PaleSeptember

Stavefejl i medierne

Recommended Posts

mikkel.th

Jeg kan huske for flere år siden jeg læste om en restaurant der i sit menükort havde skrevet "Sur-sæd sauce! hmmm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Malle_45

I Bilkas tilbudsavis havde de på et tidspunkt en elektrisk guitar med hvid slagside.

Det fik diverse guitarfora til at flække af grin, indtil en eller anden behjertet sjæl fortalte Bilka, at det de nok mente var hvid slagplade - slagside er mere maritimt end musikalsk :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

det var ikke en stavefejl, men synes dog det stadig tangerer til en fejl, eller meget lidt tankevirksomhed, eller ultra plat humor.

Igår var der på tv2 news en del omkring situationen i pakitstan, i rulle teksten nederst står der så

"bla bla bla, anskues som værende sprængfarlig i Pakistan"

helt ærligt altså, det er fanme dårlig jounlaistik!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
det var ikke en stavefejl, men synes dog det stadig tangerer til en fejl, eller meget lidt tankevirksomhed, eller ultra plat humor.

Igår var der på tv2 news en del omkring situationen i pakitstan, i rulle teksten nederst står der så

"bla bla bla, anskues som værende sprængfarlig i Pakistan"

helt ærligt altså, det er fanme dårlig jounlaistik!

Hvad er der galt i det? Hvis du mener man ikke bør bruge udtryk fordi der lige er blevet sprængt en bombe ved et vælgermøde, tja, så får vi altså hurtigt aflivet det udtryk. Der er selvmordsbombere ret tit rundt omkring i verden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Jeg forstår det ikke. Jeg forstår den ganske enkelt ikke :forvirret

Det var da noget llort. :ae:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie
Jeg forstår det ikke. Jeg forstår den ganske enkelt ikke :forvirret

Ko-laps. Get it? Der er to l'er i kollaps.

Jeg læste i øvrigt en sjov overskrift i en af lokalavisernde her den anden dag: Lucia optog på plejehjemmet.

Nej virkelig? Hvad optog hun?

Jeg HADER at alle ord pludselig skal deles op. Om det er amerikaniseringen der tager overhånd, eller om det er fordi folks mobilordbøger ikke fatter lange ord, og folk derfor vænner sig til at dele ordene, det ved jeg ikke, men faktum er, at det er forkert. Hvilket ovenstående eksempel illustrerer tydeligt. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Popfar

Lad mig lige - som uddannet journalist - komme med et indspark i denne debat.

Journalistuddannelsen er ikke nødvendigvis en uddannelse i at skrive perfekt dansk. Snarere en uddannelse i research og formidling. Under sidstævnte hører naturligvis, at lave så få fejl som muligt. Stavefejl er forstyrrende og skaber støj i kommunikationen.

Men hvad er vigtigst - at du har stavet 100 procent korrekt - eller at din historie holder vand?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47

Journalistuddannelsen er ikke nødvendigvis en uddannelse i at skrive perfekt dansk. Snarere en uddannelse i research og formidling. Under sidstævnte hører naturligvis, at lave så få fejl som muligt. Stavefejl er forstyrrende og skaber støj i kommunikationen.

Men hvad er vigtigst - at du har stavet 100 procent korrekt - eller at din historie holder vand?

Selvfølgelig at din historie holder vand, men derfor skal den nu også være stavet rigtigt og en tekst oversået med stavefej og grammatiske brølere giver mig ikke ligefrem lyst til at tro på journalisten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Popfar

Her dyrker jeg så en disciplin som er langt værre:

Jeg citerer mig selv :lol:

Min pointe er bare, at alle journalister da er sig bevidst, at det er vigtigt at undgå fejl. Og i en ideel verden med korrekturlæsning af alle tekster ville der også være færre fejl og altså mindre støj/større troværdighed. Men sådan er verden på redaktionerne bare ikke skruet sammen.

Der prioroteres og i den proces vinder vinklingen over stavningen.

Redaktionssekretæren, som formodes at være den bedste staver, sidder ofte bare og hælder stoffet ind på siderne. Mange gange er der ikke tid til at læse det ordentligt igennem.

I CAN READ IT!!!! Can you?

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too.

Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.

I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg.

The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy,

it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are,

the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae.

The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm.

Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.

Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot

slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs forwrad it.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flabbataz
Her dyrker jeg så en disciplin som er langt værre:

Jeg citerer mig selv :lol:

Min pointe er bare, at alle journalister da er sig bevidst, at det er vigtigt at undgå fejl. Og i en ideel verden med korrekturlæsning af alle tekster ville der også være færre fejl og altså mindre støj/større troværdighed. Men sådan er verden på redaktionerne bare ikke skruet sammen.

Der prioroteres og i den proces vinder vinklingen over stavningen.

Redaktionssekretæren, som formodes at være den bedste staver, sidder ofte bare og hælder stoffet ind på siderne. Mange gange er der ikke tid til at læse det ordentligt igennem.

I CAN READ IT!!!! Can you?

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too.

Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.

I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg.

The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy,

it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are,

the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae.

The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm.

Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.

Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot

slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs forwrad it.

Lige præcist den der beviser at vi ikke læser ordbilleder - eller at vi gør, bare det ligner nok.

Jeg synes ikke at en artikel, der har et par enkelte stavebrølere, gør journalisten utroværdig. Det gør avisen derimod. Pr. definition mener jeg at alle EB-journalister er professionelle løgnhalse. Og så kan deres artikel være barberet for fejl og alt. Det gør dem ikke mere troværdige i mine øjne.

Men det ER morsomt at fange folk i at lave fejl i deres fag. Om det så er journalister, smede eller akademikere. Sådan er det bare. :D

Flabbinj

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind