Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

jensen2009

Jeg ønsker min kæreste til Danmark

Recommended Posts

jensen2009

Jeg og min Ukrainske kæreste har kendt hinanden i lang tid og vi er begge langt over 24 år,

Vi har besluttet at blive gift og bo i Danmark i en del år og så som 60 årige flytte til og bo på øen Krim, hvor hun har en bolig og sin familie.

Hun er Ukrainer og Veluddannet så hun kan straks få arbejde og gøre gavn på arbejdsmarkedet f.eks på et hospital.

Men jeg kender IKKE reglerne.

Kan hun rejse hertil på turistvisa?

Regler om "opholdstilladelse" ?

Er det en fordel at blive gift i Ukraine inden indrejse?

Jeg håber der er nogen som kender reglerne og kan oplyse, hvad vi skal gøre og måske også, hvad vi absolut ikke skal gøre.

Jeg giver gerne en kop kaffe til en snak om dette og jeg udleverer gerne mit telefonnummer, hvis det er lettere at snakke om det i telefonen.

Men måske er der mange andre som kan have glæde af at læse om disse regler. Jeg har selv fået svar på andre ting ved at kigge i jubii-debat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
rynke10

Det er klart en fordel at i er gift inden hun søger. Jeg kender ikke reglerne for Ukraine eller hvor strikse de er over for folk derfra. Jeg ville bare på ferie i Danmark med min kone, vi bor i Kina, og det var et mindre mareridt for 3 ugers ferie. Det tog så urimelig lang tid og de var så pisse ligeglade, så undersøg med udlandsservice først, inden i gør noget.

Er der noget son i absolut IKKE skal gøre, så er det at overskride evt. visum. Kender en der blev et par dage længere end hendes visum tillod, det gjorde godt nok ikke tingene lettere for hende, næste gang hun skulle til Danmark.

Men ring og spørg hvordan dine muligheder ser ud, at i har kendt hinanden i et stykke tid, hjælper jo lidt, at i ikke har boet sammen trækker så nok den modsatte vej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
keller

Hun kan ikke bare få et job i Danmark. For det første skal hun have opholds og arbejdstilladelse og for det andet skal hun lære dansk.

Hun kan sagtens rejse herop på et turistvisa, men det er kun gyldigt i 90 dage.

Regler om opholdstilladelse er forholds lige til. Hvis hun ikke er her som studerende eller au-pair, så er der stort det kun familiesammelsørelsen at søge om. Men det kræver så at i er gift.

Reglerne i familiesammenføring er som følger:

Du skal kunne sitlle et depositum for hende på omkring kr. 58.000 kr.

Du skal tjene nok til du kan forsørge hende.

Du skal have en bolig af en vis størrelse (20 kvm pr. person) og boligen må ikke være fremleje.

Du skal være dansk statsborger og du må ikke være dømt for vold inden for de seneste 10 år.

Faktisk kan du se reglerne her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/familiesammenfoering/aegtefaeller/aegtefaeller.htm

Faktisk er det en fordel at blive gift i Danmark da ægteskabet skal kunne anderkendes af dansk ret (og så slipper i også for at bruge penge på at få oversat alle papirene fra Ukrainsk til dansk). En dansk vielsesattest er jo ligsom godkendt i Danmark :)

Hvis det var mig som stod i din situation, så ville jeg gøre sådan.

Din kæreste kommer til DK på ferie. Første dag hun er her går i på Rådhuset og får fastsat en dato. Når i er viet, så søger i om opholdstilladelse til din kone på grund af familiesammenførsel.

Det tager dog længere tid for Udlændingeservice at behandle sagen end din kone har visum til, så hun må tage hjem igen. Så må i bare være tålmodige og vente på svar. Din kone vil få svar fra Den Danske Ambassade i Kiev. Får hun indrejse tilladelse så vær opmærksom på at den kun er gyldig i 6 måneder. Er hun ikke i landet inden de 6 måneder, så skal i igang med en ny ansøgning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
flamenka
Det tager dog længere tid for Udlændingeservice at behandle sagen end din kone har visum til, så hun må tage hjem igen. .

Jo, det kan godt tage laengere tid, men hvis alle papirer er udfyldt korrekt, og alle kopier er vedlagt, saa kan I komme i det der hedder "hurtig-bunken", der er en maksimal behandlingsgraense paa op til 3 mnd. mener jeg det var....:gruble:

Og hun behoever ikke at tage hjem igen, naar foerst ansoegningen er indleveret, -vel at maerke MENS din kaereste stadig opholder sig lovligt i landet, saa faar hun et stempel i passet, hvor der staar at ansoegningen er under behandling, og saa kan hun blive her indtil der kommer svar.

Saadan var det i hvert fald sidste aar, da vi soegte om opholdstilladelse til min mand, i August, og jeg kan ikke tro det har naaet at aendre sig ret meget.

Det er et KAEMPE papir arbejde, men jeg kan kun anbefale dig at saette dig ordenligt ind i reglerne. Hvis du opfylder de krav de stiller for at forsoerge hende, og har boet i Danmark i mere end 28 aar (saa skal du ikke opfylde "tilhoersforholdskrav", dvs, bevise hvor I samlet er mest "hjemm"), saa er det nok slet ikke saa svaert.

Vores ansoegning blev faktisk godkendt paa en uge! Derefter skal der saa stilles oekonomisk garanti, -de 58000 Keller skriver, og sagen skal begandles videre, saa der gaar yderligere 1-2 mnd foer hun faar sit passtempel og kan "komme igang med at rigtig bo i Danmark"...

Men, det er altsaa ikke helt umuligt.

Kan kun anbefale dig at saette dig RIGTIG godt ind i det hele, laes det link Keller skrev, det er super, google det, og kig evt herind; www.aegteskabudengraenser.dk , der er en masse mennesker der staar i din samme situation, der er forum hvor du kan bede om raad, og de opdaterer jaevnligt med sidste nye lovmaessige aendringer.

Held og lykke med det!!!:wave:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BigJim68

Jeg kan på det kraftigste anbefale at emigrere - fx til Malmö. Så behøver din kone ikke at føle sig uvelkommen, og du behøver ikke at føle dig som en tredjerangsborger i dit eget land.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.