, for vi har jo ændret planerne i stor stil for at han kunne komme med, og det er så reaktionen vi får??? :8:

Går nu og er lidt knotten på ham, og frygter at ferien blir en stor fiasko.... Vi var i Tyrkiet allesammen (minus den mindste, som ikke var født endnu) for 3 år siden, og bortset fra et enkelt sammenstød mellem de to store, så gik det rigtig fint. Har derfor glædet mig til at tage afsted allesammen igen, men glæden er ved at blive afløst af negative forventninger... :(

Hvad pokker gør man i sådan en situation? Nogen der har erfaringer med genstridige teenagere, som tror at alt kun handler om dem? Hvis ikke lige jeg havde bestilt og betalt, så kunne jeg næsten få lyst til helt at droppe turen....:whine:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg synes faktisk ikke det lyder som et særligt problem - sorry...

Han fik at vide at han ikke skulle feste hver dag - fair nok...

Og efterfølgende gad han ikke agere barnepige. Igen: Fair nok...

Selvfølgeligt tager han da ansvar og hjælper til, når I stor i lufthavnen med kufferterne og sådan...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Filla

Altså, nu har i jo valgt, at tage til Sunny Beach, som er et fest+druksted for unge og ikke et familiested, så jeg kan da godt forstå, at han bliver forvirret. Men det lader jo så til, at han har accepteret ikke at skulle i byen... (Bare til sammenligning rejste min 16 årige lillesøster alene derned med en veninde, men hun er jo også yngst af 3 ;)..)

Når I så beder ham "hjælpe til" med de små+bagage osv. ser han det måske som noget andet, end det du gør. Han frygter nok, at han skal passe børn, mens I tager ud og hygger jer. -Hvilket på ingen måde ville være okay. Det du "forventer" af ham, synes jeg også virker meget naturligt, -altså han står jo ikke og glor, mens hans mor slæber på to børn og tre kufferter vel?? Så det burde du jo ikke skulle nævne.

Hvis du ser det fra hans side, frygter han jo nok, at hans drømmeferie, med lækre tøser og kolde drinks (det ER jo sunny beach) bliver til en kedelig familie-ting, hvor han slæber rundt på 2 små børn... Han er altså 17 år, og tænker på andre ting end kvali-tid med familie! Sådan er det bare. Jeres tanker og ønsker er forskellige, hvilket jeg tror du må acceptere. -og så må du tage stilling til, om ferien skal være perfekt for dig (hvilket nok vil ende ud i en masse skænderier) eller for ham (som vil indebærer, at du sluger nogle kameler). Selvfølgelig ment på den måde, at I må kunne finde et kompromis, hvor I begge bliver glade og tilfredse, men du skal huske på, at du er den voksne, men at du jo også må tilgodese hans ønsker/tanker....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen

Det lyder som om han har fået indtrykket af at i primært tager ham med for at være pakæsel, babysitter og generelt varte jer andre op. Og at han så til gengæld ikke får lov til at have den mindste smule sjov ud af sin ferie.

Ikke så underligt det kan give en konflikt. Men med mindre i virkelig har inviteret ham med for at være pakæsel, så er det vel bare at forklare at det ikke er det der var meningen. Jeg synes kompromiset mht. at tage i byen virker meget rimeligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
anne-lisehansen

Hvorfor i himlens navn skal din store søn hjælpe med at passe de to små, det er dig og ikke ham der har fået børn, det er måske derfor du så gerne vil ha ham med, så kan de store agere barnepige og i kan gøre som i vil, men en stor og fornuftig ung mand må ikke gå alene på diskotek, men skal have sin far med. Ville du have haft din mor med i den alder hvis det var dig.

Da vores søn var 17 år rejste han 14 dage alene til Mallorca, det er et spørgsmål om tillid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Altså, nu har i jo valgt, at tage til Sunny Beach, som er et fest+druksted for unge og ikke et familiested, så jeg kan da godt forstå, at han bliver forvirret. Men det lader jo så til, at han har accepteret ikke at skulle i byen... (Bare til sammenligning rejste min 16 årige lillesøster alene derned med en veninde, men hun er jo også yngst af 3 ;)..)

Når I så beder ham "hjælpe til" med de små+bagage osv. ser han det måske som noget andet, end det du gør. Han frygter nok, at han skal passe børn, mens I tager ud og hygger jer. -Hvilket på ingen måde ville være okay. Det du "forventer" af ham, synes jeg også virker meget naturligt, -altså han står jo ikke og glor, mens hans mor slæber på to børn og tre kufferter vel?? Så det burde du jo ikke skulle nævne.

