Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Frandsen

Hvordan udtaler I brunsviger??

Hvordan udtaler du brunsviger?  

301 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

humsebjørnen
Jamen så får du da bare et link fra wikipedia i stedet for:

http://da.wikipedia.org/wiki/Brunsviger

Ach du lieber. Den artikel er da et skoleeksempel på den type wikipedia-artikel man ikke kan bruge til en brik, fordi der ikke er en eneste kilde angivet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Det er meget fint at du tjekker om der er kilder på dine Wiki-artikler, men så længe du ikke selv undersøger hvad der rent faktisk står i kilderne, er det ikke en skid værd.

Man kan jo skrive det værste vrøvl og så bare tilføje nogle gode kilder fra the Economist og the Times (der ikke eksisterer) og så er det pludselig en valid kilde :gruble:

Nu er det mest i forbindelse med noget lægevidenskabeligt/bioteknologisk jeg plejer at få rodet mig ud i diskussioner der kræver kildeangivelser, og der har wikipedia (den engelske vel at mærke) det med at have kilder fra PubMed, en online-database med abstracts (en slags resumé af artiklens indhold). De fleste har så links til artiklens fulde tekst, nogle af dem gratis og andre på betalingssider; og inden jeg var færdig med uni havde jeg så adgang til alle de betalingssider via universitetets computere (hvor der var købt adgang til stort set alt). I dag er det blevet lidt mere besværligt :(

Plus så nogle af de "klassiske" lærebøger på området, hvor jeg så har en hel del af dem stående i reolen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
flower73

bruunsviiger gerne med vestsjællandsk accent....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Men i hovedstaden kan de i hvert fald ikke finde ud af at lave brunsviger. De har tydeligvis konceptet derovre, men den er bare helt helt forkert:

1. Der skal IKKE kardemomme i dejen

2. Snasket skal være snasket - klistret, blødt osv.

3. Snasket laves af brun farin og margarine/smør - og intet andet. Ingen krydderier!

Kan gå med til den nordjyske brunsviger med kagecreme på, men den københavnske :tie:

Det skal jeg ikke kunne sige. Måske er det i virkeligheden fynboerne, der ikke kan finde ud af det? :devil:

Nej, jeg ved det sgu ikke. Nu hvor det er blevet til et stort "issue" skal det nok ende med at nogen kommer med link til en doktorafhandling om brunsvigerens fynske oprindelse. :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Hvorfor kan du aldrig indrømme når du tar fejl ?

Men det er så kun når du linker til noget fra nettet det er pålideligt ?

Og selvfølgelig er den kendt uden for fyn, men jeg ved at i min barndom i 80erne, kunne man f.eks ikke få den visse steder i jylland.

At dømme fra min sjællandske barndom i 60'erne, må jeg sige, at jeg kun stødt på disse brune ting for min bedstemor på fyn... ;) Og hun udtalte det brånsvi'r - så det gør jeg også. Efter globaliseringen har de vist bredt sig over hele landet.

Til gengæld forstod den århusianske bagerekspedient først ikke, at når jeg bad om en "tebirkis", så mente jeg i virkelig en "bæææærkes" ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HillaryC
Nu er det mest i forbindelse med noget lægevidenskabeligt/bioteknologisk jeg plejer at få rodet mig ud i diskussioner der kræver kildeangivelser, og der har wikipedia (den engelske vel at mærke) det med at have kilder fra PubMed, en online-database med abstracts (en slags resumé af artiklens indhold). De fleste har så links til artiklens fulde tekst, nogle af dem gratis og andre på betalingssider; og inden jeg var færdig med uni havde jeg så adgang til alle de betalingssider via universitetets computere (hvor der var købt adgang til stort set alt). I dag er det blevet lidt mere besværligt :(

Plus så nogle af de "klassiske" lærebøger på området, hvor jeg så har en hel del af dem stående i reolen.

Det er meget flot at du har adgang til alle de kilder, men det jeg stillede spørgsmålstegn ved, var om du rent faktisk tjekker dem?

For alle og enhver kan tilføje i artiklerne på wiki og så bare tilføje en eller anden enten imaginær eller ukorrekt kilde hvor der ikke kan findes belæg for det artiklen skriver...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Det er meget flot at du har adgang til alle de kilder, men det jeg stillede spørgsmålstegn ved, var om du rent faktisk tjekker dem?

For alle og enhver kan tilføje i artiklerne på wiki og så bare tilføje en eller anden enten imaginær eller ukorrekt kilde hvor der ikke kan findes belæg for det artiklen skriver...

Ja det er jo hele pointen at jeg kontrollerer dem. Ikke nødvendigvis dem alle sammen dog.

Hvis artiklen allerede har opnået et vist kvalitetsniveau, så vil der altid være en håndfuld wikipedianere der holder øje med den og fjerner tvivlsomme redigeringer. Det fungerer desværre kun på den engelske wikipedia, for på den danske er der stadig kun meget få aktive.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Miss_melis

Bogen "Fynske fristelser", udgivet af Fyntour, beskriver den fynske brunsviger således:

"(...)En af de mest kendte fynske specialiteter(...)For folk, der kommer fra andre egne af landet, er det ofte uforståeligt, at jo mere det søde stads flyder ud over kanten, jo højere værdi har den for en indfødt fynbo. Det er ikke usædvanligt, at fynboen ved bageren beder bagerjomfruen om at udvælge den bedste brunsviger med ordene; "og der må gerne være godt med snask på..."

Skal der også ISBN nummer til før folk synes en kilde er troværdig nok?;)

post-98340-13939854673686_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jossse
Bogen "Fynske fristelser", udgivet af Fyntour, beskriver den fynske brunsviger således:

"(...)En af de mest kendte fynske specialiteter(...)For folk, der kommer fra andre egne af landet, er det ofte uforståeligt, at jo mere det søde stads flyder ud over kanten, jo højere værdi har den for en indfødt fynbo. Det er ikke usædvanligt, at fynboen ved bageren beder bagerjomfruen om at udvælge den bedste brunsviger med ordene; "og der må gerne være godt med snask på..."

Skal der også ISBN nummer til før folk synes en kilde er troværdig nok?;)

Sikke det bliver beskrevet *savle* *savle*

Og NEJ, mon dog din kilde bliver "godkendt" ;)

Jossse - I dag uden brååånsvir

homer.bmp

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
la_perce-neige

Brunsvijer - som det står skrevet (næsten)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...