Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

PaleSeptember

Stavefejl i medierne

Recommended Posts

iver_684

det er ikke en stavefejl, men Ritt Bjerregaards tale til herrelandsholdet i håndbold havde 2 faktuelle fejl. Hun sagde at " i går i kampen i Stavanger....." ( i Lillehammer)

Og noget med at Ulrik Wilbek havde været på rådhuset før for han vundet OL-guld i 1994 med kvinderne (det var altså i 1996)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rom-totti
det er ikke en stavefejl, men Ritt Bjerregaards tale til herrelandsholdet i håndbold havde 2 faktuelle fejl. Hun sagde at " i går i kampen i Stavanger....." ( i Lillehammer)

Og noget med at Ulrik Wilbek havde været på rådhuset før for han vundet OL-guld i 1994 med kvinderne (det var altså i 1996)

Enig, men det mest pinlige var da at hun ikke engang anede hvad manden hedder: "Ulrik Wibek!!!!" 2 gange...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Enig, men det mest pinlige var da at hun ikke engang anede hvad manden hedder: "Ulrik Wibek!!!!" 2 gange...

:lol: Ja der var jeg sku godt nok også lige ved at falde ned af stolen..... Mon ikke der er en sekretær der får et ordentligt møgfald for dårlig briefing?

I øvrigt synes jeg godt nok TV2s journalister tager prisen for ideforladte spørgsmål. SAMTLIGE spillere de fik fat i blev spurgt "Hvad føler du når du ser på det her"............ :rulle: somom de forventede manden ville sige "Njaahh jeg har da set værre" :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mrs.A
:lol: Ja der var jeg sku godt nok også lige ved at falde ned af stolen..... Mon ikke der er en sekretær der får et ordentligt møgfald for dårlig briefing?

I øvrigt synes jeg godt nok TV2s journalister tager prisen for ideforladte spørgsmål. SAMTLIGE spillere de fik fat i blev spurgt "Hvad føler du når du ser på det her"............ :rulle: somom de forventede manden ville sige "Njaahh jeg har da set værre" :lol:

Eller også er der en Ritt, der af sin sekretær får et møgfald for at gå rundt med hovedet oppe i r*ven, siden hun ikke engang kunne læse korrekt op. ;)

Mrs.A *sekretær*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mjspj
Tjo. Jeg baserer det også kun på anekdotiske data, men ikke desto mindre er jeg relativt overbevist om at min generalisering holder - som generalisering. Der kan naturligvis stadig være undtagelser.

OT:

Kære Humsebjørn

Jeg er normalt stor fan af dine skriverier. Men har du ikke snart skamridt den der kæphest med de uduelige journalister tilstrækkeligt?

Da jeg blev uddannet journalist på SDU i Odense havde vi et semesters undervisning i samfundsvidenskabelig metode - med en smule statistik indbygget. Men ellers bliver vi stort set ikke undervist i den slags.

Det, kan du bestemt godt mene, er en fejl, men sådan er realiteterne.

Desuden så er det en udbredt fejltagelse at tro, at journalister er eksperter i noget som helst - andet end at formidle. Vi skriver om sorte huller, pesticider og børneorm uden at være uddannede astronomer, kemikere eller læger. For langt de fleste af os er generalister. Det er det vi er ansat til!

Og det er en anden stor fejltagelse at tro, at det er vores egne postulater og egne tolkninger af verden, vi formidler. Hvis jeg skriver, at en undersøgelse viser, at de fleste prostituerede i Danmark er tilfredse med deres liv, så er det altså ikke noget jeg selv finder på. Så har jeg gravet i en statistik og ringer til forskeren bag, der bekræfter min historie - ellers skriver jeg den ikke.

Og så lige til sidst - hvis jeg som journalist skulle tage alle tænkelige forbehold og nuancer med, hver gang jeg skrev om statistikker, så ville INGEN gide læse eller få noget ud af min historie - bortset måske fra forskeren selv. Og det er satame ikke meningen med mit arbejde. Det kan godt være du forstår ord som signifikans og hypoteseprøvning, men det gør min almidelige læser ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
OT:

Kære Humsebjørn

Jeg er normalt stor fan af dine skriverier. Men har du ikke snart skamridt den der kæphest med de uduelige journalister tilstrækkeligt?

