Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Miss_Lindberg

Min søster på 14 - sove med kæresten?

Recommended Posts

Amanda
Læs mit tidligere indlæg fra SST's hjemmeside.

Og for en god ordens skyld, så opdrager jeg ikke mine børn til at være bange for at ringe hjem, når de har dummet sig.

Jeg er selv blevet opdraget med forbud hist og her, men jeg har ALDRIG være bange for at ringe hjem, når jeg har trådt i spinaten.

Jeg er opdraget med omsorg og respekt og jeg mener faktisk ikke, at det automatisk udelukker forbud. ;)

Du må virkelig have været en unik teenager...:engel:

Jeg tror de fleste vil være nervøse for at ringe hjem og fortælle at de har gjort noget forbudt. Hvis de ikke er, så tager de vist ikke rigtig forbuddet alvorligt, og så er det vel i bund og grund ligegyldigt.:stoned:

Jeg forstår i øvrigt ikke hvad du mener med at du trådte i spinaten, for du skrev da lige før at du rettede dig efter dine forældres forbud :forvirret

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink
Du må virkelig have været en unik teenager...:engel:

Jeg tror de fleste vil være nervøse for at ringe hjem og fortælle at de har gjort noget forbudt. Hvis de ikke er, så tager de vist ikke rigtig forbuddet alvorligt, og så er det vel i bund og grund ligegyldigt.:stoned:

Jeg forstår i øvrigt ikke hvad du mener med at du trådte i spinaten, for du skrev da lige før at du rettede dig efter dine forældres forbud :forvirret

Selvfølgelig har jeg da dummet mig til tider.

Og nej, jeg tror ikke, at jeg har været speciel unik, men du ved vist bedre, hvordan teenagere sådan helt generelt er, lyder det til. Hvad baserer du det dog på?

Forbud er jo netop ikke ligegyldige. Børn, hvis forældre forbyder dem at drikke alkohol, drikker ti gange så lidt som børn, hvis forældre accepterer det. ;)

Og så mener jeg desuden, at hvis børn er bange for at ringe hjem, når de har gjort i nælderne, er der noget gået galt mht oplysning og opdragelse. Det har intet med forbuddene at gøre.

Bare fordi, at jeg fik et forbud, vankede der sgu da ikke spanskrør, når jeg overtrådte dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
didaa

Jeg arbejder med unge hver dag og jeg kan ikke genkende det du skriver. Du mener, at flertallet af 14-årige ikke lytter til deres forældre. Det er ikke, hvad jeg ser. Der er selvfølgelig nogen, men langt de fleste ønsker faktisk, at forældre blander sig i deres liv og udstikker retningslinjer mht hvad de må og ikke må og retter sig faktisk også efter det.

Er ret enig :)

Jeg arbejder også med unge hver dag mellem 12 og 18 år, og oplever at det der virkelig betyder noget er voksne som har en selvstændig holdning og står ved den, og som ikke udstråler den der konstante oplysnings/tag-selv-stilling mentalitet.

Jeg synes man mere og mere hører forældre siger "jamen de gør det jo bare alligevel", og jeg forstår ikke at forældre underkender betydningen af klart at melde ud at det vil man altså ikke have - hvadenten det så er sex, alkohol og stoffer. At de så gør det alligevel kan man aldrig forhindre, men sådan er det jo overalt i livet hvor vi stoler på andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink
Er ret enig :)

Jeg arbejder også med unge hver dag mellem 12 og 18 år, og oplever at det der virkelig betyder noget er voksne som har en selvstændig holdning og står ved den, og som ikke udstråler den der konstante oplysnings/tag-selv-stilling mentalitet.

Jeg synes man mere og mere hører forældre siger "jamen de gør det jo bare alligevel", og jeg forstår ikke at forældre underkender betydningen af klart at melde ud at det vil man altså ikke have - hvadenten det så er sex, alkohol og stoffer. At de så gør det alligevel kan man aldrig forhindre, men sådan er det jo overalt i livet hvor vi stoler på andre.

