Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Karamella

Hvad er din holdning til nonfirmationer/konfirmationer

Recommended Posts

val-hal
Jeg synes bestemt ikke, at det er ordkløveri, at man ikke bryder sig om ordet nonfirmation.

Jeg ved godt at for mange mennesker (de fleste?) er konfirmationen bare en tradition og de lægger derfor ikke så meget vægt på ordets betydning.

Men for mange kristne handler det netop om at konfirmere - altså bekræfte dåben. Det er også den betydning ordet har for mig. Derfor giver ordet nonfirmation ingen mening for mig. Med lidt god vilje betyder det måske at afvise dåben - det kan jeg godt se pointen i. Men så kan man jo kun holde nonfirmation, hvis man rent faktisk er døbt.

Jeg synes, at det er fint, at man holder en "overgangsfest" omkring det tidspunkt, hvor andre bliver konfirmeret. Men jeg synes, at man skulle være mere bevidst om formålet eller anledningen for sådan en fest - i stedet for bare at holde en fest, fordi alle andre også holder en.

Enig:gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LilleLoppe
Jeg synes bestemt ikke, at det er ordkløveri, at man ikke bryder sig om ordet nonfirmation.

Jeg ved godt at for mange mennesker (de fleste?) er konfirmationen bare en tradition og de lægger derfor ikke så meget vægt på ordets betydning.

Men for mange kristne handler det netop om at konfirmere - altså bekræfte dåben. Det er også den betydning ordet har for mig. Derfor giver ordet nonfirmation ingen mening for mig. Med lidt god vilje betyder det måske at afvise dåben - det kan jeg godt se pointen i. Men så kan man jo kun holde nonfirmation, hvis man rent faktisk er døbt.

Jeg synes, at det er fint, at man holder en "overgangsfest" omkring det tidspunkt, hvor andre bliver konfirmeret. Men jeg synes, at man skulle være mere bevidst om formålet eller anledningen for sådan en fest - i stedet for bare at holde en fest, fordi alle andre også holder en.

:gogo: /Hep!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zinde

Jer, der synes, det er skørt at holde fest, hvis barnet ikke skal konfirmeres: Har I så samme holdning til navngivningsfester?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LilleLoppe
Nej - for her har festen jo netop et selvstændigt formål (som er helt forskelligt fra dåben). Nemlig at barnet har fået et navn.

Igen: Enig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
val-hal
Nej - for her har festen jo netop et selvstændigt formål (som er helt forskelligt fra dåben). Nemlig at barnet har fået et navn.

Enig igen:gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Laura

Jeg forestiller mig, at mine børn får en fest uanset hvad de vælger. Om vi så kalder det for konfirmation eller nonfirmation eller noget helt tredje, der kan jeg ikke rigtig se forskellen på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SchurThing

Vores børn får selv valget, de bliver ikke døbt før de selv evt ønsker det, og ønsker de det, er det sikkert fordi de ønsker sig en konfirmation. Det synes jeg er fint og vil gerne bakke op omkring.

Jeg er enig med trådstarter at konceptet nonfirmation er en smule latterligt, og egentlig ville jeg hellere ikke holde en stor fest og invitere hele den pukkelryggede, hvis min datter fravalgte sin konfirmation, derimod ville jeg rejse afsted med dem, give dem en oplevelse lidt ud over det sædvanelige- netop for at fejre at de har taget deres eget valg eller som en anden også nævner træder ind i de voksnes rækker.... Og så måtte de også gerne komme med på anden dagen, hvis det var okay med resten af klassen... Men nonfirmation får de altså ikke i form af suppe steg og is fest...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Men det har vi da haft?

Måske var det kun i København, det foregik. Min mor er i hvert fald borgerligt konfirmeret (ca. 1960), og det var en eller anden forening, som arrangerede det. Der var ingen familiefest, som ved alm. konfirmation, men en stor fest for alle de (københavnske) børn, der skulle borgerligt konfirmeres.

Den tradition har altid været meget svag i Danmark i forhold til andre lande. Det er ikke noget, der optræder i børnenes eller forældres tanker med mindre de meget bevist har taget borgerlig konfirmation op. Når jeg har undervist konfirmander og fortalt dem om borgerlig konfirmation, så har de set på mig, som om, at jeg tosset. De unge mennesker aner ikke, at det var et tilbud. Jeg ved faktisk ikke om det findes i dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
anne-lisehansen
Umiddelbart synes jeg ikke, der er noget at fejre, hvis barnet ikke bliver konfirmeret.

Så nej, jeg ville umiddelbart ikke holde nonfirmationsfest. Man fejrer jo heller ikke non-fødselsdage eller non-jul.

Undtagelsen fra reglen ville være, at barnet havde fulgt konfirmationsundervisning og lige før konfirmationen valgte, at det kunne han/hun ikke stå inde for. Så var festen ligesom planlagt og gaverne købt, og så havde barnet alligevel præsteret noget ved at gå til konfirmandforberedelse og tage stilling.

hvorfor egentlig ikke, hvis man bliver inviteret til navngivningsdag, fordi børn ikke skal døbes, det er der ingen der gøer af, men fordi det hedder nonfirmation, istedet for konfirmation, er det ikke fløjtende ligegyldig.? JA , JEG SPØ´R BARE

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
Det er så ikke dét, jeg skriver. Jeg skriver, at de får en fest, hvis de tager stilling på en oplyst måde. Altså har gjort en indsats for at finde ud af, hvad de siger ja eller nej til.

Nu var det ikke specielt møntet på dig. Men mere generelt holdning til at hvis man ikke bliver konfirmeret skal man heller ikke have en fest.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...