Hvis du ser det fra hans side, frygter han jo nok, at hans drømmeferie, med lækre tøser og kolde drinks (det ER jo sunny beach) bliver til en kedelig familie-ting, hvor han slæber rundt på 2 små børn... Han er altså 17 år, og tænker på andre ting end kvali-tid med familie! Sådan er det bare. Jeres tanker og ønsker er forskellige, hvilket jeg tror du må acceptere. -og så må du tage stilling til, om ferien skal være perfekt for dig (hvilket nok vil ende ud i en masse skænderier) eller for ham (som vil indebærer, at du sluger nogle kameler). Selvfølgelig ment på den måde, at I må kunne finde et kompromis, hvor I begge bliver glade og tilfredse, men du skal huske på, at du er den voksne, men at du jo også må tilgodese hans ønsker/tanker....

Jeg er HELT enig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mor2005
Hvorfor i himlens navn skal din store søn hjælpe med at passe de to små, det er dig og ikke ham der har fået børn, det er måske derfor du så gerne vil ha ham med, så kan de store agere barnepige og i kan gøre som i vil, men en stor og fornuftig ung mand må ikke gå alene på diskotek, men skal have sin far med. Ville du have haft din mor med i den alder hvis det var dig.

Da vores søn var 17 år rejste han 14 dage alene til Mallorca, det er et spørgsmål om tillid.

Jeg har aldrig forstået konceptet i, at de store søskende skal passe de små. Man må gå ud fra, at man som forældre får de børn man har overskud til.

Det siger vel sig selv, at han hjælper med at bære kufferter mv. Sådan noget kommer jo med ind i opdragelsen.

Men jeg er helt med på hans side. Han skal da ikke hænge på sine to mindre søskende fordi I betaler ferien.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Jeg synes også lidt, du tager konflikterne på forskud, og det tror jeg, din søn reagerer på.

De fleste vil selvføgelig hjælpe til med kufferter og se efter mindre børn i selskabet, når der er brug for det. At du bringer det op over for dine børn på forhånd virker med garanti på dem som om du forventer, at de er nogle sure, forkælede børn, der skal sættes på plads.

Jeg kan i øvrigt slet ikke se konflikten med de små. Hvorfor skal de store passe de små, hvis de ikke skal være alene med dem?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Viksi40
Jeg synes faktisk ikke det lyder som et særligt problem - sorry...

Han fik at vide at han ikke skulle feste hver dag - fair nok...

Og efterfølgende gad han ikke agere barnepige. Igen: Fair nok...

Selvfølgeligt tager han da ansvar og hjælper til, når I stor i lufthavnen med kufferterne og sådan...

Det er så netop det han IKKE gør.. Han har ikke et eller andet gen indbygget, der siger at når vi er nogen steder, så hjælper man hinanden...

Eks. så hvis vi har været nede og handle, og har to tunge poser der skal bæres ud til bilen, ja så kan han da ikke tage den ene, for han har jo mobilen i den ene hånd og sin pung i den anden!!!!! Og det er ikke overdrevet... Hvis han er hos os, så er der heller ingen hjælp at hente, for han har lige en vigtig tlf.samtale, lige når der skal bæres ud fra bordet, eller et eller andet spændende i tv, når opvasken skal klares... Hans far har også store problemer med at få ham til at hjælpe, selvom han er mere konsekvent end jeg...

Jeg har aldrig sagt/skrevet, at han skal være barnepige.. Med at se efter de små mener jeg, at hvis vi er ved poolen f.eks., og min mand og jeg gerne vil have en svømmetur samtidig, så blir min søn eller datter hos de små mens vi svømmer 5-10 min. Eller at de blir udenfor en butik med de små mens vi kigger derind et øjeblik, hvorefter de så kan gå derind og i den dur...

Syns ikke det er urimeligt, men det er det måske?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Det kan godt være, det ikke falder ham naturligt. Men så sig det til ham i situationen. Sådan nogle teenagere har så meget i hovedet - de kan ikke være tankelæsere samtidigt. Heller ikke med de ting, vi andre synes er åbenlyse.

Og så er det bare forventet, han hjælper til. Ikke noget med "har du ikke lyst til at tage en kuffert?", men "nu tager vi de her kufferter, så kan du tage den sidste".

Det samme med de små ved poolen: Lad være med at gøre det til et problem nu. Når situationen opstår, så sig til ham, at nu går I i vandet fem minutter, om han ikke lige vil se efter de små.

Når du tager det op på forhånd, oplever han ikke at blive forstået som menneske. Han oplever, du har et billede af ham som en skidt knægt, der skal sættes på plads - hellere en gang for meget end en gang for lidt. Det kan også godt være, han er det, men det har han virkelig ikke brug for at vide.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...