Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

TubaTuba

..."Men" eller "og"

Recommended Posts

dgd2007
Så vil jeg tilføje, at priser ikke kan være billige :) De kan være høje eller lave.

Nu kommer jeg i tvivl :gruble:

Helt enig!! En pris er jo bare et tal - så prisen koster ikke noget :lol:

Varen er dyr <=> prisen er høj

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chimichanga

Jeg synes ikke man kan sige, at "men" bruges, når det foregående er mere positivt eller negativt. Det bruges vel, når det efterfølgende på en eller anden måde modsiger det første. Derfor kan man nok i nogle tilfælde bruge den med positivt/negativt.

Eks:

Glasset gik i stykker, men det er ligemeget for jeg har et ekstra.

Jeg har ondt i maven, men jeg er glad.

Normalt er man ikke glad når man har ondt i maven, derfor er det som det "burde være". Det er i hvert fald sådan jeg bruger "men".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chimichanga

Mht "vores priser er billige, men/og kvaliteten er god", vil jeg mene, at men er rigtigt nok at bruge, da man normalt forbinder billige (lave) priser med dårlig kvalitet. Derfor "modsiger" næste del af sætningen det første.

Som andre siger, vil jeg dog også i reklame sammenhæng vælge at bruge "og", da det fjerner fokus fra det negative man normalt forbinder med lave priser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jelena172

Det med 'positivt' og 'negativt' er ikke styrende i sig selv for om 'men' eller 'og' anvendes.

Eks.: Jeg er 16 år og parat til at flytte hjemmefra.

Jeg er 16 år - men parat til at flytte hjemmefra.

at være 16 år samt at flytte hjemmefra er ikke i sig selv positive eller negative størrelser. Det afhænger udelukkende af, hvilken sammenhæng udsagnet optræder i.

Forskellen er vel mere, at 'og' i den første sætning blot sammenkæder to forskellige forhold. 'Men' i den anden sætning bruges derimod til at sammenkæde to forhold, der nu får en antydning af ikke at hænge automatisk sammen.

Der er ikke nogen værdisætning af alder eller at flytte hjemmefra i selve udsagnet. Der er derimod et implicit budskab om, at (ung) alder og at flytte hjemmefra kan tænkes at være uforeneligt; et budskab som ikke er tilstede i den første sætning. Den modsætning overskrides så ved hjælp af 'men'.

Det er vel det samme der gør sig gældende i dit eget eksempel - så det er blot et spørgsmål om, hvad sloganet skal formidle. Jeg kan ikke se, at det ene er ikke mere rigtigt end det andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chimichanga
Det med 'positivt' og 'negativt' er ikke styrende i sig selv for om 'men' eller 'og' anvendes.

Eks.: Jeg er 16 år og parat til at flytte hjemmefra.

Jeg er 16 år - men parat til at flytte hjemmefra.

at være 16 år samt at flytte hjemmefra er ikke i sig selv positive eller negative størrelser. Det afhænger udelukkende af, hvilken sammenhæng udsagnet optræder i.

Forskellen er vel mere, at 'og' i den første sætning blot sammenkæder to forskellige forhold. 'Men' i den anden sætning bruges derimod til at sammenkæde to forhold, der nu får en antydning af ikke at hænge automatisk sammen.

Der er ikke nogen værdisætning af alder eller at flytte hjemmefra i selve udsagnet. Der er derimod et implicit budskab om, at (ung) alder og at flytte hjemmefra kan tænkes at være uforeneligt; et budskab som ikke er tilstede i den første sætning. Den modsætning overskrides så ved hjælp af 'men'.

Det er vel det samme der gør sig gældende i dit eget eksempel - så det er blot et spørgsmål om, hvad sloganet skal formidle. Jeg kan ikke se, at det ene er ikke mere rigtigt end det andet.

Ja, det var også noget i den stil jeg forsøgte at sige :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jelena172

Jeg tror vi skrev vore indlæg samtidigt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.