Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Karamella

Hvad er din holdning til nonfirmationer/konfirmationer

Recommended Posts

Sissi3344

Jeg kan ikke se hvorfor en nonfirmation er latterligt.

Det er en stor oplevelse for et barn på den alder at få en stor fest hvor de er midtpunkt. Det synes jeg er fint at man ikke skal snydes for bare fordi man ikke er troende og ønsker at lade sig konfirmere.

Kan ikke se man er mere grådig fordi man holder en nonfirmationsfest end fordi man holder en konfirmationsfest.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
Det kan godt ske, at du har ret. Jeg tror bare aldrig, at jeg kommer til at holde en nonfirmation alligevel. Jeg ville hellere anerkende valget indenfor hjemmets fire vægge. F.eks. med en rejse eller andet i den dur. Jeg ville have det mærkeligt med at invitere en masse mennesker, som skulle ud at købe gaver, fordi mit barn har valgt noget fra. Jeg kan heller ikke se ideen i en "Jeg er ved at blive voksen"-fest.

Men det er en konfirmation sådan set også. Realistisk set så tror jeg det er de færreste 13 årige som vælger at blive konfirmeret fordi de virkelig tror på gud og gerne vil bekræfte denne tro.

Så meget handler selve festen alligevel aldrig om gud og tro - den handler om det unge menneske som er blevet større.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LilleLoppe
Kan ikke se man er mere grådig fordi man holder en nonfirmationsfest end fordi man holder en konfirmationsfest.

Jeg synes ikke, man er "grådig", men jeg synes at det er mere almindeligt at fejre at man gør noget (bliver konfirmeret, bliver gift, har fødselsdag, flytter eller andet) end at man IKKE gør - altså "NON-firmeres"! Fx forventer jeg ikke at få gaver, fordi det IKKE er min fødselsdag - men ja, jeg forventer at få en gave, hvis jeg HAR fødselsdag :)

Men igen - fint nok at man har lyst til at fejre at man er ved at blive voksen e.l. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LilleLoppe
Men det er en konfirmation sådan set også. Realistisk set så tror jeg det er de færreste 13 årige som vælger at blive konfirmeret fordi de virkelig tror på gud og gerne vil bekræfte denne tro.

Så meget handler selve festen alligevel aldrig om gud og tro - den handler om det unge menneske som er blevet større.

Jeg tror faktisk ikke man skal "undervurdere" unge mennesker, jeg tror, mange er meget "søgende" og en del har et stort behov for at tro og finde mening. Selvfølgelig er gaverne og festen vigtige, men jeg tror også at det er vigtigt for mange at blive konfirmeret - enten af religiøse eller af kulturelle årsager - og jeg synes faktisk at det er OK at blive konfirmeret fordi det fx er en tradition.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
Jeg synes ikke, man er "grådig", men jeg synes at det er mere almindeligt at fejre at man gør noget (bliver konfirmeret, bliver gift, har fødselsdag, flytter eller andet) end at man IKKE gør - altså "NON-firmeres"! Fx forventer jeg ikke at få gaver, fordi det IKKE er min fødselsdag - men ja, jeg forventer at få en gave, hvis jeg HAR fødselsdag :)

Men igen - fint nok at man har lyst til at fejre at man er ved at blive voksen e.l. :)

Jeg synes hverken man er grådig fordi man holder konfirmation eller nonfirmation - bare lige for at slå det fast.

Jeg synes bare det er lidt fjollet af skelne så meget i mellem de to - fordi min opfattelse er at det at blive konfirmeret er ret tomt for mange unge - det er ikke fordi de vil bekræfte deres tro på gud at de gør det. de gør det fordi at det bliver man i den alder og så får man en fest.

Jeg synes ikke der er noget galt i at "belønne" at ens barn er selvstændig nok til ikke at blive konfirmeret bare fordi de andre gør.

Som sagt synes jeg både at konfirmation og nonfirmation mere markere overgangen fra barn til ung - mere end det har noget med gud at gøre - og så kan jeg ikke se at det der foregår i kirken skal være det det falder og står med. Det synes jeg er fjollet når det i bund og grund ikke længere er det der er det primære.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
Jeg tror faktisk ikke man skal "undervurdere" unge mennesker, jeg tror, mange er meget "søgende" og en del har et stort behov for at tro og finde mening. Selvfølgelig er gaverne og festen vigtige, men jeg tror også at det er vigtigt for mange at blive konfirmeret - enten af religiøse eller af kulturelle årsager - og jeg synes faktisk at det er OK at blive konfirmeret fordi det fx er en tradition.

Jeg synes nu heller ikke det er at undervurdere de unge - men helt realistisk så tror jeg ikke det er det religiøse aspekt der er det primære for de fleste. Så tror jeg mere det er det kulturelle og det at det er en tradition - men hvis det er årsagen så synes jeg det er ligeså fint at holde nonfirmation - for konfirmation handler jo om at bekræfte din tro på gud og er det ikke derfor man gør det - så er det lige så fint at vælge at holde en nonfirmation i stedet for.

