Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Mette

? ang løb og styrke.

Recommended Posts

Mette

Jeg er begyndt at løbetræne, mest løbebånd og lidt i det fri, og jeg løber 4-5 km 3 gange om ugen.

Jeg styrketræner også 3 gange om ugen (samme dag som løB), og holder 1 dages pause imellem.

Mit spørgsmål er så:

Jeg vil gerne tabe mig 5 kg, og er godt igang. Spiser sundt og rør mig og alt det her. Men jeg vil gerne putte noget mere motion ind i programmet.

Jeg vil gerne fortsætte med løb+styrke 3 gange om ugen, men hvad så med de andre dage? Nogle gode forslag?

Jeg kan ikke løbe hver dag, det tør jeg ikke af frygt for skader.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
OrlandoMagic

Cykling og løb ligner hinanden meget rent forbrændingsmæssigt, så hvis du løber 4-5 km. 3 gange om ugen, så kunne du i de mellemliggende dage cykle de ca. 30 minutter, dermed fordobler du faktisk dit ugentlige forbrændingsgrundlag og du belaster ikke benene på samme måde som ved løb.

Du kan også svømme 1 times tid 2-3 gange om ugen, da du således påvirker alle dine muskler.

Men jeg vil foreslå dig at du tager 1 dag i ugen, hvor du helt holder dig væk fra træning.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Mette

^

Tak for svar:) Tror cykling er en god ide..

Nu er jeg vant til at cykle på arbejde osv, men hvilket tempo skal man ligge i på motionscykel? 20 km/t eller sådan noget?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
OrlandoMagic

Det er et meget personafhængigt spørgsmål, så det er svært at give et endegyldigt svar på det, men hvis du skal bruge det til forbrænding så bør du fokusere på din puls og holde den jævn omkring 70 - 80% af din maksimal puls (tommelfingerregel) med et omdrejningstal mellem 70 og 80 på cyklen.

Har du en maksimalpuls på 190, så bør din puls ligge mellem 133 og 152 (135 og 150).

Hvis du er nogenlunde trænet på cykel som du skriver, så skal modstanden i cyklen over 100 watt, men det er noget kun du kan tilrette med fokus på din puls.

Er du vant til at løbe og styrketræne, så vil jeg tro at du kan kontrollere din puls meget nøjagtigt, så du kan holde den stabil ved en konstant modstand, så er det er bare at finde en konstant modstand på cyklen hvor du holder et omdrejningstal hvor du ikke belaster dine ben unødigt meget.

Har du ikke adgang til en motionscykel, så kan du nyde foråret (der gerne skulle være lige om hjørnet) og så køre en opmålt tur (tid og afstand), hvor du fokuserer på din puls og så sætte det tempo der holder din puls stabil.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.