Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Miss_Lindberg

Min søster på 14 - sove med kæresten?

Recommended Posts

Fink

Taget fr SST's hjemmeside:

Forældrene må på banen, hvis alkoholforbruget blandt børn og unge skal sættes ned. De børn, hvis forældre accepterer at de drikker, drikker op til ti gange så meget som de børn, hvis forældre er meget imod det.

Støtter forældrene barnet i at udskyde sin alkoholdebut til det er mindst 15-16 år, er det den bedste forebyggelse mod, at barnet udvikler et højt forbrug af alkohol og eksperimenterer med andre stoffer senere i livet.

- tallene er dels hentet fra de danske resultater af den europæiske undersøgelse (ESPAD) 2003, dels fra en amerikansk undersøgelse af unges alkoholvaner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Amanda

Selvfølgelig vil jeg da tage en snak om prævention med mine døtre. Det indebærer dog ikke en accept fra min side. Jeg vil også tage en snak med dem om farerne ved narko og det indebærer (sjovt nok:)) heller ingen accept.

Har du læst undersøgelsen? Undersøgelsen siger, at børn drikker mere , når de får lov til at drikke derhjemme. Så jo... et forbud ville begrænse alkoholindtaget.;)

Hold nu op med at blande narko og sex sammen... Det giver altså ingen mening... Sex er skønt og sjovt og en naturlig del af voksenlivet, og hvornår det starter er der åbenbart forskellige meninger om. Narko er dødbringende og det er på alle måder noget LORT. Jeg kan slet ikke forstå hvorfor du på nogen måde mener du kan blande de to ting og konkludere fra det ene til det andet.

Jeg vil gerne læse den undersøgelse der siger at forbud mod alkohol virker. Det er i hvert fald ikke DET jeg har læst nogen steder. Og din konklusion om at "forbud virker" giver stadig ingen mening for mig. Men hvis vi skal diskutere det yderligere synes jeg det skal være i en ny tråd...:danse:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
cirkeline_

Al for fri opdragelse kan altså også give bagslag. Se bare på den undersøgelse om Unge og alkohol. Mange forældre har ment, at deres børn gerne måtte smage alkohol i hjemmet, fordi (nu kommer jeres argument ;)) "ellers gør de det jo bare i smug". Det har vist sig, at de unge, der har fået introduceret alkohol derhjemme, har et langt større alkoholforbrug, end dem, der har fået et forbud. I det her tilfælde har et forbud virket. ;)

Jeg har ikke læst den pågældende undersøgelse, men gik bare ud fra det du skrev her... :)

Og det du skrev var at dem der har fået alkohol introduceret derhjemme, de drikker mere... Korrekt?!

Og det jeg siger er at jeg ikke har tænkt mig at introducere alkohol derhjemme - jeg har aldrig troet på at det er bedre at man er fuld første gang hjemme hos sine forældre... men det er ikke ensbetydende med at jeg vil forbyde mine børn at drikke alkohol.

Og det sker altså at unge drikker... om det så er 2 øl, eller mere... og jeg vil hellere have at mine børn altid tør ringe efter mig, i stedet for at de måske kører med nogen de ikke kender eller nogen som har drukket.

Så det handler jo bare om hvad vi hver især anser for det vigtigste - og jeg vil til enhver tid foretrække at mine børn fortæller mig hvor de er og hvad de laver, og at de altid ved de kan ringe til mig... og selvom de måske har drukket... hellere det, end at risikere de gør det i smug. Og jeg vil gerne understrege at i mine øjne er det ikke at slippe tøjlerne... jeg vil kalde det frihed under ansvar, for der følger oplysning og samtale med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink
Hold nu op med at blande narko og sex sammen... Det giver altså ingen mening... Sex er skønt og sjovt og en naturlig del af voksenlivet, og hvornår det starter er der åbenbart forskellige meninger om. Narko er dødbringende og det er på alle måder noget LORT. Jeg kan slet ikke forstå hvorfor du på nogen måde mener du kan blande de to ting og konkludere fra det ene til det andet.

Jeg vil gerne læse den undersøgelse der siger at forbud mod alkohol virker. Det er i hvert fald ikke DET jeg har læst nogen steder. Og din konklusion om at "forbud virker" giver stadig ingen mening for mig. Men hvis vi skal diskutere det yderligere synes jeg det skal være i en ny tråd...:danse:

I det foregående indlæg har jeg henvist til det. Kig på SST's hjemmeside, så vil du finde ud af, at et forbud faktisk er rigtigt godt, når det drejer sig om børn og alkohol.

Mht oplysning af mine børn, så kan jeg ikke se den store forskel. Jeg oplyser dem om farerne ved både narko, sex, alkohol mm. Ikke at jeg sammenligner, men sex kan da være aldeles skadeligt for børn lige så vel som alkohol.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink
Jeg har ikke læst den pågældende undersøgelse, men gik bare ud fra det du skrev her... :)

Og det du skrev var at dem der har fået alkohol introduceret derhjemme, de drikker mere... Korrekt?!

Og det jeg siger er at jeg ikke har tænkt mig at introducere alkohol derhjemme - jeg har aldrig troet på at det er bedre at man er fuld første gang hjemme hos sine forældre... men det er ikke ensbetydende med at jeg vil forbyde mine børn at drikke alkohol.

Og det sker altså at unge drikker... om det så er 2 øl, eller mere... og jeg vil hellere have at mine børn altid tør ringe efter mig, i stedet for at de måske kører med nogen de ikke kender eller nogen som har drukket.

