Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

TubaTuba

..."Men" eller "og"

Recommended Posts

TubaTuba

Min kæphest i firmaet er at vi bruger ordet "men" forkert, de andre i firmaet mener jeg er galt på den.

Vi kan finde på at skrive

"vores priser er billige, men kvaliteten er god"

jeg mener at det bør være

"vores priser er billige, og kvaliteten er god"

Jeg mener at brugen af "men" næsten altid betyder at det forgående er mere positivt eller mere negativt end det efterfølgende.

bruger af ordet "og" er næsten altid to positive udsagn eller to negative.

eksempel: "han blev kørt ned, men overlevede" den er god nok: kørt ned = - og overleve = +

"han vandt i tips, men blev millionær " det er to positive udsagn og så syndes jeg ikke kan kan bruge ordet "men"

" han vandt i tips, og blev millionær"

" han blev kørt ned og døde" det er to negative udsagn så kan man godt bruge "og"

Vi er vildt uenige i firmaet, er der nogle som har en kommentar ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nyx

Du har ret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ufatteligklog

Så vil jeg tilføje, at priser ikke kan være billige :) De kan være høje eller lave.

Nu kommer jeg i tvivl :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bent41
Min kæphest i firmaet er at vi bruger ordet "men" forkert, de andre i firmaet mener jeg er galt på den.

Vi kan finde på at skrive

"vores priser er billige, men kvaliteten er god"

jeg mener at det bør være

"vores priser er billige, og kvaliteten er god"

Jeg mener at brugen af "men" næsten altid betyder at det forgående er mere positivt eller mere negativt end det efterfølgende.

eksempel: "han blev kørt ned, men overlevede" den er god nok: kørt ned = - og overleve = +

"han vandt i tips, men blev millionær " det er to positive udsagn og så syndes jeg ikke kan kan bruge ordet "men"

" han vandt i tips, og blev millionær"

" han blev kørt ned og døde" det er to negative udsagn så kan man godt bruge "og"

Vi er vildt uenige i firmaet, er der nogle som har en kommentar ?

Han blev kun snittet af bilen, men faldt og ramte kantstenen og var dræbt på stedet.

Din udlægning holder ikke vand :)

Vi har verdens billigste priser, men kvaliteten er i top !

Det er et særdeles gyldigt udsagn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
QuDee

........

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bent41
De hæfter sig nok ved ordet billige - der også kan være negativt - og føler (for det er dét der afgør det, følelser forbundet med ordene) at de skal kompensere ... derfor bruger de men

Den korrekte sætning, med alle nuancer kunne både blive:

"vi har lave priser, men god kvalitet" (som om lave priser = lav kvalitet) "vi har lave priser, og god kvalitet" (som om lave priser ikke kunne betyde lav kvalitet).

I reklamemæssig sammenhæng ville jeg klart bruge den sidste, fordi den ikke brander lave priser som= dårlig kvalitet, men snarere fremhæver begge dele som fordele :)

Din udlægning, lyder som en undskyldning !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en
Så vil jeg tilføje, at priser ikke kan være billige :) De kan være høje eller lave.

Nu kommer jeg i tvivl :gruble:

Det kan de godt. Men det er muligt der engang har været en regel om at det var dårligt sprog?

Jeg vil istemme koret og sige at "billig OG god" giver mere mening i et slogan. Der er ingen grund til at fremhæve de negative sider ved firmaets varer/service, og "men" siger at der er noget der er negativt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser

Enig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
TubaTuba
Det kan de godt. Men det er muligt der engang har været en regel om at det var dårligt sprog?

Jeg vil istemme koret og sige at "billig OG god" giver mere mening i et slogan. Der er ingen grund til at fremhæve de negative sider ved firmaets varer/service, og "men" siger at der er noget der er negativt.

Tak, det er det jeg mener

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
TubaTuba
Han blev kun snittet af bilen, men faldt og ramte kantstenen og var dræbt på stedet.

Din udlægning holder ikke vand :)

Vi har verdens billigste priser, men kvaliteten er i top !

Det er et særdeles gyldigt udsagn.

--------------

du skriver "din udlægning holder ikke vand ...

jo det mener jeg :

han blev kun snittet, det er positivt - men faldt og ramte ... det er negativt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...