Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Gæst

Ord som bare bliver sagt forkert gang på gang..

Recommended Posts

NowaDude

Kilomet...

Stalt... ("at stille" i datid)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MinieMusen

Eller på klassen, nu vi er ved studerende....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pantheratigristigris
det hedder vel atypisk og flere konti ...

mmm, men det ændrer vel ikke på at utypisk findes i ordbogen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pantheratigristigris
Atpyisk

:forvirret

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
TwilightZone

Jeg kan godt irriteres over nogle af de datidsformer, som allerede er nævnt i tråden (fx når folk siger bedte i stedet for bad, eller farede i stedet for for).

Ellers er der et par andre:

Igellem (igennem)

Wollyball (volleyball - i det hele taget når der bliver blandet sammen på udtalelsen af engelske dobbelt- og enkelt-v'er; undtagen weekend, som skal udtales med dansk enkelt-v)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ydun

Det kan også irritere mig lidt når folk insisterer på at de "roder op" i stedet for at "rydde op". Det virkelig selvmodsigende.

Og på mit arbejde har vi en maskine, som hedder en Apache. Det er engelsk og betyder noget med en indianerstamme af en art. Men mange VIL udtale det på meget dansk og så bliver det til Apaaaaaaaasje og det lyder skrækkeligt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kurt4390
Jeg hader også "Hvor snart skal vi spise"... :tie:

Lige om straks...! :blush::lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Det her jo netop stedet man kan komme af med sin indebrændt hed over folk der mishandler det danske sprog. Og bare fordi det danske sprognævn siger ok for at man pludselig siger kontoer og ikke konti, fordi der er nok i landet der ikke har lært at sige det rigtigt, kan det jo godt være irriterende for dem der har lært at sige det rigtigt.

Jeg kan få spat af folk der sætter engelsk flertals s på ord de omtaler i ental. En hotdogs, en t-shirts, en drinks. Vil du have en drinks?? Hvad mener du? en eller flere??

Folk der siger lagt. Jeg har lagt og sovet. Nej du har ej!!

Folk der ikke kan kende forskel på og så og også når de skriver. Og sammensatte ord der ikke bliver sat sammen. Det er det fuge s'et er der for.

Og så (og ikke også) fuge s'er der bliver brugt forkert. Det hedder altså ikke sportsnydt. Så er der nogen der bliver snydt.

Det kan anbefales at feje foran sin egen dør først.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Laurelin
Jeg kan ikke lade være med, at grine af, at der er så mange ting, der bliver skrevet herinde som "fejl", som faktisk er helt korrekt. Måske nogle skulle kigge lidt på, hvor deres forcer lå, inden vi slagter Bubber fordi hans sprog er irriterende;) og måske være lidt mere medmenneskelige overfor folk, der er ordblinde og folk, der måske bare ikke staver perfekt.

Jeg må som MissYdun sige, at det står dig frit for at holde dig væk fra tråden, hvis du ikke bryder dig om den. Jeg går som mange andre i dette forum op i sprog, og det er sjovt nok dét, der bliver diskuteret herinde. Er man ordblind og/eller allergisk over for påpegelser og sukken ang. sprogmæssige fejl, er dette nok ikke det rette sted at være.

Jeg er i øvrigt også nysgerrig efter at vide, hvad det er for nogle 'fejl,' der er korrekte?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MinieMusen
Det kan anbefales at feje foran sin egen dør først.

Jamen du har da ret.. Alle kan jo lave en fejl, har også set fejl i egne indlæg efter jeg har postet dem. Gerne slåfejl. Det kan ske.

Vil så også sige at man bliver påvirket af sine omgivelser. Efter jeg er begyndt at komme her på debatten, læser jeg tit også som og så, fordi der er så mange der ikke skiller dem ad. Det forstyrrer så også i indlæg der ellers er skrevet rigtigt. Og andre steder jeg læser. Ikke at det er andre debatørers skyld at jeg laver fejl. Bare en ting jeg har lagt mærke til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...