Så det handler jo bare om hvad vi hver især anser for det vigtigste - og jeg vil til enhver tid foretrække at mine børn fortæller mig hvor de er og hvad de laver, og at de altid ved de kan ringe til mig... og selvom de måske har drukket... hellere det, end at risikere de gør det i smug. Og jeg vil gerne understrege at i mine øjne er det ikke at slippe tøjlerne... jeg vil kalde det frihed under ansvar, for der følger oplysning og samtale med.

Læs mit tidligere indlæg fra SST's hjemmeside.

Og for en god ordens skyld, så opdrager jeg ikke mine børn til at være bange for at ringe hjem, når de har dummet sig.

Jeg er selv blevet opdraget med forbud hist og her, men jeg har ALDRIG være bange for at ringe hjem, når jeg har trådt i spinaten.

Jeg er opdraget med omsorg og respekt og jeg mener faktisk ikke, at det automatisk udelukker forbud. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
cirkeline_
Læs mit tidligere indlæg fra SST's hjemmeside.

Og for en god ordens skyld, så opdrager jeg ikke mine børn til at være bange for at ringe hjem, når de har dummet sig.

Jeg er selv blevet opdraget med forbud hist og her, men jeg har ALDRIG være bange for at ringe hjem, når jeg har trådt i spinaten.

Jeg er opdraget med omsorg og respekt og jeg mener faktisk ikke, at det automatisk udelukker forbud. ;)

Jeg har læst det pågældende indlæg nu... men det der står i det, er jo så ikke helt det du skrev. ;) Og jeg svarede på det du skrev i første omgang...

Anyway, jeg synes så godt man opdrage sine teenagere med omsorg og respekt, uden at man nødvendigvis behøver forbyde dem ting som feks. at sove sammen med kæresten. :)

Og så tror jeg at jeg smutter igen... for det eneste vi nok bliver enige om er at vi er uenige. :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Amanda
Det kommer da an på, hvad du mener.

Mht alkohol og børn er det jo ikke gætteri.

Desuden så er den undersøgelse også interessant mht børn og unges forventninger til de voksne.

Selvom de bliver sure og irriterede over forældrenes indblanding vil de inderst inde godt have, at der bliver taget nogle beslutninger sådan helt generelt.

Nå, men det var OT.

Jeg arbejder med unge hver dag og jeg kan ikke genkende det du skriver. Du mener, at flertallet af 14-årige ikke lytter til deres forældre. Det er ikke, hvad jeg ser. Der er selvfølgelig nogen, men langt de fleste ønsker faktisk, at forældre blander sig i deres liv og udstikker retningslinjer mht hvad de må og ikke må og retter sig faktisk også efter det.

Jeg skrev at jeg mener de ikke ALTID lytter efter forældrene. Det er altså ikke det same. Og jeg tror at netop sex og alkohol er nogle af de områder hvor den unge vælger at lukke ørerne hvis de bare mødes med forbud og løftede pegefingre.

Jeg tror bestemt også det er en god ting at de voksne "blander sig" og tager del i deres børns liv - ligegyldighed er trods alt værre end for mange forbud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Amanda
I det foregående indlæg har jeg henvist til det. Kig på SST's hjemmeside, så vil du finde ud af, at et forbud faktisk er rigtigt godt, når det drejer sig om børn og alkohol.

Jeg synes stadig det er en dårlig idé. Men fred være med det... Vi behøver jo ikke blive enige om det.

Mht oplysning af mine børn, så kan jeg ikke se den store forskel. Jeg oplyser dem om farerne ved både narko, sex, alkohol mm. Ikke at jeg sammenligner, men sex kan da være aldeles skadeligt for børn lige så vel som alkohol.

Jo du gør... Det har du gjort flere gange her i tråden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink
Jeg skrev at jeg mener de ikke ALTID lytter efter forældrene. Det er altså ikke det same. Og jeg tror at netop sex og alkohol er nogle af de områder hvor den unge vælger at lukke ørerne hvis de bare mødes med forbud og løftede pegefingre.

Jeg tror bestemt også det er en god ting at de voksne "blander sig" og tager del i deres børns liv - ligegyldighed er trods alt værre end for mange forbud.

Jeg vil da heller ikke møde mine børn med udelukkende løftede pegefingre og forbud.

Jeg vil da tage en fornuftig snak med dem om både alkohol, narko og sex og ridse farerne op for dem og på den baggrund udstikke retningslinjer og forbud.

Hvorfor er ordet forbud så skide forfærdeligt? Jeg er ret sikker på, at teenagere lever fint med forbud. Alt andet kan ret hurtigt blive meget abstrakt og åbent. Sålænge de udstikkes med overvejelse og fornuft, mener jeg, at forbud er nødvendige.

Jeg har selv drukket sammen med vennerne uden mine forældres accept (og det vidste mine forældre jo også godt - de er jo ikke dumme ;)). Jeg havde dog helt klart en stopklods som gjorde, at det blev begrænset meget. Ikke fordi , at jeg var bange for mine forældre, men fordi jeg respekterede dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fink
Jo du gør... Det har du gjort flere gange her i tråden.

Sammenligningen dækker da kun i forhold til, hvornår og hvordan jeg oplyser mine børn. Og ja, jeg oplyser dem både i forhold til sex og alkohol. Begge ting kan være skadelige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...