Da jeg blev uddannet journalist på SDU i Odense havde vi et semesters undervisning i samfundsvidenskabelig metode - med en smule statistik indbygget. Men ellers bliver vi stort set ikke undervist i den slags.

Det, kan du bestemt godt mene, er en fejl, men sådan er realiteterne.

Desuden så er det en udbredt fejltagelse at tro, at journalister er eksperter i noget som helst - andet end at formidle. Vi skriver om sorte huller, pesticider og børneorm uden at være uddannede astronomer, kemikere eller læger. For langt de fleste af os er generalister. Det er det vi er ansat til!

Og det er en anden stor fejltagelse at tro, at det er vores egne postulater og egne tolkninger af verden, vi formidler. Hvis jeg skriver, at en undersøgelse viser, at de fleste prostituerede i Danmark er tilfredse med deres liv, så er det altså ikke noget jeg selv finder på. Så har jeg gravet i en statistik og ringer til forskeren bag, der bekræfter min historie - ellers skriver jeg den ikke.

Og så lige til sidst - hvis jeg som journalist skulle tage alle tænkelige forbehold og nuancer med, hver gang jeg skrev om statistikker, så ville INGEN gide læse eller få noget ud af min historie - bortset måske fra forskeren selv. Og det er satame ikke meningen med mit arbejde. Det kan godt være du forstår ord som signifikans og hypoteseprøvning, men det gør min almidelige læser ikke.

Man kan godt mene jeg har skamridt den med de uduelige journalister. Jeg har i hvert fald omtalt det mange gange.

Jeg mener blot at jeg har ret - at der forekommer så afsindigt mange fejl fra journalisters side, bevidst eller ubevidst. Jeg kender nogle piger der har gået på journalisthøjskolen i Århus, og de havde statistik (omend jeg ikke lige skal kunne sige om det var som uafhængigt fag/kursus).

Problemet er at journalister skal formidle, men ofte formidler fuldstændig forkert, især når der er en statistik involveret. Jeg ser næsten aldrig en statistik, der i medierne er blevet fortolket på en rimeligt saglig måde. Og så har journalisten jo ikke formidlet ordentligt. Det er muligt at historien ikke ville være interessant hvis man fortolkede statistikken ordentligt, men så er min holdning at man hellere skal lade være med at skrive om det end at skrive en fordrejet historie.

Man kan i øvrigt godt formidle en statistik ordentligt uden at blande fagudtryk ind i det.

Jeg er sikker på at journalister gør deres bedste. Jeg tror bare det måske er på tide at forbedre journalisternes uddannelse indenfor statistik, eller stille krav til medierne om at statistikker skal fortolkes på en rimelig måde (så medierne - ikke nødvendigvis journalisterne - kan blive straffet hvis historierne ikke matcher de faktiske data). Jeg vil tro der bliver lagt et kæmpe pres på journalister for at få en god "vinkel" på deres historie - og dér kunne jeg godt tænke mig at man gav dem bedre redskaber til at stå imod.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen

Her er lidt fra forsiden af Nyhedsavisen, fredag den 1. februar. En overskrift øverst til højre lyder "Røveromistænkt hjalp politiet". Det var da heller ikke pænt sådan at stjæle folks ro...

Nær starten af brødteksten af forsidens tophistorie står der "De store årgange af børn, der er vokset op i traumatiserede flygtningefamilier, er ved at blive gamle nok til at udskifte slåskampe ud med hård kriminalitet." Ikke særligt godt formuleret. I øvrigt er samme artikels overskrift fordrejende, men i det mindste stavet ordentligt. Alligevel er det ikke så fabelagtigt at man kan finde to fejl alene på forsiden (som man da skulle tro ville være den mest gennemrettede side i avisen).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en

"Han er ikke en af dem der spænger over hvor gærdet er lavest"

Fra filmguiden. (Det lille blad man kan læse i biografen)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MissButterfly

kan ikke finde pizzariaet igen, men fandt et tilbud, der var lidt vildt :-P

1 1/2 l. sodavand og 32 pizzaer for 100 kr (eller noget lignende)

:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
kan ikke finde pizzariet igen, men fandt et tilbud, der var lidt vildt :-P

1 1/2 l. sodavand og 32 pizzaer for 100 kr (eller noget lignende)

:D

Måske du skulle lede efter et pizzeria i stedet for ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...