Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Karamella

Hvad er din holdning til nonfirmationer/konfirmationer

Recommended Posts

Knikket

Tidligere var konfirmationen sådan en slags indgang til de voksnes rækker - og jeg tror mere, at det er det man fejrer ved konfirmationen.

- og man træder vel ind i "de voksnes rækker" selvom man ikke bliver konfirmeret?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
udmedfjog
Salomon er navngivet, og synes egentlig ikke det er latterligt... Synes man at det er latterligt at blive non-firmeret, synes man så også en navngivningsfest er latterlig? DET synes jeg bestemt ikke, ikke nogle af delene. Jeg synes det handler om individuelle ønsker, tro og værdisætninger...Hvordan kan man synes at det andre sætter højt er latterligt?

Vi har valgt at Salomon selv, skal vælge om han tror på gud eller hvad han tror på. Ønsker han at blive konfirmeret er det helt fint med os. Vi vil uanset fejre vores dejlige søn, uanset hvad han tror på. Ligeledes vil vi uanset elske vores søn, uanset uddannelse, sexuelle retning, fremtidsvalg osv. Det synes jeg ikke er latterligt...

Vi har også valgt at Ronja ikke skulle døbes (af samme grund som jer:gogo: ), men vi holdt navngivningsfest alligevel:) Og jeg kan slet ikke se hvad der er galt i en nonfirmation, jeg synes ikke at børn skal "straffes" for at vælge kristendommen fra, og det er det vel i bund og grund hvis alle deres venner får fest og gaver, og de ikke bliver fejret... Derfor synes jeg at en nonfirmation er en fin ide, ligesom jeg ville synes det var ligeså fint at tage en rejse i stedet for eller lign., så længe barnet også synes det var en god ide:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk
Men det er da også at tage stilling at vælge konfirmationen fra - og i min tid i hvert fald noget sværere end bare at følge strømmen og blive konfirmeret. Det synes jeg ikke man skal straffes for.

I mange kredse - især blandt drenge - er det også at følge strømmen at vælge konfirmationen fra. Dér er det meget sværere at vælge at skulle gå til konfirmandforberedelse, når alle kammeraterne hænger ud på fodboldbanen.

Jeg har respekt for, at man går til undervisning og på dén baggrund træffer et oplyst valg om, hvorvidt man vil konfirmeres eller ej. Jeg tror faktisk, jeg vil spørge mine børn direkte, når de har været til den sidste undervisningsgang, om de er sikre på, de vil konfirmeres. Så har jeg gjort mit til, det ikke bliver en "samlebåndsbeslutning".

Men altså, der skal arbejdes lidt for valget, synes jeg, før det udløser en fest.

Og vil de ellers have en "overgangsfest", kan de få den, når de bliver studenter eller til deres svendegilde. Det er alligevel i højere grad dér, de træder ind i "de voksnes rækker". Og der venter selvfølgelig også en stor fest, når de er færdige med folkeskolen året efter konfirmationsalderen.

~Rap *onde mor*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SalomonsMor
Men det har vi da haft?

Måske var det kun i København, det foregik. Min mor er i hvert fald borgerligt konfirmeret (ca. 1960), og det var en eller anden forening, som arrangerede det. Der var ingen familiefest, som ved alm. konfirmation, men en stor fest for alle de (københavnske) børn, der skulle borgerligt konfirmeres.

Det er der også tradition for i Aalborg, hvor man får en borgerlig konfirmation på rådhuset, ligesom man blir borgerligt viet der:) Så derfor kan man altså godt blive konfirmeret uden at sige ja i kirken. Hvor mange synes egentlig at en borgerlig vielse er latterlig??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
I mange kredse - især blandt drenge - er det også at følge strømmen at vælge konfirmationen fra. Dér er det meget sværere at vælge at skulle gå til konfirmandforberedelse, når alle kammeraterne hænger ud på fodboldbanen.

