Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

morten-bro

" det er en kvalificeret afslutning "

Recommended Posts

morten-bro

Diverse sportsjournalister magter ikke sproget.. Mener jeg..

Kan en afslutning være kvalificeret? Og til hvad? OL, VM?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

... i hvilken forbindelse er det sagt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
morten-bro

altså hvis en fodboldspilelr skyder en skud mod mål, er det " en kvalificeret afslutning "

vi er nogle kolleger der har talt om, at en afslutning kan have kvalitet.

men den kan vel ikke være kvalificeret?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47

Nej det er noget vrøvl. Det kan være en "kvalificerende afslutning" forstået på den måde at kampen kan ende med at klubben kvalificerer sig til et eller andet men ellers er det volapyk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
altså hvis en fodboldspilelr skyder en skud mod mål, er det " en kvalificeret afslutning "

vi er nogle kolleger der har talt om, at en afslutning kan have kvalitet.

men den kan vel ikke være kvalificeret?

Hmmm... det eksempler, som Nudansk Ordbog har, går godt nok allesammen på personer, men jeg må indrømme, at jeg ikke selv har studset, når jeg har hørt udtrykket "en kvalificeret afslutning"... måske har jeg hørt det for mange gange :lol:

Men det kan vel godt gå på ting/begreber også, som "opfylder visse krav".. :gruble:

Fx er der jo et fast udtryk, der hedder "kvalificeret flertal" (fx 2/3 flertal for ændrig af vedtægterne) i modsætning til "simpelt flertal" (bare en mere stemmer for).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Symmanine

jeg synes, at den godt kan gå...

man kan jo også tale om at komme med et "kvalificeret bud" på et eller andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Henry_Kissinger

Det er der vel ikke noget nyt i :). "En kvalificeret afslutning" er noget værre vrøvl. Kvalificeret er ikke det samme som god.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ERSMUTTET
jeg synes, at den godt kan gå...

man kan jo også tale om at komme med et "kvalificeret bud" på et eller andet.

Ork ja. For når man kan bruge ordet kvalificereret i en sammenhæng, virker den jo i alle. Bud og afslutning er jo ikke helt det samme.

Jeg mener ikke sætningen "en kvalificeret afslutning" hænger sammen. Men det er jo intet nyt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Ork ja. For når man kan bruge ordet kvalificereret i en sammenhæng, virker den jo i alle. Bud og afslutning er jo ikke helt det samme.

Jeg mener ikke sætningen "en kvalificeret afslutning" hænger sammen. Men det er jo intet nyt.

Et kvalificeret bud = et godt bud, et bud der er afstemt med den forhåndenværende viden og situation.

En kvalificeret afslutning = en god afslutning, en afslutning der er afstemt med den forhåndenværende situation.

Kvalificeret kan her anvendes i samme betydning. Sådan cirka betydningen god. Om den betydning så blot er slang skal jeg ikke umiddelbart kunne sige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Popfar
Et kvalificeret bud = et godt bud, et bud der er afstemt med den forhåndenværende viden og situation.

En kvalificeret afslutning = en god afslutning, en afslutning der er afstemt med den forhåndenværende situation.

Kvalificeret kan her anvendes i samme betydning. Sådan cirka betydningen god. Om den betydning så blot er slang skal jeg ikke umiddelbart kunne sige.

Fuldstændig enig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.