Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
BitchyItchy

Modeord fra 80´erne

Recommended Posts

Maybe_I_should_ask_Doctor_Phil
Det var vist endnu mere udbredt i slut-60'erne. Da var "kæreste" næsten gået ud af sproget (og lød næsten lige så gammeldags som "min trolovede" eller noget med 14-årige).

Det hed "min fyr" og "min dame" (og endda "at have dame på") :D

"Kæreste" kom jo stærkt tilbage senere, men jeg studser da stadigvæk lidt, når jeg hører nogen sige "min mormors kæreste" eller sådan noget: hun må da være over 14...? :gruble:

Jeg ved faktisk ikke, hvad de sagde så langt tilbage :gruble:

Men måske "fyr" har holdt en 20 års tid?

Kan nemlig huske, at vi sagde "kæreste" i 90'erne, og så virkede det underligt og sjovt på den lidt kunstige måde, når vi skulle læse ungdomsbøger fra 80'erne, hvor det konsekvent blev omtalt "min fyr" eller "hun har en fyr". Det lød lidt ligesom "hun har en dreng".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Jeg ved faktisk ikke, hvad de sagde så langt tilbage :gruble:

Trust me! :fløjt:

OTT: Man ville for resten også have sagt "for så længe siden" i stedet for "så langt tilbage" :D Så der er skam sket meget. Men den mest kiksede (om hun-kæresten) "hans dame" - den gik vist hurtigt ud af brug igen. Men det er da ikke så længe siden, at min far fortalte, at han var blevet til grin en gang i den periode, hvor han havde omtalt sin sekretær som "min dame" :genert:

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kaffe
Det var vist endnu mere udbredt i slut-60'erne. Da var "kæreste" næsten gået ud af sproget (og lød næsten lige så gammeldags som "min trolovede" eller noget med 14-årige).

Det hed "min fyr" og "min dame" (og endda "at have dame på") :D

"Kæreste" kom jo stærkt tilbage senere, men jeg studser da stadigvæk lidt, når jeg hører nogen sige "min mormors kæreste" eller sådan noget: hun må da være over 14...? :gruble:

Her hed det 'at komme sammen', når man var kærester. Hvis nogen sagde kærester, var de meget barnlige :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Her hed det 'at komme sammen', når man var kærester. Hvis nogen sagde kærester, var de meget barnlige :-P

Nemlig :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Trust me! :fløjt:

OTT: Man ville for resten også have sagt "for så længe siden" i stedet for "så langt tilbage" :D Så der er skam sket meget. Men den mest kiksede (om hun-kæresten) "hans dame" - den gik vist hurtigt ud af brug igen. Men det er da ikke så længe siden, at min far fortalte, at han var blevet til grin en gang i den periode, hvor han havde omtalt sin sekretær som "min dame" :genert:

Kan huske at nogle sagde (og siger nok stadigvæk) at "han har dame på" eller "han har fået dame på" :tie:

Vi sagde forresten også "komme sammen" i 90'erne. Men i 80'erne blev det vist også brugt om vennekredse, altså "han kommer sammen med Ole, Jørgen, Trine, Bendt og Lis", hvor i 90'erne brugte man det KUN om kærester :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HMPF! NU er jeg altså småfornærmet...

:genert::blush:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Vi sagde forresten også "komme sammen" i 90'erne. Men i 80'erne blev det vist også brugt om vennekredse, altså "han kommer sammen med Ole, Jørgen, Trine, Bendt og Lis", hvor i 90'erne brugte man det KUN om kærester :D

JA, min forældregeneration (dvs. årgang 1920-30) brugte det om venneskreds.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...