Ligesom det er lige så fint at lade sit barn navngive i stedet for at lade det døbe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LilleLoppe

Ligesom det er lige så fint at lade sit barn navngive i stedet for at lade det døbe.

Ja, det er "ligeså fint" men det er ikke det samme :)

Jeg synes, det er forkert altid at antage at unge mennesker vælger at blive konfirmeret kun for gaverne og fordi de andre gør det - det er ret nedladende, egentlig, synes jeg. Efterhånden er der vel lige så mange, der bliver "Non-firmeret".. Hvorfor skal man fejre at man "siger fra?"

Ja, at blive konfirmeret er at bekræfte sin dåb og sin tro, og det skal man selvfølgelig kunne stå indefor, men det betyder vel ikke at man behøver at være decideret indremissionsk og forsage alle glæder? Det er egentlig det jeg mener med at jeg synes, det er OK at blive konfirmeret fordi det er en kulturel tradition i Danmark :)

Igen, fint med mig at man ikke vil konfirmeres men gerne holde en fest. Jeg forstår bare ikke navnet - at jeg fejrer at jeg IKKE vil konfirmeres?!

:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344
Ja, det er "ligeså fint" men det er ikke det samme :)

Jeg synes, det er forkert altid at antage at unge mennesker vælger at blive konfirmeret kun for gaverne og fordi de andre gør det - det er ret nedladende, egentlig, synes jeg. Efterhånden er der vel lige så mange, der bliver "Non-firmeret".. Hvorfor skal man fejre at man "siger fra?"

Ja, at blive konfirmeret er at bekræfte sin dåb og sin tro, og det skal man selvfølgelig kunne stå indefor, men det betyder vel ikke at man behøver at være decideret indremissionsk og forsage alle glæder? Det er egentlig det jeg mener med at jeg synes, det er OK at blive konfirmeret fordi det er en kulturel tradition i Danmark :)

Igen, fint med mig at man ikke vil konfirmeres men gerne holde en fest. Jeg forstår bare ikke navnet - at jeg fejrer at jeg IKKE vil konfirmeres?!

:)

Den eneste forskel er om man gør det overfor gud eller ej. Barnet får jo et navn.

Nå men tilbage til konfirmationen - du skal nu ikke kalde mig nedlandende for det er meget forkert. Men prøv at spørge unge mennesker hvad baggrunden er for at bliver konfirmeret er.....jeg kan da også selv huske tilbage fra jeg selv blev konfirmeret. Altså nu har keg altid selv troet meget på gud - men det var godt nok de færreste der havde det sådan.

Desuden taler jeg slet ikke om at være indremissionsl - er du ikke sød at forholde dig til det jeg skriver i stedet for selv at fylde en masse pjat på?

Men en gang for prins knud så ser jeg ikke en nonfirmation som at fejre at man vælger noget fra. men som en fejring af den overgang i livet - og som den tradition det netop er at få en fest når man når den alder.

Jeg synes det er fjollet at det er det der foregår i kirken som skal spille den afgørende rolle.

Jeg mener nemlig ikke at det fint nok at blive konfirmeret fordi det er en tradition - jeg mener at man skal gøre det af de rette grunde ellers kan man lige så godt lade være.

Men til det vil jeg tilføje at det er meget at forlange af unge mennesker i den alder at de skal tage stilling til meget religiøse spørgsmål.

Men jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal have lov til at få en fest ligesom sine venner bare fordi man ikke tror på gud.

EDIT: og jeg har aldrig sagt at de gør det for gaverne - læs nu lige hvad jeg skriver!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MorTilMathias
.....Så var festen ligesom planlagt og gaverne købt, og så havde barnet alligevel præsteret noget ved at gå til konfirmandforberedelse og tage stilling.

Men det er da også at tage stilling at vælge konfirmationen fra - og i min tid i hvert fald noget sværere end bare at følge strømmen og blive konfirmeret. Det synes jeg ikke man skal straffes for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SalomonsMor

Salomon er navngivet, og synes egentlig ikke det er latterligt... Synes man at det er latterligt at blive non-firmeret, synes man så også en navngivningsfest er latterlig? DET synes jeg bestemt ikke, ikke nogle af delene. Jeg synes det handler om individuelle ønsker, tro og værdisætninger...Hvordan kan man synes at det andre sætter højt er latterligt?

Vi har valgt at Salomon selv, skal vælge om han tror på gud eller hvad han tror på. Ønsker han at blive konfirmeret er det helt fint med os. Vi vil uanset fejre vores dejlige søn, uanset hvad han tror på. Ligeledes vil vi uanset hvad der sker, elske vores søn, uanset uddannelse, sexuelle retning, fremtidsvalg osv. Det synes jeg ikke er latterligt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...