Lige præcis.

Forbud er nærmest blevet et bandeord. Og så er teenagere forøvrigt en flok usamarbejdsvillige størrelser, som pr definition gør ALT andet end hvad forældrene ønsker.

Yes... det var sat på spidsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Amanda
Selvfølgelig har jeg da dummet mig til tider.

Og nej, jeg tror ikke, at jeg har været speciel unik, men du ved vist bedre, hvordan teenagere sådan helt generelt er, lyder det til. Hvad baserer du det dog på?

Forbud er jo netop ikke ligegyldige. Børn, hvis forældre forbyder dem at drikke alkohol, drikker ti gange så lidt som børn, hvis forældre accepterer det. ;)

Og så mener jeg desuden, at hvis børn er bange for at ringe hjem, når de har gjort i nælderne, er der noget gået galt mht oplysning og opdragelse. Det har intet med forbuddene at gøre.

Bare fordi, at jeg fik et forbud, vankede der sgu da ikke spanskrør, når jeg overtrådte dem.

Jeg mener ikke at jeg ved bedre hvordan teenagere generelt er end alle andre. Men når du bliver ved med at bruge dig selv som et godt eksempel påpeger jeg bare at du ikke kan regne med at alle er ligesom dig.

Og jeg stopper diskussionen her. Vi bliver aldrig enige, og vi snakker vist forbi hinanden. (Jeg kan i hvert fald ikke finde mening i dine argumenter)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink
Jeg mener ikke at jeg ved bedre hvordan teenagere generelt er end alle andre. Men når du bliver ved med at bruge dig selv som et godt eksempel påpeger jeg bare at du ikke kan regne med at alle er ligesom dig.

Og jeg stopper diskussionen her. Vi bliver aldrig enige, og vi snakker vist forbi hinanden. (Jeg kan i hvert fald ikke finde mening i dine argumenter)

Jeg kommer også kun til at bygge min opdragelse på tro og overbevisning. Man bliver jo nødt til at bygge dette på egne oplevelser og dét, hvad man ser i sin hverdag.

Der jo ikke noget endegyldigt svar på, hvad der er det rigtige. Derfor kan man jo netop diskutere det, som vi gør her...:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Amanda
Jeg kommer også kun til at bygge min opdragelse på tro og overbevisning. Man bliver jo nødt til at bygge dette på egne oplevelser og dét, hvad man ser i sin hverdag.

Der jo ikke noget endegyldigt svar på, hvad der er det rigtige. Derfor kan man jo netop diskutere det, som vi gør her...:)

NU er jeg enig med dig :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink
NU er jeg enig med dig :D

Man skulle tro, at det var løwn...:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Trunte-69

Stod selv i et tilsvarende dilemma for en del år sien da min største søn ( dengang kun 13 ) kom og spurgte om han måtte sove hos sin kæreste.

De havde været kærester et par mdt. og hun var næsten 15.

Overnatningen skulle foregå hos hende og hendes forældre var hjemme.

Vejede for og imod, som nogle er inde på .. vil de andet end sove kan de gøre det på ethvert andet tidspunkt end om natten ... siger jeg nej, så vil han måske en dag spørge om han må sove hos en kammerat og det får han jo altid lov til.

Så konklusionen blev et ja. Jeg ville hellere have at jeg vidste hvor han befandt sig og at han var ærlig ... og udstyrede ham så samtidig med kondomer.

Så vidt vides sov de rent faktisk slet ikke på samme værelse :rulle:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Munimuni

Nu er det jo meget forskelligt fra person til person. min søster er også 14 (15 til sep.) og hun får IKKE lov at have nogen till at sove hjemme, selvom hun har været aktiv i 2 år....

Min mor gider det bare ikke... Kan godt forstå hende...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...