Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Karamella

Hvad er din holdning til nonfirmationer/konfirmationer

Recommended Posts

BlueBunny

For nu bare at dumpe ind midt i en debat ...

Jeg synes non-firmation er fjollet.

Jeg ser ingen grund til at støde nogen ved ligefrem at fejre at man ikke er kristen.

Skal vi så også holde non-bar-mitzvah, non-muslimfest og hvad det ellers hedder alt sammen.

Hvis vores barn ikke vil konfirmeres så holder vi en stor fødselsdag. For jeg kan godt forstå at nogle unger føler sig "tvunget" til at holde konfirmation, da det er svært i den alder at sige nej til fest og gaver.

Og det er da stort at blive feks 13 år, "voksen" og teenager :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Frostkissed

Spørg ungerne ved konfirmationen om de tror på Gud og nogle siger nej ... så tilbyder vi dem en fest alligevel - Fint nok hvis det fungerer for jer ...

Så er det jeg tænker, hvis man vælger den - undskyld udtrykket "hedenske" tilgang til troen ... hvordan kan man så tillade sig at fejre jul og påske ???

For hvis det ikke er hændelser i kristendommen i fejrer hvad er det så ?? Solhverv ???

- er det det samme der træder i kraft her som ved konfirmationen ?? - vi tror ikke - så vi tager bare en religiøs fest og bruger den som grund til at give gaver ...

Ja jeg ved godt at juletræet er en hedensk tradition, og at alle videnskabelige beviser peger på at Jesus ikke blev født 24/25 Dec - men den kristne del af verden har valgt at benytte netop den dag til at fejre hans fødsel - man kan argumentere for at dagen blev valgt på baggrund af datoen for en gammel hedensk solhvervsfest - er det det der er ved at ske igen - er danskerne ved at gå fra at være kristne til at være hedninge og vil julen om få år igen handle om solhverv fremfor Jesu fødsel ???

Et eller andet sted har jeg det bare hamrende svært med inkonsekvens - og i min bog så enten tror man eller også gør man ikke ...

Jo jeg provokerer med det indlæg men jeg vil virkelig gerne have et seriøst svar på hvad i tænker om spørgsmålet ??

Hvis man vælger Dåb og Konfirmation fra bør man så ha "Ret" til at fejre jul ??? For så er men vel egentlig ikke kristen eller er man ???

FK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
viola73444

vores børn er ikke døbt. og vi har lagt det op til dem selv om de vil konfimeres. De får en fest fra os uanset hvad. for hvorfor ikke...vi holder jo også jul, påskeferie og pinseferie selv om vi ikke er troende. Hvis de ikke vil i kirke og konfimeres så er det helt ok for os, men vi kalder det ikke en nonfirmation.

Det er bare en fest som en konfirmationsfest..men uden konfirmationen.

personligt ville jeg ønske, de ikke ville i kirke!

Min store dreng skal konfimeres næste år...det har han selv lige valgt efter altid at have sagt, han ikke vil konfimeres.

så vi har en dåb på tapetet inden sommerferien...

den bliver utraditionel med bålaften med klassekammeraterne.

om folk er enige eller uenige i vores valg er egenligt uden betydning........

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
Jeg forsøger ikke at lægge ord i munden på dig, jeg siger bare, at jeg synes det er OK at blive konfirmeret, hvis man vil bekræfte sin tro/dåb, kan stå inde for det, man lærer under konfirmationsforberedelsen og evt. også bliver konfirmeret pga. den tradition der er for det. Du siger at det er de færreste i den alder, der tager stilling til store religiøse spørgsmål og at du derfor tror de fleste bliver konfirmeret pga. gaverne + festen.

Sådan opfatter JEG i hvert fald det, du har skrevet, men jeg siger ikke, jeg ikke kan have misforstået..

Det er faktisk ikke min mening at provokere, hvis det er det, du tror.

Ja det er okay at blive konfirmeret fordi man vil bekræfte din tro/dåb - det er jo sådan set det der er meningen med konfirmationen - og netop det jeg mener bør være grunden til at man lader sig konfirmere.

Og nej jeg siger ikke at jeg tror de fleste bliver konfirmeret pga gaverne - det er faktisk netop det jeg siger jeg ikke tror hvis du læser mit allerførste indlæg. Men det betyder da meget for et ungt menneske at blive fejret med den fest der er tradition for - det er jo en stor dag i deres liv - og det synes jeg er synd at de skal snydes for hvis de rent faktisk tager stilling til at de ikke tror på gud.

Jeg tror ikke at der er ret mange konfirmander der rent faktisk tager stilling - altså virkelig sætter sig ned og funderer over om de for alvor tror på gud - jeg tror der er mere tradition og kultur over det - som du også er inde på. Og så er det bare jeg tænker at jeg synes det er underligt at man skal "straffes" fordi man rent faktisk tager stilling. Og det synes jeg er noget pjat.

At man holder en fest i forbindelse med konfirmation er vel efterhånden mere en tradition end en fejrelse af det der rent faktisk foregår i kirken - det er i hvert fald min opfattelse. Derfor kan jeg ikke se noget galt i at holde den fest uden at gå i kirke først.

