Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Miss_Lindberg

Min søster på 14 - sove med kæresten?

Recommended Posts

Fink
Men hvad skal man så? Spærre tøsen inde til hun er 42? (eller hvornår moderen nu føler sig klar?)

Om man er parat til sex når man er 14 er nok individuelt, men jeg vil nu mene det var smartere som mor at tage en snak med pigen - ikke kun om prævention men også om følelser, om at føle sig parat, om at sige nej til det man ikke har lyst til mm - i stedet for bare at udstede et forbud som pigen ikke har nogen grund til at respektere...

Jeg forstår ikke helt det med at argumentet om at de gør det alligevel ikke holder? Hvorfor gør det ikke det?:gruble:

Der er mange 14-årige, der tror, at de er klar til sex. Det er altså ikke ensbetydende med, at de er det... ;)

I den alder, havde jeg, som mange af mine veninder, et behov for, at mine forældre satte nogle grænser for mig. Jeg har set mange 14-15 årige, som har haft deres debut, men som bestemt ikke har været klar til det.

Hvor tror alle, at hvis man forbyder noget derhjemme, så render børnene automatisk hen til den nærmeste busk og får det overstået der? Gælder det også narko?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x

Hvor tror alle, at hvis man forbyder noget derhjemme, så render børnene automatisk hen til den nærmeste busk og får det overstået der? Gælder det også narko?

Det tror alle vel heller ikke? Der er bare rimelig mange som har erfaring med at overnatningsforbud ikke ligefrem hindrer dem i at have sex, hvis det altså er det som de vil.

Et forbud mod narko i hjemmet, forhindrer dem vel heller ikke i at indtage narko, hvis det altså er det de vil - ligesom lovgivning mod narko ikke forhindrer det.

Ergo, så er oplysning nok den bedste vej frem - både om sex og om narko.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink
Det tror alle vel heller ikke? Der er bare rimelig mange som har erfaring med at overnatningsforbud ikke ligefrem hindrer dem i at have sex, hvis det altså er det som de vil.

Et forbud mod narko i hjemmet, forhindrer dem vel heller ikke i at indtage narko, hvis det altså er det de vil - ligesom lovgivning mod narko ikke forhindrer det.

Ergo, så er oplysning nok den bedste vej frem - både om sex og om narko.

Det er jeg sådan set ikke uenig i.

Jeg tror bare, at der er mange børn, som har brug for, at man sætter nogle grænser for dem, da de selv ikke helt er i stand til det.

Hvis jeg som 14 årig havde spurgt mine forældre, om jeg måtte have kæresten sovende, ville jeg have fået et nej. Og det ville jeg have det godt med. Havde mine forældre begyndt at tale om prævention osv, tror jeg faktisk, at jeg var blevet bange eller følt mig presset. Jeg kan i hvert fald huske, at nogle "Nej'er" i min teenagetid nærnest har været en befrielse, da jeg selv har haft svært ved at sige fra.

Selvfølgelig kan 14-årige være modne og i stand til at tage fornuftige beslutninger, men jeg tror, at det er langt fra alle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vaike

Jeg havde en kæreste da jeg var 14 jeg sov med flere gange om uge i 8 mdr., uden der skete en disse (så smuttede han - det blev nok alligevel for længe at vente:lol:) - min pointe er at hun (og han - det er jo altså ikke sikkert han er et frådende sexmonster, der vil kaste sig over hende med det samme) sagtens kan have lyst til at sove og holde i hånd uden det ender med sex...

Jeg synes hun skal have lov, men ikke uden en snak, lige meget hvor meget hun laver den hér: :rulle:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Amanda
Det er jeg sådan set ikke uenig i.

Jeg tror bare, at der er mange børn, som har brug for, at man sætter nogle grænser for dem, da de selv ikke helt er i stand til det.

