Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Frandsen

Hvordan udtaler I brunsviger??

Hvordan udtaler du brunsviger?  

301 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

jossse
Det er jo bare en påstand fra en tilfældig internetside, dvs. dit ord er nærmest mere pålideligt i sig selv.

Det kan godt være den kommer fra Fyn, men den har i hvert fald været kendt udenfor Fyn i årtier.

Hvorfor kan du aldrig indrømme når du tar fejl ?

Men det er så kun når du linker til noget fra nettet det er pålideligt ?

Og selvfølgelig er den kendt uden for fyn, men jeg ved at i min barndom i 80erne, kunne man f.eks ikke få den visse steder i jylland.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fix_fax_

Udtaler det ligesom det staves :)

Kan man overhovedet udtale det anderledes? :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Hvorfor kan du aldrig indrømme når du tar fejl ?

Men det er så kun når du linker til noget fra nettet det er pålideligt ?

Og selvfølgelig er den kendt uden for fyn, men jeg ved at i min barndom i 80erne, kunne man f.eks ikke få den visse steder i jylland.

Jeg kan da godt indrømme at jeg tager fejl når det ser ud til jeg reelt tager fejl. Men lige nu er der jo ikke andet end påstand mod påstand, med et ikke særlig vægtigt link til et lille anpartsselskab. Hvis et leksikon var enig med dig ville jeg da fluks give dig ret, og jeg er da bestemt ikke sikker på at brunsviger ikke skulle komme fra Fyn; jeg siger bare at brunsviger var helt almindeligt i min ikke-fynske opvækst.

Når jeg linker til noget fra nettet så er det typisk enten fra wikipedia (hvor det enten er en artikel med gode kilder, ellers tager jeg det ikke som det mest skudsikre at linke til) eller fra akademiske journaler. Det synes jeg altså er lidt mere pålideligt end et tilfældigt lille anpartsselskab. Når det gælder madvarer og deres oprindelse kan der altså let vokse nogle små myter frem her og der - ikke at det nødvendigvis er tilfældet her, men det kunne jo være.

Nå, det må være nok udenomssnak for denne omgang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sumpskildpadden

jeg siger brunsvir.. Syns det lyder tosset når man siger bråånsvir

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kriss3d

jeg holder mig nok til brunsvier men jeg stammer også fra fyn. I mange år var jeg frustreret over at det bare ikke var til at få en hæderlig brunsviger udenfor fyn. Det var godt nok noget tørt og kedeligt noget man fik dengang andre steder.

Det er de fleste bagere efterhånden kommet efter men nøj hvor jeg spiste mange af dem som barn.

Det var tider. Og nej jeg er ikke fed i dag..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
viol36
Jeg kan da godt indrømme at jeg tager fejl når det ser ud til jeg reelt tager fejl. Men lige nu er der jo ikke andet end påstand mod påstand, med et ikke særlig vægtigt link til et lille anpartsselskab. Hvis et leksikon var enig med dig ville jeg da fluks give dig ret, og jeg er da bestemt ikke sikker på at brunsviger ikke skulle komme fra Fyn; jeg siger bare at brunsviger var helt almindeligt i min ikke-fynske opvækst.

Når jeg linker til noget fra nettet så er det typisk enten fra wikipedia (hvor det enten er en artikel med gode kilder, ellers tager jeg det ikke som det mest skudsikre at linke til) eller fra akademiske journaler. Det synes jeg altså er lidt mere pålideligt end et tilfældigt lille anpartsselskab. Når det gælder madvarer og deres oprindelse kan der altså let vokse nogle små myter frem her og der - ikke at det nødvendigvis er tilfældet her, men det kunne jo være.

Jamen så får du da bare et link fra wikipedia i stedet for:

http://da.wikipedia.org/wiki/Brunsviger

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sugarcone

Bruhnsvijar. Agtigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HillaryC
Det kan godt være den kommer fra Fyn, men den har i hvert fald været kendt udenfor Fyn i årtier.

Men i hovedstaden kan de i hvert fald ikke finde ud af at lave brunsviger. De har tydeligvis konceptet derovre, men den er bare helt helt forkert:

1. Der skal IKKE kardemomme i dejen

2. Snasket skal være snasket - klistret, blødt osv.

3. Snasket laves af brun farin og margarine/smør - og intet andet. Ingen krydderier!

Kan gå med til den nordjyske brunsviger med kagecreme på, men den københavnske :tie:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HillaryC

Det er meget fint at du tjekker om der er kilder på dine Wiki-artikler, men så længe du ikke selv undersøger hvad der rent faktisk står i kilderne, er det ikke en skid værd.

Man kan jo skrive det værste vrøvl og så bare tilføje nogle gode kilder fra the Economist og the Times (der ikke eksisterer) og så er det pludselig en valid kilde :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...