Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Karamella

Hvad er din holdning til nonfirmationer/konfirmationer

Recommended Posts

Sissi3344
For mig er det fint at man gerne vil fejre at man er i en overgangsfase - er blevet teenager etc.

Jeg valgte at blive konfirmeret fordi jeg tror. Men jeg havde også tilbudet om at holde en større 13 års dag i stedet (jeg blev konfirmeret 2½ mdr. efter jeg var fyldt 13).

At jeg var fristet af den sidste mulighed skyldes alene at jeg var den eneste konfirmand i vores sogn - og hadede tanken om at stå alene i kirken :blush: Men jeg gjorde det alligevel :genert:

Mine drenge vil formodentlig få et lignende tilbud. Jeg kan da huske, at jeg synes det var stort at blive teenager - så det kan man da godt vælge at fejre - som en slags overgangsfase fra barn til voksen :)

Men er det ikke lidt flueknepperi at være i mod nonfirmation bare fordi det hedder sådan, når man nu ikke har noget i mod at holde en fest for at fejre overgangen selvom barnet ikke siger ja til gud?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bohemian
Jeg synes, det er fint at holde en fest uanset om barnet bliver konfirmeret eller ej - men jeg synes at det er noget sært noget at fejre en "Nonfirmaton", altså selve ordet - "Jeg fejrer hermed at jeg har valgt konfirmationen fra!" Jeg kan bedre forstå at man har lyst til at fejre at man nu er på vej til at blive voksen!

- Men måske er jeg bare en ordkløver..

Jeg er helt enig :gogo: Synes også, det er en mystisk betegnelse. En slags ikke-fest: "Hurra, vi holder en fest, fordi Sofie-Amalie IKKE er blevet konfirmeret - kom glad og medbring en masse gaver" :forvirret

Så hvis mit barn ikke vil konfirmeres, så får han altså ikke en decideret nonfirmation. Det bliver i hvert fald ikke det, der kommer til at stå på indbydelsen ;)

Men jeg kan da sagtens forestille mig, at der vil blive holdt et eller andet til ære for ham alligevel. Så bliver det nok bar en særligt stor 15-års fødselsdagsfest eller vi kalder det en "overgangsfest" eller et eller andet.

For kristen eller ikke kristen, så er jeg sikker på, at konfirmationsdagen for de fleste unge mennesker er en stor dag, fordi der for første gang er spot på dem som voksne mennesker :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gt2
Men du skriver, at du ikke kan se, hvorfor de unge mennesker skal have store gaver til nonfirmationer - jeg har set unge mennesker heller ikke få de store gaver til konfirmation. Så jeg kan ikke se forskellen på at holde de to fester hvis det handler om gaver,

Jeg synes, at det må være op til min børn om de vil konfirmeres.

Det ville gøre mig lidt ked af det, hvis de ikke vil men ønsker de en nonfirmationsfest, så får de det. Det er en ærlig sag at melde ud, at man ikke tror på Gud og derfor ikke ønsker sin dåb bekræftet.

Så kan de jo blive konfirmeret senere, hvis efterfølgende ønsker det.

RakelA

lige præcis.

Min søn kom allerede før han skulle begynde konfirmationsforberedelsen og sagde " far, SKAL jeg konfirmeres?, for jeg tror jo ikke på det alligevel??"

og så var sagen da klar, at det skulle han ikke, jeg var stolt over at han selv tog et valg og ikke lod sig pådutte noget han ikke kunne stå inde for.

Han spurgte ikke en gang om fest eller andet, han ville bare ikke konfirmeres.

Så det var mig der selv foreslog ham at holde en fest alligevel, og om han ville det, og det ville han da, men der var ikke noget gaveræs, han fik gaver, men det var ikke det der var pointen fra hans side.

Jeg er stolt af min søn, og skrev til ham at det er VALGET man "fejrer", og det havde han jo truffet selv :)

GT2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk
Ja som sagt ser jeg det også som en overgangsfest - nemlig overgangen fra barn til ung.

Jeg synes bare lidt det er at straffe sit barn at de ikke må få en fest hvis ikke de vil konfirmeres.

Den holdning kan jeg bare ikke følge. Hvis ikke de vil tro på gud så er det bare ingen fest - færdig arbejde. Ja jeg synes det er lidt underligt og synd for barnet.