Jeg har respekt for, at man går til undervisning og på dén baggrund træffer et oplyst valg om, hvorvidt man vil konfirmeres eller ej. Jeg tror faktisk, jeg vil spørge mine børn direkte, når de har været til den sidste undervisningsgang, om de er sikre på, de vil konfirmeres. Så har jeg gjort mit til, det ikke bliver en "samlebåndsbeslutning".

Men altså, der skal arbejdes lidt for valget, synes jeg, før det udløser en fest.

Og vil de ellers have en "overgangsfest", kan de få den, når de bliver studenter eller til deres svendegilde. Det er alligevel i højere grad dér, de træder ind i "de voksnes rækker".

~Rap *onde mor*

På det tidspunkt vil de jo nok gerne have studenterfest....

Tilo konfimationen træder de vel mere ind i de unges rækker end i de voksnes.

Når de bliver studenter er det jo ikke en overgang fra ung til voksen - men en fejring af at de har gennmført en uddannelse....?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk
På det tidspunkt vil de jo nok gerne have studenterfest....

Tilo konfimationen træder de vel mere ind i de unges rækker end i de voksnes.

Når de bliver studenter er det jo ikke en overgang fra ung til voksen - men en fejring af at de har gennmført en uddannelse....?

Men ved en konfirmationsfest fejrer man jo konfirmationen - det kan bare også ses som et overgangsritual, hvor man fejrer, at barnet går "ind i de voksnes rækker". Det gør de så bare ikke reelt mere.

Og selvfølgelig er det en studenterfest, de skal have, når de bliver studenter. Men den slags fejrer man jo også, fordi de har kæmpet, afsluttet noget og skal begynde et nyt kapitel i deres liv. Som enhvert andet overgangsritual.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
Men ved en konfirmationsfest fejrer man jo konfirmationen - det kan bare også ses som et overgangsritual, hvor man fejrer, at barnet går "ind i de voksnes rækker". Det gør de så bare ikke reelt mere.

Og selvfølgelig er det en studenterfest, de skal have, når de bliver studenter. Men den slags fejrer man jo også, fordi de har kæmpet, afsluttet noget og skal begynde et nyt kapitel i deres liv. Som enhvert andet overgangsritual.

Ja som sagt ser jeg det også som en overgangsfest - nemlig overgangen fra barn til ung.

Jeg synes bare lidt det er at straffe sit barn at de ikke må få en fest hvis ikke de vil konfirmeres.

Den holdning kan jeg bare ikke følge. Hvis ikke de vil tro på gud så er det bare ingen fest - færdig arbejde. Ja jeg synes det er lidt underligt og synd for barnet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OutOfOrder
Jeg synes, det er fint at holde en fest uanset om barnet bliver konfirmeret eller ej - men jeg synes at det er noget sært noget at fejre en "Nonfirmaton", altså selve ordet - "Jeg fejrer hermed at jeg har valgt konfirmationen fra!" Jeg kan bedre forstå at man har lyst til at fejre at man nu er på vej til at blive voksen!

- Men måske er jeg bare en ordkløver..

:gogo:

Så er vi to :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
:gogo:

Så er vi to :genert:

Så hvis bare det ikke hedder Nonfirmation, men "overgangsfest" eller noget i den stil - så er det okay eller hvad?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OutOfOrder
Så hvis bare det ikke hedder Nonfirmation, men "overgangsfest" eller noget i den stil - så er det okay eller hvad?

For mig er det fint at man gerne vil fejre at man er i en overgangsfase - er blevet teenager etc.

Jeg valgte at blive konfirmeret fordi jeg tror. Men jeg havde også tilbudet om at holde en større 13 års dag i stedet (jeg blev konfirmeret 2½ mdr. efter jeg var fyldt 13).

At jeg var fristet af den sidste mulighed skyldes alene at jeg var den eneste konfirmand i vores sogn - og hadede tanken om at stå alene i kirken :blush: Men jeg gjorde det alligevel :genert:

Mine drenge vil formodentlig få et lignende tilbud. Jeg kan da huske, at jeg synes det var stort at blive teenager - så det kan man da godt vælge at fejre - som en slags overgangsfase fra barn til voksen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...