Jeg opfatter dig nu heller ikke som provokerende - men bare som om du selv ligger hvad du vil i mine indlæg i stedet for bare at forholde dig til det jeg rent faktisk skriver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
Jeg synes ikke helt, at man kan sidestille nonfirmation og navnigvingsfest. En navngivningsfest bliver jo ikke holdt, fordi man fejrer, at barnet ikke er blevet døbt. Den bliver jo oftest holdt, fordi man gerne vil fejre, at nu har barnet fået et navn eller bare, at nu har man fået et barn :)

.

Men man holder jo heller ikke nonfirmation for at fejre at barnet ikke er blevet konfirmeret - det synes jeg er en sjov måde at se det på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
Det synes jeg da heller ikke, at der er noget underligt i. Det er sgu da svært at skille sig ud, hvis resten af klassen skal konfirmeres. Men jeg synes, at det er underligt at fejre "ingenting" - for mig kommer det så til at handle en hel masse om gaver, fordi der - i mine øjne - ikke rigtigt er noget dybere formål med festen.

Jeg gentager sikkert bare mig selv, men hvis man vil holde en fejringsfest med gaver osv., så skal der altså være noget at fejre. Og jeg synes næsten, det bliver endnu værre, hvis det bliver en fejring af et fravalg (medmindre måske man er indædte ateister eller noget;)). Der var en anden, der nævne "non-omskæring" som parallel - og hvor skal vi så stoppe;). "Hurra - jeg blev ikke gift! Giv mig gaver" (Måske skulle man overveje det - i SATC resulterede det jo i Manolo-sko:love:;))

Nå, spøg til side. Løsninger med store fødselsdage, rejser og lignende synes jeg til gengæld er fine måde at "kompensere" på, så valget om konfirmation kan handle om religion og ikke fest og gaver.

Men hvis det man fejrer er at barnet går fra barn til ungt menneske - så fejrer man jo også noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ShamanyPurple

Begge ting er fint med mig.

Hvis der er anledning til fest, så lad der for filan være fest.

Det er i hvert fald hvad jeg er overbevist om vores afdøde (familiemedlemmer) mener. Vi skal feste for hinanden og livet. Det er skide lige meget om det er fordi man har mistet sin første rokketand eller fordi man starter i skole. Festivitas kan man aldrig få nok af.

Det er da derfor man lever, at glædes over at man er til og man kan kaste en herlig middag + være i dejligt selskab.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karamella
Men man holder jo heller ikke nonfirmation for at fejre at barnet ikke er blevet konfirmeret - det synes jeg er en sjov måde at se det på.

Det gør man da. Man fejrer da, at de har valgt ikke at blive konfirmeret. Altså mange gør da. Jeg siger ikke, at det er alle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
Det gør man da. Man fejrer da, at de har valgt ikke at blive konfirmeret. Altså mange gør da. Jeg siger ikke, at det er alle.

Det tror jeg altså er en misforståelse. Man holder nonfirmation for at fejre det samme som ved en konfirmation, men uden det religiøse. Man fejrer overgangen fra barn til ung.

Jeg tvivler meget på at baggrunden hos ret mange familier der fejrer nonfirmation er at fejre det at barnet IKKE er blevet konfirmeret. Man holder ved nonfirmation for at give sit barn det samme som de andre børn selvom barnet ikke skal i kirke.

Jeg synes det er meget omvendt at se det som at hovedårsagen til festen er at de ikke er blevet konfirmeret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink
Salomon er navngivet, og synes egentlig ikke det er latterligt... Synes man at det er latterligt at blive non-firmeret, synes man så også en navngivningsfest er latterlig? DET synes jeg bestemt ikke, ikke nogle af delene. Jeg synes det handler om individuelle ønsker, tro og værdisætninger...Hvordan kan man synes at det andre sætter højt er latterligt?

Vi har valgt at Salomon selv, skal vælge om han tror på gud eller hvad han tror på. Ønsker han at blive konfirmeret er det helt fint med os. Vi vil uanset fejre vores dejlige søn, uanset hvad han tror på. Ligeledes vil vi uanset hvad der sker, elske vores søn, uanset uddannelse, sexuelle retning, fremtidsvalg osv. Det synes jeg ikke er latterligt...

Ikke fordi... men altså... når man er døbt, er man altså også navngivet. Navngivningen finder sted før dåben. Man får altså ikke sit navn under dåben.

Og nej... jeg synes bestemt ikke, at en navngivningsfest er latterlig. At få et navn er da en stor begívenhed i modsætning til "ikke at blive konfirmeret" :stoned:

Desuden synes jeg heller ikke, at en borgelig vielse kan sammenlignes med en borgerlig konfirmation. Konfirmation uden kristendom er efter min mening unødvendig, hvilket ægteskabet i mange tilfælde jo ikke er.

Jeg hader ordet Nonfirmation. Hvis mine børn vælger konfirmationen fra, skal de nok få en fest, men den kommer altså til at hedde noget andet!! :D

I øvrigt er jeg meget enig med LilleLoppe...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...