Hvis jeg som 14 årig havde spurgt mine forældre, om jeg måtte have kæresten sovende, ville jeg have fået et nej. Og det ville jeg have det godt med. Havde mine forældre begyndt at tale om prævention osv, tror jeg faktisk, at jeg var blevet bange eller følt mig presset. Jeg kan i hvert fald huske, at nogle "Nej'er" i min teenagetid nærnest har været en befrielse, da jeg selv har haft svært ved at sige fra.

Selvfølgelig kan 14-årige være modne og i stand til at tage fornuftige beslutninger, men jeg tror, at det er langt fra alle.

Teenagere er forskellige... Selvfølgelig er der behov for grænser, men at grænsen lige præcis skal gå her har jeg svært ved at se...

Jeg tror altså ikke du har været en helt almindelig teenager hvis du bare har ment at det var fint når dine forældre sagde nej :lol: Jeg blev da simpelthen stjernetosset hver gang - også de gange hvor jeg senere godt kunne se at det var smart nok :genert:

Hvis det var min pige ville jeg hellere lære hende selv at sige fra end at gøre det for hende... Om hun har kæresten på overnatning eller ej er egentlig underordnet hvis hun kender konsekvenserne og kan finde ud af at sige nej til det hun ikke har lyst til... Så det ville blive en længere snak vi skulle have først, men det kunne sagtens ende med et "ja"...

Selvfølgelig er det ikke alle 14-årige der tager fornuftige beslutninger, men det gælder jo sådan set også de 40årige...;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lene@

Mine forældre sagde altid, de ikke ville se overnattende kærester indtil vi var myndige (18). Det respekterende vi alle sammen og det har slet ikke været noget problem.

Det er nok også i den stil vi vil gå efter, men nu er hun jo ikke så gammel, så tiderne kan jo ændre sig. Men sys nu også 14 år er for tidligt at have kærester overnattende...

Den seksuelle debut alder blir jo yngre og yngre, og jeg ville ikke have det godt med min datter dyrkede sex på hendes værelse, i en alder af 13-14 år. Så heller være lykkelig uvidende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink
Teenagere er forskellige... Selvfølgelig er der behov for grænser, men at grænsen lige præcis skal gå her har jeg svært ved at se...

Jeg tror altså ikke du har været en helt almindelig teenager hvis du bare har ment at det var fint når dine forældre sagde nej :lol: Jeg blev da simpelthen stjernetosset hver gang - også de gange hvor jeg senere godt kunne se at det var smart nok :genert:

Hvis det var min pige ville jeg hellere lære hende selv at sige fra end at gøre det for hende... Om hun har kæresten på overnatning eller ej er egentlig underordnet hvis hun kender konsekvenserne og kan finde ud af at sige nej til det hun ikke har lyst til... Så det ville blive en længere snak vi skulle have først, men det kunne sagtens ende med et "ja"...

Selvfølgelig er det ikke alle 14-årige der tager fornuftige beslutninger, men det gælder jo sådan set også de 40årige...;)

Ok... det har vi nok bare forskellige holdninger til.

Jeg kan godt se forskel på en 14-årig og en 40-årig. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x

Den seksuelle debut alder blir jo yngre og yngre,

Nej, den sexuelle debutalder ligger klippefast og har gjort det i mange, mange år, så der er ikke skyggen af belæg for at mere eller mindre "løs" holdning fra forældrene betyder noget.

For over 40 år siden, der sneg min mor sig ud af hendes værelse og tro mig, der var sagt NEJ!

Oplysning, fornuftige børn OG fornuftige forældre er vejen frem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Jeg kan godt se forskel på en 14-årig og en 40-årig. :)

Men når man læser her, så er der altså betydeligt flere 24-34-40 årige der kommer i "problemer" på grund af manglende prævention end der er 14-årige - så måske er de 14-årige de klogeste :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink

Skal man så også tilbyde hash derhjemme, for at undgå, at det bliver røget i det skjulte? Det er faktisk ikke forbudt at ryge hash, så det skulle jo ikke være noget problem.

Når man bare oplyser børnene godt nok, er det så ok?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...