Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Karamella

Hvad er din holdning til nonfirmationer/konfirmationer

Recommended Posts

Karamella

Inspireret af en tråd i "Teenagebørn", kunne jeg godt tænke mig at høre jeres holdninger til nonfirmationer.

Hvis dit barn ikke vil konfirmeres, hvad sker der så? Får h*n en nonfirmation, rejse eller lignende eller ingenting?

Jeg kan selv lægge ud. Jeg synes at begrebet nonfirmation er latterligt i sig selv, for jeg forstår ikke, hvorfor man skal fejre et fravalg. Jeg kan egentlig godt sætte mig ind i, at man tager ud at rejse med barnet eller lignende i stedet for, for på den måde, som forældre, at anerkende, at barnet har taget stilling til noget stort. Jeg forstår bare ikke, hvorfor man skal holde en stor fest med store gaver. Jeg synes, at det virker grådigt på et eller andet plan. Sådan lidt... "Jeg har ikke lyst til at blive konfirmeret, men jeg vil meget gerne have gaverne alligevel" agtigt:)

Jeg synes dog, at det er ligeså slemt at lade sig konfirmere, bare for festen og gavernes skyld ;)

Vores datter, min kærestes børn og vores kommende barn får ikke nogen fest, hvis de ikke bliver konfirmeret. Det kan da godt ske, at min kærestes børn får en nonfirmation hos deres mor, men det aner jeg ikke noget om. Den store skal konfirmeres næste år, for det vil han gerne og hans lillesøster, tror jeg også gerne vil om 4 år :)

Jeg kan ikke sige, om vores børn får andet, hvis de vælger konfirmationen fra, for det tror jeg først, jeg ved i situationen. Det er dog helt sikkert, at de ikke får en stor fest.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zan-Zari

Jeg synes så det er grådigt bare at blive konfirmeret for festen og gaverne :)

Vores søn får selv valget (han er ikke døbt, så han skal selv tage begge valg), og han får også at vide, at han får en fest uanset hvad valget bliver.

Jeg synes ikke det er grådigt at et barn, der ikke bliver konfirmeret, gerne vil have det samme (gaver + fest) som en der gør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rikke.Munk

De får en fest uanset hvad, for jeg kan sagtens sætte mig ind i at de ikke gider kristendommen og hvad der dertil følger- men at de da selvfølgelig gerne ville have en fest ( og ikke mindst penge ) som alle andre!!

Og enhver kan jo alligevel bare tage den del i kirken med for at få penge og fest- uanset om de tror eller ej så motivet i min verden er ret ligegyldigt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg forstår bare ikke, hvorfor man skal holde en stor fest med store gaver.

Jeg kan ikke se, at man kan sige, hvordan man kan sige om gaverne er store eller små ved konfirmation eller en nonfirmation.

Fordi man bliver en af delene behøver man da ikke få mange eller dyre gaver?

Det handler da vist mere om familien end om det lige er en konfirmation eller en fest.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karamella
Jeg kan ikke se, at man kan sige, hvordan man kan sige om gaverne er store eller små ved konfirmation eller en nonfirmation.

Fordi man bliver en af delene behøver man da ikke få mange eller dyre gaver?

Det handler da vist mere om familien end om det lige er en konfirmation eller en fest.

Det har du på sin vis ret i. I de fleste familier er det dog større gaver til kon-/nonfirmation end f.eks. til fødselsdage.

Jeg vil lige slå fast, at jeg har lavet denne tråd af nysgerrighed og ikke for at rakke ned på dem, der giver sine børn en nonfirmation. Jeg forstår det bare ikke, så derfor spørger jeg til andres holdning. Jeg kan jo også ændre mening, hvis jeg hører de rette argumenter :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
avenzio

jeg synes ikke man skal have en fest hvis man fravælger konfirmationen..

Tilgengæld kunne jeg som mor godt finde på at gøre noget ekstra ordinært for mit barn ligesom lidt for at fejrer at barnet træder ind i det "semivoksnes" rækker.

Jeg er ikke selv konfirmeret og da mine klassekammerater blev det var jeg inviteret med på deres blå mandag og der gav min mor mig 1200 kr så jeg også kunne købe lidt og ikke føle mig helt udenfor..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MorTilMathias

Det vil blive helt op til mine børn om de vil konfirmeres eller ej. Og de vil få en fest som de fleste af kammeraterne alligevel. Det skal ikke have indflydelse på deres valg.

Om man så vil kalde det nonfirmation, stor 14 års fødselsdag, fest-bare-fordi eller noget helt andet er mig komplet ligegyldigt.

Mine børn skal ikke føle at de er mindre værd fordi de ikke vælger kristendommen til. Så de vil få den samme fest selvom det er uden en kirkelig handling :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det har du på sin vis ret i. I de fleste familier er det dog større gaver til kon-/nonfirmation end f.eks. til fødselsdage.

Jeg vil lige slå fast, at jeg har lavet denne tråd af nysgerrighed og ikke for at rakke ned på dem, der giver sine børn en nonfirmation. Jeg forstår det bare ikke, så derfor spørger jeg til andres holdning. Jeg kan jo også ændre mening, hvis jeg hører de rette argumenter :)

Men du skriver, at du ikke kan se, hvorfor de unge mennesker skal have store gaver til nonfirmationer - jeg har set unge mennesker heller ikke få de store gaver til konfirmation. Så jeg kan ikke se forskellen på at holde de to fester hvis det handler om gaver,

Jeg synes, at det må være op til min børn om de vil konfirmeres.

Det ville gøre mig lidt ked af det, hvis de ikke vil men ønsker de en nonfirmationsfest, så får de det. Det er en ærlig sag at melde ud, at man ikke tror på Gud og derfor ikke ønsker sin dåb bekræftet.

Så kan de jo blive konfirmeret senere, hvis efterfølgende ønsker det.

RakelA

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LilleLoppe

Jeg synes, det er fint at holde en fest uanset om barnet bliver konfirmeret eller ej - men jeg synes at det er noget sært noget at fejre en "Nonfirmaton", altså selve ordet - "Jeg fejrer hermed at jeg har valgt konfirmationen fra!" Jeg kan bedre forstå at man har lyst til at fejre at man nu er på vej til at blive voksen!

- Men måske er jeg bare en ordkløver..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karamella
Men du skriver, at du ikke kan se, hvorfor de unge mennesker skal have store gaver til nonfirmationer - jeg har set unge mennesker heller ikke få de store gaver til konfirmation. Så jeg kan ikke se forskellen på at holde de to fester hvis det handler om gaver,

Jeg synes, at det må være op til min børn om de vil konfirmeres.

Det ville gøre mig lidt ked af det, hvis de ikke vil men ønsker de en nonfirmationsfest, så får de det. Det er en ærlig sag at melde ud, at man ikke tror på Gud og derfor ikke ønsker sin dåb bekræftet.

Så kan de jo blive konfirmeret senere, hvis efterfølgende ønsker det.

RakelA

Jeg skriver jo netop også, at jeg synes det er forkert at blive konfirmeret udelukkende for gaverne og festens skyld :forvirret

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.