Det er så ikke dét, jeg skriver. Jeg skriver, at de får en fest, hvis de tager stilling på en oplyst måde. Altså har gjort en indsats for at finde ud af, hvad de siger ja eller nej til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Miss-Lena

Jeg synes nonfirmation er sådan et mærkeligt (og anelse negativt) ord. Jeg synes det er ok at gøre noget ekstraordinært for sine børn i forbindelse med konfirmationsalderen (fest, rejse eller pengegave), men det at fejre noget ikke sker er øhmmm... lidt mærkeligt. Men som andre har sagt er det måske ordkløveri???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
val-hal
Men er det ikke lidt flueknepperi at være i mod nonfirmation bare fordi det hedder sådan, når man nu ikke har noget i mod at holde en fest for at fejre overgangen selvom barnet ikke siger ja til gud?

Det kan godt være.

For mig er en konfirmation en fejring af, at man har valgt at blive konfirmeret (og ikke så meget det med træde ind i de voksnes rækker - det giver ikke så meget mening i vores tid, synes jeg), og så giver en "nonfirmation" ikke ret meget mening. For mig er det en insisteren på at ville fejres uden anledning.

Der er intet galt med fester uden anledning, men jeg synes der er noget galt med en fejringsfest uden anledning, hvor det ligger implicit at gæsterne har gaver med.

Hvis mine (fremtidige) børn skulle vælge ikke at ville konfirmeres, vil de få tilbudt en fest alligevel, for valget om konfirmation eller ej skal ikke "forurenes" af ønsket om en fest. Men det vil ikke være en fest uden anledning (som en nonfirmation), men formentlig en stor fødselsdag eller lignende.

Bliver jeg inviteret til nonfirmation, spiller jeg dog gerne med, har gave med osv. Det er jo ikke den unges skyld, at forældrene har valgt at holde en nonfirmationsfest;).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LilleLoppe

Jeg synes det er fjollet at det er det der foregår i kirken som skal spille den afgørende rolle.

Jeg mener nemlig ikke at det fint nok at blive konfirmeret fordi det er en tradition - jeg mener at man skal gøre det af de rette grunde ellers kan man lige så godt lade være.

Men til det vil jeg tilføje at det er meget at forlange af unge mennesker i den alder at de skal tage stilling til meget religiøse spørgsmål.

Hvis det er for meget at forlange at unge mennesker skal tage stilling til meget religiøse spørgsmål, men de samtidig ikke bør blive konfirmeret af kulturelle/traditionelle grunde (selvom de så også i kirken bekender deres tro), så vil det jo være de absolut færreste, der kan blive konfirmerede? Og i så fald synes jeg da bestemt, den "overgangs-fest" man holder, bør hedde noget andet en Non-firmation.

Det jeg i øvrigt mente med at man vel ikke behøver at være Indre-missionsk for at blive konfirmeret er, at man vel ikke behøver at leve efter Bibelen, for at blive konfirmeret. At sige at man er hyklerisk, fordi man vælger at blive konfirmeret uden at være dybt religiøs, synes jeg er forkert.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OutOfOrder

Jo - flueknepperi og ordkløveri - men sådan her jeg det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MorTilMathias

Men hvorfor kan man ikke bare fejre, at der er taget stilling? For nogle familier, er det også ret lykkeligt at deres barn siger nej tak til kirken ;)

Min bror er ikke konfirmeret men det er mine søstre og jeg selv - og derr var ingen forskel på de fester der blev holdt for os.

Men jeg tænker, at jeg er da glad for at jeg ikke har fødselsdag den 29. februar... Så måtte jeg jo kun fejre den hvert 4. år. De andre år sker det jo ikke :devil2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Amanda
Det kan godt være.

For mig er en konfirmation en fejring af, at man har valgt at blive konfirmeret (og ikke så meget det med træde ind i de voksnes rækker - det giver ikke så meget mening i vores tid, synes jeg), og så giver en "nonfirmation" ikke ret meget mening. For mig er det en insisteren på at ville fejres uden anledning.

Der er intet galt med fester uden anledning, men jeg synes der er noget galt med en fejringsfest uden anledning, hvor det ligger implicit at gæsterne har gaver med.

Hvis mine (fremtidige) børn skulle vælge ikke at ville konfirmeres, vil de få tilbudt en fest alligevel, for valget om konfirmation eller ej skal ikke "forurenes" af ønsket om en fest. Men det vil ikke være en fest uden anledning (som en nonfirmation), men formentlig en stor fødselsdag eller lignende.

Bliver jeg inviteret til nonfirmation, spiller jeg dog gerne med, har gave med osv. Det er jo ikke den unges skyld, at forældrene har valgt at holde en nonfirmationsfest;).

Jeg er helt enig :gogo:

Min kæreste spurgte også på et tidspunkt om vi skulle holde "non-omskæringsfest" for vores dreng :lol: Det er i mine øjne lige så skørt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...