PaleSeptember

Stavefejl i medierne

Recommended Posts

iver_684

her før jul så jeg i tv2 nyhederne en overskrift der hed

"en godt start på julen"

pinligt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen

Der prioroteres og i den proces vinder vinklingen over stavningen.

Problemet er så bare at mere fokus på vinkling forværrer tingene, mens bedre stavning forbedrer tingene.

I øvrigt mener jeg at journalisters totale mangel på indsigt i selv basal statistik er langt værre end deres ellers generelt meget ringe staveevner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie
Lad mig lige - som uddannet journalist - komme med et indspark i denne debat.

Journalistuddannelsen er ikke nødvendigvis en uddannelse i at skrive perfekt dansk. Snarere en uddannelse i research og formidling. Under sidstævnte hører naturligvis, at lave så få fejl som muligt. Stavefejl er forstyrrende og skaber støj i kommunikationen.

Men hvad er vigtigst - at du har stavet 100 procent korrekt - eller at din historie holder vand?

...men retskrivning er en del af optagelsesprøven. :) Ellers har de lavet det om siden jeg var til prøven i 2001.

Nej, det er ikke altafgørende at journalister kan stave fejlfrit, men når det er meningsforstyrrende fejl, så ender fokus (tit) på fejlen i stedet for selve artiklen. Lidt som med dronningens nytårstale - de fleste husker den sikkert for hendes fantastiske 2006-fejl, ikke for resten af indholdet. :D

DERFOR mener jeg, at det er vigtigt, at man undgår fejl. Så er der intet til at forstyrre budskabet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Popfar
Problemet er så bare at mere fokus på vinkling forværrer tingene, mens bedre stavning forbedrer tingene.

I øvrigt mener jeg at journalisters totale mangel på indsigt i selv basal statistik er langt værre end deres ellers generelt meget ringe staveevner.

Ja det er næsten lige så slemt som ALLE andres generaliseringer :devil2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Ja det er næsten lige så slemt som ALLE andres generaliseringer :devil2:

Jeg har stadig til gode at se en statistisk undersøgelse blive rapporteret hæderligt i en avisartikel. De bliver altid fordrejet eller fejlfortolket etc.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MySofie
Her dyrker jeg så en disciplin som er langt værre:

Jeg citerer mig selv :lol:

Min pointe er bare, at alle journalister da er sig bevidst, at det er vigtigt at undgå fejl. Og i en ideel verden med korrekturlæsning af alle tekster ville der også være færre fejl og altså mindre støj/større troværdighed. Men sådan er verden på redaktionerne bare ikke skruet sammen.

Der prioroteres og i den proces vinder vinklingen over stavningen.

Redaktionssekretæren, som formodes at være den bedste staver, sidder ofte bare og hælder stoffet ind på siderne. Mange gange er der ikke tid til at læse det ordentligt igennem.

I CAN READ IT!!!! Can you?

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too.

Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.

I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg.

The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy,

it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are,

the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae.

The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm.

Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.

Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot

slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs forwrad it.

Nu er det her godt nok lidt OT, men den tekst du har skrevet er selvmodsigende.. Der står jo i teksten, at så længe det første og sidste bogstav står korrekt, kan det læses. Det er jo langt fra tilfældet i ovenstående.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Jeg har stadig til gode at se en statistisk undersøgelse blive rapporteret hæderligt i en avisartikel. De bliver altid fordrejet eller fejlfortolket etc.

Der findes 3 slags løgn ved du nok: Hvid løgn, Sort løgn og Statistik. :)

For eksempel er kriminaliteten i USA dalet kraftigt de sidste 100 år, -antallet af hestetyverier er næsten nul. :D og i Kina steg traktorproduktionen 100% fra 1948 til 1949 .... De lavede en i 1948 . :D :D :D

Og så til pipfar: De stavefejl jeg kan falde over er de der giver en helt ny mening IKKE de generelt dumme tastefejl. Det er de ufrivilligt komiske. Prøv for ekesmpel at lege med kommaet: "Hun kom gående, hen af gaden" eller "Hun kom, gående hen af gaden" ....ikke også? ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Nu er det her godt nok lidt OT, men den tekst du har skrevet er selvmodsigende.. Der står jo i teksten, at så længe det første og sidste bogstav står korrekt, kan det læses. Det er jo langt fra tilfældet i ovenstående.

Det kan sagtens læses. Jeg kan læse det i så godt som normal hastighed. Men det kan selvfølgelig variere fra person til person, som teksten også siger. Flertallet kan dog godt læse det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
netteven

Er "tværtimod" ikke ét ord?

post-33491-13939860905139_thumb.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ah.longshot
Er "tværtimod" ikke ét ord?

Efter at have konsulteret retskrivningsordbogen på nettet

og de eksempler den bruger, så kunne det faktisk godt se ud til at når det startet sætningen er det to ord, men senere i sætningen ville det være i et ord.

Edit: nøjs med at skrive tvært i søgefeltet i retskrivningsordbogen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind