Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

NancyCallahan

OPFORDRING! (så sig det dog korrekt!!!)

Recommended Posts

HBI82

Jeg tror ikke det er generelt, men er nødt til lige at lufte min irritation over at min søster udtaler bearnaisesovs som "bajnaisesovs"! Hendes ekskæreste og hele hans familie sagde det også, og det drev mig til vanvid. Er rigtig irriterende lillesøster og retter hende hver gang :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
plattapuss
Det kommer så helt an på, hvilken kasus der er tale om, hvilket bringer os videre til en af mine kæpheste: Det hedder eksempelvis ikke: "Han kiggede på veninden og jeg", da det er akkusativ. Det er der altså en del, der ikke helt har fanget.

Og så ville jeg i øvrigt blive rigtigt glad, hvis folk også lige ville lade være med at sige et kompliment! Det er fælleskøn, for syv sytten! :)

Faktisk er kompliment en rigtig irriterende en, for alt efter hvilken type kompliment er det enten en eller et der er korrekt

Fx

Jeg siger: "Du er flot" så giver jeg dig en kompliment

Men hvis nu i stedet er ude at danse lancier og jeg så byder dig op til dans, så giver jeg dig et kompliment

Og så kan den endda være ekstra irriterende fordi vores køn ofte lægger sig til endelsen af ordet og det hedder jo et arrangement og et abonnement, så man kunne nemt blive snydt til at tro kompliment altid hed et

Alt i alt: Det danske sprog kan være meget svært

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lisva
Faktisk er kompliment en rigtig irriterende en, for alt efter hvilken type kompliment er det enten en eller et der er korrekt

Fx

Men hvis nu i stedet er ude at danse lancier og jeg så byder dig op til dans, så giver jeg dig et kompliment

Og så kan den endda være ekstra irriterende fordi vores køn ofte lægger sig til endelsen af ordet og det hedder jo et arrangement og et abonnement, så man kunne nemt blive snydt til at tro kompliment altid hed et

Det er i grunden alt for sjældent, at jeg bliver budt op til lancier, men hedder det egentlig ikke at gøre kompliment (altså uden artikel)? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
plattapuss
Det er i grunden alt for sjældent, at jeg bliver budt op til lancier, men hedder det egentlig ikke at gøre kompliment (altså uden artikel)? :)

Det bliver næppe med mig du kommer til at danse lancier i virkeligheden (jeg danser endnu ringere end en kamel med 4 venstrefødder :blush: )

Det med kompliment må man i lancier-tilfældet kalde både: "Gøre kompliment" (som du skriver her) og "Give et kompliment"

Jeg kan nemlig huske den ofte har været oppe på næsten alle debatsider jeg færdes på :D

Så jeg er i hvert fald glad for jeg ikke er en fremmed, der skal lære vores underlige lille sprog :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ufatteligklog

Fx

Jeg siger også "jeg fik en kompliment", men det er nu tilladt at sige både "en" og "et". :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Smiling_Goat

Faktisk er det tilladt at sige: "En", "et" hamster ligesom det er tilladt at sige: "En", "et" kompliment

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ufatteligklog
Faktisk er det tilladt at sige: "En", "et" hamster ligesom det er tilladt at sige: "En", "et" kompliment

Jeg mener nu kun man kan sige "en hamster"?

DSN.dk: hamster sb., -en, -e, bf. pl. hamsterne (dyr).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...